Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I 2023 oplevede Københavns Lufthavn at 9 ud af 10 passagerer var kommet tilbage i forhold til tiden før pandemien. Derudover kom der flere nye ruter til og vi ser dette fortsætte i 2024. Vi tager et kig på top 15 af de uservicerede ruter fra Københavns Lufthavn – både på de korte og lange ruter.
Det er tydeligt når vi ser på priserne og ruteudbuddet at de europæiske ruter og ruter til Nordamerika er tilbage til niveauet før pandemien. Vi kan igen flyve fra Danmark og til USA for under 2.000,- for en returbillet. Til Asien ser det dog anderledes ud. Priserne er fortsat høje og kapaciteten er ikke tilbage endnu. Flere grunde skyldes dette og lukket luftrum over Rusland og kapacitetsmangel er nogle af dem.
Men ser ud fra hvilke ruter, som København mangler ser vi at der fortsat er muligheder for nogle rutenyheder her i 2024. Vi er i hvert fald sikker på at ruteudviklerne i Københavns Lufthavn fortsat arbejder hårdt på nye ruter.
Top 15 uservicerede langruter
I toppen af langruterne finder vi Bali. Den er klart den største uservicerede rute ud af København i 2023 med 18.780 rejsende. Vores gæt er at Bali bliver svær at få direkte fra København, da den er godt dækket ind af blandt andet de mellemøstlige flyselskaber.
Nuuk er nummer to på listen og den ved vi vil komme så snart at den nye landingsbane og terminal er klar der.
Seoul er en destination som mange har gættet på snart ville komme – eller burde kommer som en direkte rute. Seoul indtager også trediepladsen på listen.
Langruter | ||
1 | Denpasar-Bali | 18780 |
2 | Nuuk | 16355 |
3 | Seoul | 15205 |
4 | Tehran | 12731 |
5 | Seattle | 12261 |
6 | Orlando | 12102 |
7 | Johannesburg | 10340 |
8 | Hong Kong | 10313 |
9 | Nairobi | 10152 |
10 | Sydney | 10093 |
11 | Hanoi | 10079 |
12 | Ho Chi Minh City | 9902 |
13 | Manila | 9722 |
14 | Sao Paulo-Guarulhos | 9567 |
15 | Mumbai/Bombay | 8968 |
Top 15 uservicerede korte og mellemlange ruter
På en klar førsteplads ligger Valencia med 10.481 passagerer. Luleå i det nordlige Sverige er nummer to på listen, men er nem at komme til med et enkelt stop. Det samme gælder Umeå, der ligger nummer frem på listen.
Spanske Sevialla er nummer tre på listen med 7.703 passagerer i den målte periode.
Short haul | ||
1 | Valencia | 10481 |
2 | Lulea | 8363 |
3 | Sevilla | 7703 |
4 | Sarajevo | 7044 |
5 | Umea | 6697 |
6 | Toulouse | 6364 |
7 | Bodo | 5812 |
8 | Ljubljana | 5434 |
9 | Wroclaw | 4282 |
10 | Oulu | 4028 |
11 | Evenes | 3882 |
12 | Glasgow | 3733 |
13 | Adana | 3569 |
14 | Nuremberg | 3404 |
15 | Ibiza | 3350 |
Forventninger til 2024
Fra lufthavnens side, så er der allerede nye ruter på vej.
Nuuk forventer vi blive opereret som en non-stop flyvning i slutningen af dette år. Det sker så snart at den nye landingsbane og terminal er åben. Dertil er det allerede blive annonceret at Valencia, Toulouse, Wroclaw, Ljubljana og Ibiza åbner op i år.
Simon Nathan, Senior Manager, Commercial Strategy and Route Development
Ud fra dette og hvad vi kender til, så forventer vi at se endnu flere ruter i 2024. Det bunder i flere ting, men en af dem er naturligvis at SAS skifter alliance til SkyTeam og dermed ser vi det naturligt at de vil tilpasse deres ruteudbud til at passe bedre ind i et SkyTeam setup.
Vi så den første nye rute, da SAS annoncerede ruten til Atlanta – en rute som der havde været forventet længe ud fra det er Delta’s hovedhub i USA.
Hvis vi skulle gætte lidt på nye ruter, så ser vi at Seattle og Seoul som gode kandidater. Som en outsider, så kunne Johannesburg eller Hong Kong være gode bud.
Vi følger naturligvis ruteudviklingen tæt her på InsideFlyer.
Kilde: De to top 15 lister er lavet ud fra antallet af passagerer som rejste fra København og til en destination, som ikke har en direkte rute i dag. Det er tal fra perioden november 2022 og til oktober 2023. Kilden er Cirium FMTraffic.
Foto: Henrik Olsen
Niels Brink Laursen siger
Hvordan kan et passagergrundlag på ca. 15.000 personer/år danne grundlag for en direkte rute?
Hvis der regnes med 250 personer på en direkte flyvning svarer det til ca. 60 flyvninger pr. år eller lidt mere end 1 afgang pr. uge. Det er vel ikke nok…?
Henrik Olsen siger
Hej Niels,
Godt spørgsmål. Nu er det ikke tallet alene, som danner grundlaget for et rute. Se blot den nye rute som SAS har lavet til Atlanta. Den er ikke engang på listen over de 15 destinationer.
Det er en indikation for at der er et behov. Så skal fragtmængderne kigges efter om der er et behov der også. Dertil skal der også ses på ruten den anden vej. Der skal også komme rejsende tilbage igen. Det som er normalt er at en direkte rute skal bygges op og grundlaget skal være på plads før man bør starte.
Lavprisselskaberne er enorm flittige med at starte og lukke ruter. De prøver dem af og hvis de ikke viser sig at kunne være nok rentabel, så lukkes de ned igen lige så hurtigt de kan.
Igen – en indikation for hvor der kunne findes nye ruter, da der er et grundlag.
Hilsen
InsideFlyer