Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det er ikke kun stormen Ciarán som skaber store bølger på Amsterdam Schiphol lufthavnen. Tildeling af slots til flyselskaberne skaber stor ballade efter den politisk besluttede reduktion af antallet af flyvninger.
Schiphols slotkoordinator har netop annonceret, hvor mange slots der vil være tilgængelige for hvert flyselskab næste år. Nu hvor reduktionen i Amsterdam Schiphol lufthavn bliver mere og mere konkret, er mange flyselskaber mildest talt ikke tilfredse med deres nye slots. Der er endda nogle nye flyselskaber, som vi ikke længere vil se i Amsterdam efter i år (hvilket vil føre til endnu mere tumult).
Reduktion af Amsterdam Schiphol airport
Kampen om, hvorvidt man skal skrumpe på Schiphol, er et kapløb. Den hollandske regering vil have Schiphol til at skrumpe. Ikke kun på grund af miljøforureningen, men især for at begrænse støjforureningen for beboere rundt om lufthavnen. Schiphol havde engang et såkaldt loft på 500.000 flyvebevægelser om året, med forventning om en stigning til 540.000 flybevægelser. Fra april næste år bliver der dog kun plads til 460.000 flyvninger. Reduktionen på 40.000 er et markant fald på 8%. Det vil dog formentlig ikke stoppe alene ved dette fald. Dette vil sandsynligvis gå helt tilbage til 440.000 eller endda endnu færre.
Alt dette har naturligvis store konsekvenser for antallet af flyvninger, som flyselskaberne kan udføre fra Amsterdam. KLM, det største flyselskab på Schiphol, er hårdt ramt. Man taler endda om, at virksomheder, der er nye på den hollandske lufthavn i år, slet ikke må vende tilbage næste år. Dette gjorde blandt andre JetBlue meget vrede. Det amerikanske selskab har allerede taget retslige skridt for at anfægte de beslutninger, som den hollandske regering har truffet. Flere flyselskaber overvejer yderligere skridt, hvor KLM fører an.
Konsekvenser for slottildelingen
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvad konsekvenserne helt præcist bliver af den nye slottildeling på Schiphol. KLM siger til det hollandske nationale tv-selskab NOS, at man under alle omstændigheder er ‘skuffet’. Flyselskabet siger, at det i gennemsnit bliver nødt til at aflyse 17 flyvninger om dagen fra sommertidsplanen. Udover KLM er datterselskab Transavia også det andet flyselskab, der skal skære kraftigt ned i Amsterdam. For Air France-KLM-koncernen ville dette involvere i alt 5.700 flyvninger i sommertidsplanen. Andre flyselskaber med mange fly fra Amsterdam er EasyJet, TUI fly, Delta, Turkish Airlines, Vueling, Corendon og Pegasus Airlines.
Slut med JetBlue på Amsterdam Schiphol
Den nye slotdistribution er også en bitter pille for JetBlue. Det amerikanske flyselskab gennemførte sine første flyvninger denne sommer fra New York JFK og Boston til Amsterdam. Flyselskabet bruger en narrow-body Airbus A321LR til dette formål. Fordi JetBlue er ny på Schiphol, har den også en svag position, når det kommer til at fastholde slots. Flyselskaber, der har været aktive på Amsterdam Schiphol i længere tid, prioriteres i slotfordelingen.
JetBlue lader det dog ikke ligge og lægger sag an mod den hollandske stat. JetBlues ledelse udtaler, at det er unfair konkurrence at forbyde nye virksomheder ‘under dække af støjforurening’. Der tales endda om en amerikansk modforanstaltning, hvor KLM, Martinair og TUI fly bliver forbudt i USA. Hvis dette rent faktisk er tilfældet, vil konsekvenserne for KLM blive endnu mere katastrofale.
Fremtid for Schiphol og den hollandske luftfart
Schiphol, og især KLM, har mere at bekymre sig om denne periode end blot stormen Ciarán. De kommende måneder bliver derfor interessante for Schiphol og hollandsk luftfart i det hele taget. For eksempel annoncerede Schiphol i denne uge, at det ville øge lufthavnsafgifterne med 14,5 % i stedet for 12 %. Lufthavnen oplyser i en pressemeddelelse, at dette er nødvendigt ‘… for kvaliteten og for den økonomiske stilling på Schiphol’. Det betyder ikke kun, at færre flyvninger er tilladt, men at de oveni bliver dyrere.
Andre lufthavne øjner selvfølgeligt en chance ved Schiphols krise. Rotterdam-The Hague Lufthavn ligger for eksempel mindre end 40 minutters kørsel fra Schiphol. Og Eindhoven Lufthavn og endda Groningen Lufthavn kan også drage fordel af denne situation. Ville en tilbagevenden af KLM Cityhopper til Rotterdam-The Hague være en mulighed? Vil vi se flere ruter fra København eller Billund til de mindre hollandske lufthavne? F.eks. flyver Transavia allerede fra København til Eindhoven i den sydlige del af landet.
En fordel for KLM og Transavia er modtagelsen af det nye Airbus A321-fly. Disse fly har en lidt større kapacitet end Boeing 737, så de kan tage flere passagerer med hver afgang. Men det alene vil ikke sikre KLMs overlevelse.
Billeder: Amsterdam Schiphol Airport
Skriv et svar