Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Dette er ikke en gang et år siden Air France lancerede Joon. Flyselskabet til den yngre rejsende. For tiden er der dog uro omkring fremtiden for selskabet, ikke mindst efter en ny direktør trådte til. Er der stadig en fremtid for Joon?
Med Joon forsøgte Air France at imødekommede forventninger af “en ny generation af rejsende” med et moderne udseende af kabinen og uformelt klædt besætningen. På den anden side gav det samtidig mulighed for at forhandle nye ansættelsesvilkår på plads med piloter, kabinepersonale og jordpersonale. Det skulle have været den gyldne kombination.
Nyt luftfartselskab
Det er ikke ofte, at et nyt europæisk flyselskab ser lyset. Der var derfor stor interesse for det nyannoncerede selskab. Men anmeldelserne har siden ikke altid været positive. Nogle sætter pris på det nye udseende. Andre er ikke så begejstrede for det “hårde produkt” i business class. Premium economy og economy class kabiner får dog gode anmeldelser. Joons priser er heller ikke så lave, som hos lavprisselskaberne, men lavere end hos Air France og KLM.
I den sidste tid er der blevet tilføjet mange nye ruter. Joon flyver nu til 14 europæiske destinationer. Derudover har selskabet syv interkontinentale destinationer. To af disse starter først i 2019. Air Frances datterselskabet flyver med Airbus A320, A340 og A350. For ikke længe siden, kunne selskabet hilse velkommen til passager nummer én million.
Fremtid?
Benjamin Smith, øverste chef for Air France – KLM, vil muligvis slippe af med det unge flyselskab. Det rapporterer den franske avis Le Figaro. Andre nyhedsmedier rapporterer også, at den nuværende administrerende direktør ikke er det unge mærkes bedste ven. Han skulle have sagt, at han ikke forstod, hvorfor hans forgænger nogensinde startede det nye flyselskab i det hele taget. Han forventer ikke, at lukningen vil blive en vanskelig opgave. De 16 Airbus-fly kan simpelthen returneres til Air Frances egen flåde. Besætningen kunne også komme i arbejde hos moderselskabet. Det er muligt, at de nuværende ruter af Joon også overtages af Air France eller andre mærker i Air France – KLM gruppen.
Hovedårsagen til at stoppe flyselskabet er, at Joon skiller sig for lidt ud. Service om bord og selve kabinen tilbyder ikke meget andet end hos andre flyselskaber. Der var nogle innovationer, som blev introduceret i starten af det unge selskabs liv, men de er nu almindelige hos de fleste flyselskaber. For eksempel kan der nævnes streaming af inflight underholdning til din egen mobile enhed. Derudover bidrager selskabet ikke særlig meget til overskuddet.
Dermed ikke sagt, at et lille datterselskab altid skal generere et højt overskud. Det kan også tjene til at teste innovationer og senere implementere dem i hovedmærkerne Air France og / eller KLM. Risikoen for, at en innovation ikke giver noget, er mindre i et lille selskab end i et stort. Rigtig innovation i flybranchen er desværre et særsyn i disse dage.
Hvor længe Joon vil fortsætte med at eksistere, er endnu ikke kendt. Men hvis Smith er så klart i spyttet til medierne, vil det nok ikke vare længe. Tiden vil vise, om selskabet kommer til at nyde et langt og givende liv, eller kommer til at forsvinde fra landkortet uden at have efterladt et varende indtryk.
Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Christian fra vores søsterside Insideflyer.nl.
[…] blev det vi formodedede i vores artikel i december måned nu godt en måned senere fakta. Den nye CEO Benjamin Schmidt er i gang med at rydde op og Joon fandt ikke en plads i den […]