Test: airBaltic Business Class fra Riga til København

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Her på Bonusfeber har vi tidligere testet airBaltic’s Business Class produkt og bedømt det som et af de bedste indenfor Europa. I denne anmeldelse følger vi op og ser om selskabet fortsat lever op til forventningerne.

Før afgang
På denne sene aftenflyvning fra Rigas internationale lufthavn, fungerer alt bare perfekt. Det er tydeligt at mærke at man befinder sig i airBaltic’s hub, hvor jeg har adgang til både check-in ved Business Class skrankerne, Fast-Track sikkerhedskontrol og lounge i lufthavnen. Loungen der benyttes i Riga, kan du læse mere om i en seperat anmeldelse her.

Et lille udsnit af den lounge der benyttes i Riga.
Et lille udsnit af den lounge der benyttes i Riga.

Sædet/komfort
Boarding sker fra lufthavnens terminal A, hvor alle passagerer køres samlet i bus hen til det lille propelfly af typen Dash 8 Q400, der holder klar og venter på at sætte kursen mod Danmark.
På aftenens flyvning er de første fire rækker reserveret til Business Class, til samlet tre passagerer. Det lille smalle fly rummer en 2+2 sæde konfiguration, hvor nabosædet altid holdes frit, ved siden af den rejsende, for at sikre lidt ekstra plads. På denne flyvning, må jeg da også indrømme at der er rart, at benytte bordet ved min side til afsætning af drikkevarer, mens jeg arbejder lidt på min computer. Sæderne var betrukket med blågråt læder og ikke specielt komfortable, dog overkommelige at sidde i for en kortere flyvning mellem Baltikum og Norden.

Sæderne ombord på airBalti's Dash 8 Q400
Sæderne ombord på airBalti’s Dash 8 Q400.

Ombord
I modsætning til min tidligere rejse med airBaltic, tilbydes jeg denne gang ikke nogen velkomstdrik, sandsynligvis fordi at flyet hurtigst muligt skal i luften, efter allerede at være blevet mindre forsinket allerede før afgang.
Så snart maskinen er i luften og skiltet med sikkerhedsbæltet er slukket begynder servicen til gengæld. Et lille gardin, der skilles stolerækken mellem economy og Business Class trækkes for, men der er fortsat åbent ved gangen, for at de andre passagerer kan benytte flyets eneste toilet der findes forrest fremme.

Drikkevarer på turen, herunder champagne.
Drikkevarer på turen, herunder også champagne.

Mad og drikke
Et lille menukort med en oversigt over det generøse udbud af mad og drikkevarer, deles ud. Samtidig spørger stewardessen hvad jeg ønsker at drikke og kort efter får jeg serveret og åbnet en lille flaske Champagne fra Heidsieck Monopole og et glas cola med is.
Først efter en halv times tid serveres maden, der består af en lille forret med en lille skive Fois gras og lidt grønt og til hovedret serveres et varmt måltid med grillet laks, flødekartofler, samt tomater og sukkerærter.  Afslutningsvis følger et stykke banan og marcipan tærte, som smagte fint selvom den var en smule fedtet i konsistensen. Alt serveres naturligvis på porcelæn, med rigtigt bestik og glas til drikkevarerne. Til maden serveres også et lille udvalg af lunt brød med smør. Der var virkelig tale om en lækker hovedret, som slår flere retter jeg har smagt i andre Business Class kabiner på lange ruter. Alt i alt et godt varmt måltid i fornuftig portionsstørrelse og kvalitet, tilpasset flyvetiden.

Fuld tre-retters menu ombord på Business Class
Fuld tre-retters menu ombord på Business Class.

Min eneste anke er at der går lidt for lang tid før bakkerne bliver fjernet, men med det ekstra ledige bord ved min side generer det mig ikke synderligt.Samtidig var der folie over maden ved servering, hvilket jeg anser for lidt sjusket, at kabinepersonalet ikke bruger de få sekunder det tager at fjerne det.  -Det er jo de færreste restauranter hvor maden serveres med folie over!
Ydermere savnede jeg lidt en mere proaktiv service, hvor personalet godt kunne spørge om jeg ønskede mere at drikke undervejs, fremfor at jeg selv skulle tage kontakt. Netop denne service anser jeg som afgørende for et gennemført Business Class ombord produkt.

Med en mindre forsinkelse lander flyet i København hvorfra vi passagerer igen eskorteres hen til terminalen i bus. Ved selve bagageudleveringen dukker min kuffert op på båndet som en af de første, og sikrer den sidste smule effektivitet ved afslutningen af min rejse.

Konklusion
Min oplevelse med airBaltic er ikke helt på højde med sidst jeg fløj med selskabet. Der var lidt svipsere undervejs, bl.a. den manglende velkomstdrink ombord på flyet før afgang og folie over maden ved servering. Samtidig virkede personalet en smule træt, sandsynligvis fordi det var dagens sidste flyvning, inden hjemrejse igen til Riga. Når det så er sagt leverer airBaltic stadig et velsmurt Business Class produkt både i lufthavnen og i luften, med højdepunkter som trykt menukort, lækkert varmt tre-retters måltid og champagne slår selskabet fortsat selv flere af de store netværksselskaber.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

- Perfekt on-ground produkt i Riga lufthavn
- Varmt tre-retters måltid, serveret på porcelæn, med rigtig stålbestik og glas
- Omfattende udvalg af drikkevarer, herunder champagne
- Trykt menukort
- Altid frit sæde ved siden af den rejsende

Cons

- Ikke specielt komfortable sæder
- Lidt sløvt personale på den sene flyvning
- Folie over maden ved servering
- Manglende velkomstdrink

Sæde

Mad/Drikke

Service

Value 4 money

Generel Vurdering

Konklusion

På trods af lidt svipsere undervejs på flyveturen, tilbyder airBaltic fortsat et meget ambitiøst og omfattende Business Class produkt, med henblik på den korte flyvetid, der bl.a. byder på lækker varm mad og champagne.

4

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *