Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Kabinepersonalet i SAS har valgt at nedlægge arbejdet, grundet utilfredshed over en overflytning af personale, til Red 1 (tidligere Cimber).
Det fører til rigtig mange aflysninger, hvilket er til stor gene for rejsende. Dit fly er måske aflyst, og det er der ikke særligt meget at gøre ved. Dog har du en række rettigheder, når du bliver forsinket på din rejse, og dem vil vi kort opsummere her:
Eftersom aflysninger og forsinkelser er forårsaget af en strejke, har du desværre ikke krav på erstatning, for det stykke tid du bliver forsinket
Er dit fly aflyst?
Så skal SAS tilbyde dig disse 3 muligheder:
- At refundere din billet inden for syv dage samt betale en eventuel returflyvning til dit oprindelige afgangsland, hvis du er mellemlandet.
- At få din billet ændret til den første mulige afgang til samme destination.
- At få din billet ændret til en anden afgang til samme destination, hvis der er plads på flyet.
Det er vigtigt at du kontakter selskabet/rejsebureauet, lige så snart du finder ud af, at dit fly er aflyst. Her skal kundeservice, hjælpe dig med at få opfyldt det ønske du har, i henhold til ovenstående muligheder.
Er din afgang forsinket?
- Flyet skal være forsinket to timer eller mere ved rejser, der er kortere end 1.500 kilometer.
- Flyet skal være forsinket mindst tre timer ved flyvninger inden for EU, der er længere end 1.500 kilometer.
- Flyet skal være forsinket fire timer eller mere ved flyvninger uden for EU, der er længere end 3.500 kilometer.
Hvis din forsinkelse svarer til en af beskrivelserne herover, er du berettiget til:
- Gratis mad og drikke
- evt. hotel-overnatning og transport ved længere forsinkelser
Vi anbefaler derfor alle at:
- du holder dig selv opdateret i forhold til aflysninger på SAS hjemmeside.
- du undersøger dine muligheder for at komme hjem på en alternativ rute, ved at kigge på Amadeus Timetables.
- du undersøger regler for din egen situation i henhold til de gældende EU-regler. Spørg gerne på vores forum her eller i kommentarfeltet og vi vil forsøge at hjælpe så godt vi kan.
Skriv et svar