Scandlines får snart deres nye emissionsfrie færge

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Scandlines sætter endnu en ny standard for bæredygtig transport. Den nye, topmoderne færge, der sejler helt uden direkte emissioner, har netop gennemført sin anden prøvesejlads i Marmarahavet ved Tyrkiet og gør nu klar til sin rejse hjem mod Femern Bælt.

I tæt samarbejde med værftet Cemre og under nøje overvågning af Lloyd’s Register er skibet blevet testet intensivt under realistiske forhold, fra blackout-simuleringer til avancerede navigationssystemer og automatiserede sikkerhedstests. Resultatet? En banebrydende fragtfærge, der leverer både driftssikkerhed og grøn innovation.

Med vores nye emissionsfrie færge tager vi endnu et stort skridt i retning af en grønnere fremtid for færgetransport. Vi kombinerer bæredygtig teknologi med høj kapacitet og effektiv drift – til glæde for både miljøet og vores kunder.

Rasmus Nielsen, VP, Fleet and Administration i Scandlines.

Grøn teknologi i verdensklasse: Opladning på få minutter

Når færgen ankommer til Femern Bælt senere i 2025, bliver det med mulighed for opladning på bare 17 minutter i Rødbyhavn – takket være Scandlines’ fremsynede investering i et kraftigt 50 kV / 25 MW strømkabel og en ny transformerstation. Et intelligent ladetårn sørger for, at færgen automatisk tilkobles, uanset vandstand og bevægelser, på under 15 sekunder.

Men det stopper ikke her: Også i Puttgarden er der etableret et komplet ladesystem, så færgen fra slutningen af 2025 kan lade på blot 12 minutter og sejle emissionsfrit begge veje med en overfartstid på 45 minutter.

Skibet har desuden mulighed for hybrid-drift og er udstyret med tre dieselgeneratorer, som sikrer fleksibilitet og driftssikkerhed under leveringssejladsen fra Tyrkiet.

Scandlines – stærk partner for grøn og effektiv fragt

Scandlines’ nye færge er ikke kun et teknologisk fyrtårn, det er en strategisk investering i fremtidens fragtløsninger. Den kombinerer høj kapacitet med bæredygtig drift og bliver en nøgleaktør på ruten mellem Rødby og Puttgarden.

Den officielle navngivning og indsættelse finder sted ved ankomsten til Femern Bælt senere i 2025.

Data for emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:

Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Overfartstid: 45 minutter (fra efteråret 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra efteråret 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Projektinvestering: 80 millioner EUR

Foto: Scandlines / PR



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *