Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Swiss beflyver ruten mellem København og Genève med fem ugentlige afgange. Indenfor Europa findes to rejseklasser; Economy og Business Class, vi tester sidstnævnte.
Der er travlhed i gaten på dagens flyvning til Géneve, den andenstørste by i alpelandet Schweiz. Flyet er allerede 15 minutter forsinket, men så snart kabinen er klargjort, påbegyndes fordelsboarding, som overholdes nøje, for passager i business class og indehavere af et Star Alliance guldkort.
Sædet/komfort
Ombord på denne Airbus a320 der i dag flyver fra København, findes business class på de første fire rækker. Sæderne er ganske vist de samme som på economy, tynde lædersæder fra producenten Recaro, i formationen 3+3. Men midtersædet holdes frit, hvilket giver bedre plads og lidt mere ”privatliv”. Et gardin trækkes også for i kabinen og afskærmer business class fra den resterende del af flyet og skaber lidt mere ro oppe foran.
Ved boarding kommer personalet rundt med en flaske vand og en opfriskende fugtserviet, samt et udvalg af franske, schweiziske og engelsksprogede aviser, herunder Wall Street Journal og Financial Times.
Mad og Drikke
Kort tid efter take-off begynder kabinepersonalet at servere drikkevarer og dagens kolde måltid, som på dagens flyvning består af en anretning af to slags skinker med syltede grøntsager. Dertil serveres to gode oste på stenplade, samt en lækker bærkompot til dessert. Der findes ikke noget menukort, men personalet gør meget ud af at fortælle om maden og om de lokale schweiziske råvarer mens de også kommer rundt med en kurv med et udvalg af forskellige slags lunt brød. Alt er naturligvis serveret på rigtig porcelæn, med glas og stålbestik til.
Portionen er ganske vist lidt lille og man kunne måske også have ønsket sig et varmt måltid på denne næsten to timer lange flyvning.
Der er dog intet at udsætte på kvaliteten af råvarerne og der er faktisk tale om et rigtig godt velsmagende flymåltid.
Måltidet rundes af med en kop te og dertil nogle stykker Swiss-branded mælkechokolade.
Service
Flere gange igennem flyvningen bliver jeg spurgt om jeg ønsker mere at drikke og hver gang tiltales jeg ved navn, som jeg synes er imponerende og skaber en mere personlig service. Jeg spørger undervejs efter et glas champagne, hvorefter purseren åbner en hel flaske Duval Leroy og elegant skænker den i mit glas, som på en rigtig restaurant.
Der er generelt skruet lidt ekstra op for servicen på business class og det mærkes også på flyets toilet, hvor der findes plejeartikler såsom parfume, cremer og fugtighedsservietter.
Tiden flyver af sted og trods forsinkelse før afgang, lander flyet rettidigt i Geneva Cointrin Intl. Airport.
Konklusion
Swiss reklamerer med at have Europas bedste business class produkt og det er ikke uden grund. Min oplevelse er at de leverer et velfungerende og gennemført produkt, med god mad, et bredt udvalg af drikkevarer og ikke mindst høflig og opmærksom service. Jeg vil uden tvivl mene der er tale om et af de bedste business class produkter indenfor Europa, men særligt to ting trækker desværre ned; de almindelige economy flysæder og manglende varm servering.
Rejsen er gennemført december 2014
Kristian B Laursen siger
Hvad gav den af point? – købt på deres “udsalg” tidligere i år?
rasmus.emil siger
Ved Swiss nylige Business Class kampagne, fandtes der billige billeter i bookingklasse “P” som bl.a. giver 800 point til Eurobonus og 750 miles til Lufthansa M&M.