Rejsebrev: Lufthansa First – 3. kapitel – SAS Loungen i Oslo og review af Lufthansa Oslo til Frankfurt på Business

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Jeg har i tidligere afsnit skrevet lidt om mit grundlag for turen på First – samt om mit rutevalg og flyselskab. Nu er det tid til at kigge på selve turen, der begynder i Oslo lufthavn. Følg John Christensens tredje kapitel af tur/retur med Lufthansa First

Mit fly fra Oslo til Frankfurt (LH865) havde afgang torsdag morgen kl. 06:05. Jeg havde aftenen før tjekket ind, så da jeg kom til tjek-in skranken med det røde ”FIRST”-skilt ovenfor, var det egentlig blot for at aflevere baggagen bestående af to ret solide kufferter (og smile lidt indvendigt over at jeg fik lov til at prøve at gå til lige præcis denne skranke). På First med Lufthansa kan du tage tre stk. baggage med af hver 32 kg. Så der er rig mulighed for at få plads til underbukser og strømper! Blandt andet derfor havde jeg også booket min bonusbillet med SAS fra Aalborg til Oslo i Plus, da Plus giver mulighed for at medbringe to stk. baggage gratis. Dog kun til 23 kg.

lufthansa.com havde jeg læst mig frem til, at man som First-rejsende i udenlandske lufthavne med destination München eller Frankfurt ville få information om lounge-placering og andre muligheder i de to lufthavne. Den information skulle jeg få ved tjek-in-skranken, men ud over et ”god morgen” og om min slutdestination var San Diego, så vekslede servicepersonalet ikke yderligere ord. Det virkede som om det var tidlig morgen – hvilket det jo også var. Men nogen info om mine muligheder i Frankfurt fik jeg ikke. Det var lidt en misser. Men det gjorde dog ikke så meget for mig personligt, for jeg havde på forhånd læst reviews af lounges i massevis, så jeg var klar over, hvor de var lokaliseret, og også ruten for at komme over til Frankfurts fænomenale First Class Terminal, som jeg gerne ville besøge.

Rent principielt synes jeg dog ikke så godt om den manglende info. Når man reklamerer med en service, så bør den også være der. Især fordi Lufthansa også bruger mottoet for First: First Class Service. Men nok om det.

Jeg var i lufthavnen klokken 05:00 og var tjekket ind og nået igennem sikkerhedskontrollen cirka 05.15. Fastrack, der er for passagerer med de dyrere Business- eller First-billetter – eller som har en høj status i et fordelsprogram, var ikke åbnet. Men det gjorde ikke noget, efter som der ingen kø var ved den normal sikkerhedskontrol. Min billet gav naturligvis adgang til SAS Loungen, der er nylig renoveret i Oslo. Den åbnede dog først kl. 05.30, men da jeg gik igennem ”dørene” et par minutter over halv var jeg til gengæld næsten eneste frekventerende i den ny-polerede og morgenmads-klare lounge.

Loungen er generelt rigtig flot efter sit facelift. Den har en fin størrelse og formår via sin indretning fortsat at skabe lidt privat atmosfære afhængig af, hvor man sidder. Morgenmadsudvalget denne morgen var fint med forskellig frugt, yoghurt, brød og en række morgenmadsprodukter. Det sædvanlige juice, kaffe, the med videre var også klar. vin og champagnen sprang jeg dog over, da jeg af erfaring ikke har god held med at synes om valget af især rødvin i SAS’ ”fad-anker” til samme. Og så var det også ret tidligt på morgenen til den slags drikkevarer.

Hjulpet af meget få mennesker i en nyrenoveret lounge og ren til en ny dag var mit indtryk meget positivt af loungen. For mit vedkommende synes jeg, det er skønt at komme i en lounge, hvor møbler og andet interiør ikke bærer præg af stor slidtage og gammel 80’er stil. Samt hvor der er rent og ro til at arbejde eller fordybe sig i andre gøremål. Stilhed var der bestemt den morgen!

Hvis du gerne vil vide lidt mere om, hvor og hvilke lounges du har adgang til med forskellige billetklasser og status med Lufthansa, så har selskabet i øvrigt en lille side, der hjælper med dette.

First betyder også Business

Kl. 05.50 startede boarding på flyet mod Frankfurt. Rejsende på Business og Star Alliance Guld-holdere blev kaldt ud først, og jeg hoppede ombord, da min billet ”kun” var i Business på dette første leg af turen. Der var ingen specielle udkald eller personlig henvendelse til First-passagerer, som i dette tilfælde bestod af mig.

Men hvorfor nu Business, når jeg havde købt First-billet? Årsagen er ret simpel. Lufthansa tilbyder kun First Class på specifikke flyvninger til udvalgte destinationer – og kun på flytyperne B747-i8, A380 og A330-340, som alle flyver oversøiske ruter (Sidstnævnte flytype er på vej væk fra konfiguration med First). Derfor må man på eventuelle tilslutningsflyvninger i Europa tage til tåls med Business, hvilket du også får information om under bookningen af din First-billet.

Der var afgang til tiden, og selve turen på Business var for mig som ”First-rejsende” ikke anderledes end andre passagerer på Business. Der er ingen ekstraordinær service, ud over den i forvejen ok af slagsen på turens første stræk i Business. Dog kunne jeg godt forestille mig, at der i nogle situationer måske bliver kræset lidt mere for de rejsende på Business, der skal videre på First. For personalet ombord er udmærket klar over, hvem der eventuelt måtte rejse videre på første klasse. Det kommer jeg tilbage til om lidt.

Serveringen startede ret hurtigt efter skiltet med sikkerhedsbæltet blev slukket. Morgenmaden bestod af et valg af rundstykker og en tallerken med ost, pølse, kalkun/kyllingepålæg samt noget skinke. Dertil var der nogle vindruer, marmelade, smør og margarine. Et fint lille velanrettet måltid, der passede godt til mig af tre årsager: 1, jeg spiser ikke så meget så tidligt på dagen. 2, jeg havde fået lidt at spise i loungen inden afgang. 3, jeg var sikker på, at jeg nok skulle få, hvad der kunne tilkomme mig senere på rejsen.

Der var vin og champagne til morgenmaden, men jeg valgte dog blot noget æblejuice og en kop kaffe. Hvis der manglede noget, så var det måske en form for yoghurt eller lignende. Ikke at jeg var sulten efter det der, men kommer man lidt længere op ad morgenen ville det være et hit for mig personligt. På turen her betød det intet. Omvendt kan man sige, at man med en Business-billet jo har adgang til lounges, hvor man kan få stillet sulten også.

Et af de tiltag, jeg er vild med på Lufthansa Business, er blokeringen af det midterste af de tre sæder pr. række – eller evt. det ene af to sæder i fly med sådanne konfigurationer. På turen her var det en Airbus A320 med tre sæder, og at der er god plads til sidemanden både fysisk og i forhold til os menneskers naturlige komfort zone, betyder meget for mig. Så kan jeg også gøre brug af bordet på det midterste sæde til at stille kaffen på! Jeg vil meget hellere have denne service end længere afstand til sædet foran. Men jeg er med mine 1,70 meters højde heller ikke en af de typer, der har problemer med pladsen – længdemæssigt i hvert fald. Jeg tror dog heller ikke ret mange fly i dag på europæiske ruter har større afstande mellem sæder i Business kontra Økonomi-klasse.

Efter måltidet samlede personalet hurtigt bakkerne ind igen, og jeg fik en ekstra kop kaffe til resten af turen.

At jeg nævnte før, at personalet helt sikkert ved, hvem der rejser på First og Business, kom til udtryk, da vi landede i Frankfurt et par minutter før planlagt ankomst. Mens jeg på intet tidspunkt havde fået anderledes behandling end de resterende i samme klasse, så henvendte stewardessen sig diskret til mig, da jeg rejste mig op fra sæde 2F for at forlade flyet. ”Mr. Christensen, your driver is waiting for you just down the stairs”. Det var dér, førsteklasses oplevelsen blev slået i gang på turen.

For som en service for rejsende på First bliver man samlet op ved flyveren af en limousine såfremt du er i Frankfurt eller München lufthavn. Det var en af årsagerne til, at jeg var interesseret i enten Lufthansa eller Air France, da begge har denne service. Hos La Premiere ved Air France får man dog turen med privat chauffør under alle omstændigheder i Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris, mens Lufthansa i visse tilfælde ikke benytter limousine-service til First-rejsende i Frankfurt og München. Som rejsende på Lufthansa First får du limousine-service på alle afgange og ankomster i de to lufthavne, hvis du har en First-billet gældende til samme dag. Det gælder altså også selvom du lander her kun med en Business- eller Økonomi-billet på et tilslutningsfly. Dog kun såfremt dit fly parkerer/afgår ved en remote gate, hvilket betyder, at flyet stander et sted i lufthavnen væk fra terminalerne, hvor du så skal fragtes med bus hen til. Fra Lufthansas First Class Terminal er der afgang med limo-service i alle tilfælde.

Flyet fra Oslo parkerede netop ved en remote-gate, og da jeg skulle videre på First senere på dagen, stod min chauffør ved foden af trappen med et First-skilt og med en Mercedes S-Class lige bag ham. Jeg har ikke fine fornemmelser, men det var nu ret sjovt som den eneste passager at kunne sætte sig ind i den sorte Mercedes, mens resten af mine medrejsende med lidt undrende blikke spejdede efter mig, da de steg på deres busser mod terminalen.

Som La Premiere rejsende bliver man kørt direkte til Air Frances specielle La Premiere Lounge. Hos Lufthansa må man af sikkerhedsmæssige og lovmæssige årsager ikke fragte passagerer direkte til lounges eller førsteklasse-terminalen. I stedet bliver man sat af samme sted som øvrige rejsende. Dog ankom jeg vel før busserne, så der var kun mig ved døren ind til selve terminalområdet.

Frankfurt lufthavn har to lounges: en i A-fingeren og en i B-fingeren. Dertil kommer First Class Terminalen.

Chaufføren fortalte mig, at han ville sætte mig af ved B-fingeren, og at jeg så var tæt på loungen der. Jeg havde egentligt tænkt, at jeg ville besøge loungen i finger A, men nu startede min førsteklasses oplevelse i B-loungen. Der var jeg dog kun kort tid, inden jeg skulle ud og rulle lidt på de tyske motorveje.

I næste kapitel kan du læse om mit møde med Avis-biludlejningen og Lufthansas Porsche tilbud til First-rejsende. En oplevelse, der både bød på gode og dårlige sider.

This slideshow requires JavaScript.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Blokering af midtersæde på LH Biz
+ Opsamling af limousine ved ankomst i FRA på Biz
+ Hurtig servering
+ Venlig personale

Cons

- Ikke generel info om lounges ved First tjek in
- Ingen differentiering mellem Biz-rejsende på afgangen - og Biz med videre rejser på First.
- Ingen særskilt indgang ved terminal for First-passagerer, som ankommer fra flyet med Limousine

Sæde

Mad/Drikke

Service

Value4money

Generel Vurdering

Konklusion

Generelt en rigtig fin morgentur uden ret meget at beklage sig over.

3.6

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *