Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Singapore Airlines (SIA) vil være verdens første flyselskab der aktivt tester og indarbejder International Air Transport Association’s (IATA) Travel Pass mobilapplikation til digital sundhedsverifikation.
Opstarten sker med passagerer, der rejser fra Singapore til London fra 15. til 28. marts 2021. Opstarten markerer anden fase af SIA’s digitale forsøg med en sundhedsmæssig verifikationsproces baseret på IATA Travel Pass-rammen.
Passagerer med mobiltelefoner, der benytter Apples iOS-operativsystem, vil blive inviteret til at downloade IATA Travel Pass-appen og oprette et digitalt id, der omfatter deres profilbillede og pasoplysninger. Passagererne kan også indsætte deres flyoplysninger i appen.
Efterfølgende kan passagererne bestille deres ’før afrejse’ – COVID-19-test på en af syv deltagende klinikker i Singapore. Det sker via en dedikeret online portal. Passagererne registrerer sig på klinikken ved hjælp af det digitale id og flyoplysningerne i appen. Passagerne vil kunne se deres testresultater samt afgangsbekræftelse direkte i appen. IATA’s Timatic-registreringsdatabase vil levere oplysninger om COVID-19-test- og adgangskrav på destinationen.
Deltagerne skal fremvise appen med deres test- og dermed afgangsbekræftelse til check-in-personalet i Changi Lufthavn før afgang. I overensstemmelse med gældende lovkrav skal passagererne også medbringe en fysisk kopi af deres test. Kopien udstedes af klinikken, som foretager COVID-19-testen.
Ved at samle sundhedsoplysninger i en enkelt app kan passagerne forvente en hurtigere og mere smidig indtjekningsproces fremover. Deltagerne vil have fuld kontrol over, hvordan deres personlige oplysninger deles, da data udelukkende gemmes lokalt i mobiltelefonen og ikke i en central database. Dette er afgørende særligt for følsomme sundhedsdata.
Skriv et svar