Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Den nye SAS Business Class forlod København første den 17. februar kl 12:20 mod New York. Det var dermed premiereflyvningen, som jeg var så heldig at være med på. Premiereflyvningen var med flyet “Erik Viking”. Jeg lavede også lidt live blogging undervejse på turen i Bonusfeber forummet, men det var ikke så let som forventet, da det trådløse internet ombord ikke var super godt. Mere om dette senere.
Før afgang
Billetten til denne tur blev booket få dage før afgang, da det blev offentliggjort at det var “Erik Viking”, som skulle flyve SK909 den 17. februar 2015.
Jeg havde benyttet EuroBonus-point til at betale for rejsen, og den var kun tilgængeligt som “Bedste Tilgængelighed”. Dette er i praksis en Full-Flex Business Class billet, blot købt med EuroBonus-point. Derfor var prisen også noget større end en normal bonusbillet ville koste. En billet fra Bodø-Oslo-København- Newark kostede mig 125.000 EuroBonus-point plus godt 600,- kroner i afgifter. Jeg rejste til København dagen i forvejen, for at deltage i den store presseevent, som SAS afholdte forud for premiereflyvningen til New York Newark dagen efter.
Jeg ankom med taxi til Kastrup ganske tidligt på afgangsdagen fra Mariott hotellet i København. Der var på dette tidspunkt ingen kø i Check In skranken, så jeg fik derfor hurtigt mit boarding kort. Kufferten blev afleveret og jeg satte retningen mod SAS Fast Track for hurtigst muligt at komme ind i SAS Loungen for at arbejde lidt.
Da jeg gik igennem SAS Fast Track, mødte jeg en SAS Ansat, som jeg talte med dagen før ved presseeventen. Hun genkendte mig og ønskede mig en rigtig god tur til New York. I selve sikkerhedskontrollen var der heller ikke nogen kø, og jeg var igennem inden for et par minutter. Derefter var det en kort gå tur til Loungen, som ligger lige til venstre for SAS Fast Track.
I SAS Loungen fik jeg arbejdet godt, da det var en relativ rolig periode på dagen. Det var jo lige efter “rush hour” var slut og før USA ankomsterne og afgangene startede.
Jeg fik også en god sen gang morgenmad. Indtil videre var det en ret god start på dagen.
Omkring 15 minutter før den annoncerede boarding tid, gik jeg ud mod gaten. Dette eftermiddag var det i C-fingeren og gate C33. Dette var næsten helt ude i enden af C-fingeren.
Vi startede med pre-boarding straks efter jeg ankom til gaten. Klokken 11:55 kunne jeg komme ombord, da boarding af SAS Business, SAS Plus, samt folk med EuroBonus Pandion, Diamant og Guld medlemsskab startede. Det er altid rart at se at dette bliver håndhævet, da det er en af de fordele, som er rare at have.
I dør nummer L2 (2. dør på venstre side) stod purseren Lars, samt en af stewarderne og bød os velkommen. Vi fik udleveret nogle eksklusive “smile-badges”, hvor der stod “Travelers are first on board” på. De samme badges blev også udleveret på gårsdagens presseenvent.
Ombord
Jeg blev vist på vej til mit sæde ved vinduet (02H), som er et “ægte” vinduessæde. Selvom konfigurationen siger 1-2-1 i SAS Business Class, så er det reelt en såkaldt “staggered” konfiguration. Dette betyder at hver anden række enten har et “midtergangsvindue” eller en “ægte vindue”. Sæde 02H var derfor et “ægte” vinduessæde. Alle lige rækketal har et “ægte” vindue. Noget der er godt at huske på, når man skal vælge sæde.
Sædet er ved første øjekast utroligt pænt – det kan man ikke komme udenom. Farve- og materialevalget er med til at bygge en god stemning op i kabinen, sammen med det nye lyssystem.
I sædet lå der en af de nye Hästens puder og et SAS Business Class amenity kit. Amenity kittet har også fået en opgradering rent udseendesmæssigt. Selve indholdet er det samme som tidligere.
Det eneste jeg har at udsætte på de nye SAS Business sæder, er at de ikke er særligt private. Der er enkelte som har lidt mere privathed. Det er vinduessæderne ved de “ægte” vinduer. De andre sæder er ret eksponeret fra gangarealet.
Det er værd at lægge mærke til at indgangsstikket til hovedtelefonerne forsat er af typen “tre-pins” udgaven. Dette gør at det primært er de hovedtelefoner, som SAS Tilbyder som kan bruges. Dette er et minus i min verden. Dog kan adaptere fra for eksempel Bose QuietComfort eller Sennheiser bruges som normalt. Ellers kan man tilslutte sine normale hovedtelefoner, med mini-jackstik, til det stik som er i TV skærmen. Dette stik er på alle skærme og dermed alle klasser.
Sædet er, som før nævnt, ganske komfortabelt. Det eneste, som kan bemærkes og føles lidt trangt, er når man skal ind og ud af sædet. Der må man gå lidt sidelæns. Når man først sidder i sædet, så er der ikke noget at bemærke ved sidekomforten og benpladsen.
Justeringen af hårdheden af sædet fungerede ganske godt. Det samme gjaldt for massagefunktionen. Denne var særligt behagelig, når sædet var helt fladt.
Før afgang blev der som vaneligt budt på pre-departure drinks, og her valgte jeg et glas Henriot champagne.
Den nye sikkerhedsvideo blev vist på TV skærmene, og jeg tog også et nærmere kig på “safety onboard” folderen, da den viste noget om de nye “tre-punkts” seler, som er i SAS Business.
I SAS Business Class skal man netop benytte “tre-punkts” selen under start og landing. På andre tidspunkter det nok med det normale sædebælte over hofterne.
Som der har været talt meget om, så er det forsat ikke tilladt at have sit sæde lagt helt ned under start og landinger. Der mangler forsat nogle godkendelser fra myndighederne, før SAS kan tillade dette. Det er noget SAS arbejder hårdt på, da dette var en af argumenterne for valget af “tre-punkts” selen.
Vi kom afsted fra gaten lidt forsinket, grundet lastningen af cargo tog længere tid end beregnet. Vi skulle starte fra bane 22R og var i luften godt 30 minutter forsinket. Det var en rolig udflyvning fra København, og der gik ikke lang tid før skiltet med “fasten your seat belt” blev slukket og serveringen kunne begynde.
Servicen starter som altid i SAS Business Class med uddelingen af varme små håndklæder. Derefter kom der en skål med varme nødder og mulighed for at får pre-dinner drinks. Jeg gik efter en Gin og Tonic og den svenske stewardesse klarede at lave en god blanding i forholdet 10:1, hvor 10 var hvor meget Gin der kom i.
Uanset, min gin og Tonic blev drukket og nødderne spist. Nu var jeg klar til hovedserveringen. Menuen for turen var som følger:
Til forret valgte jeg røget torsk med wasabicreme. Samme forret smagte jeg på presseeventen og den smagte lige så godt i luften som på jorden. Dertil var der lidt salat, som blev anrettet fra serveringsvognen.
Til hovedret fik jeg et glas Sauvignon Blanc, og det passede rigtigt godt til den røgede torsk.
Til hovedret valgte jeg rådyret, og det var en fantastisk nydelig ret. Det var mørt og saftigt og de hvidløgsgratinerede kartofler passede godt til rådyret. For at holde lidt igen på alkohollen valgte jeg et gals Ringi-æblemost til hovedretten.
Æblemosten er faktisk et rigtigt godt alternativ til vin og øl ombord på SAS Business Class.
Til dessert var det den nye Valrhona is og lidt frugt der kom på tallerken. Dette var en god afslutning på måltidet.
Der blev serveret kaffe og the sammen med desserten. Et godt og mættende måltid var overstået og jeg kunne sætte mig tilbage ganske velfornøjet. Der var en god kvalitet i maden, og selve præsentationen af maden var også til topkarakter.
Det nye servicekoncept er udformet med tanke på den nye kabine. Jeg fik talt med nogle af stewarderne efter serveringen, da det var deres første servering i den nye kabine. De var meget positive, og syntes at det hele virkede ret godt. Det er mere besværligt at gennemfører det nye servicekoncept i de gamle kabiner, da pladsen og layoutet ikke helt passer til portionsservering. Så dette skal SAS arbejde med resten af 2015 indtil alle langrutefly er opgraderet med den nye kabine.
Der var Wifi ombord på denne første flyvning, og det var gratis for alle. Normalt er det kun for rejsende i SAS Business, SAS Plus og statusmedlemmer med Pandion, Diamant eller Guld, som får det gratis. Dette var også grunden til at internettet ikke var særligt hurtigt. Det vil helt sikkert blive bedre når “nyhedsværdien” fortager sig og det begynder at koste penge.
Efter middagen tog jeg mig en tur igennem flyet, for at se på SAS Plus og SAS Go kabinen.
Jeg fik muligheden for at prøvesidde SAS Plus sæderne. Det var gode og behagelige. Der er en fodstøtte til sædet og det gør at man kan skifte stilling. Noget der er en god og rar ting på de lange flyvninger. Dette er også med til at nedsætte risikoen for blodpropper, da det ikke anbefales at sidde i samme stilling for lang tid ad gangen. Selv bruger jeg kompressionssokker på alle flyvninger over 4-5 timer. Dette er uanset kabineklasse.
Tilbage i SAS Business kabinen gik jeg forbi snack buffetten. Denne er åben imellem serveringerne og giver mulighed for et stort udvalgt i snack, frugt, vand, øl, vin. Dertil har SAS forsat beholdt deres Illy kaffemaskine ombord – helt sikkert til glæde for mange rejsende.
Der var lidt kage tilbage fra desserten. Så da en af stewardesserne tilbød mig et stykke kage og en kop kaffe, sagde jeg selvfølgelig “ja tak”.
Toiletterne er også fornyet en smule. Den største ændring er at der nu kun er et vindue på toilettet. Dette er grundet det nye layout. Størrelsen er den samme som tidligere.
Det var nu på tide at se lidt på det nye underholdningssystem. Det havde der ikke været tid til tidligere, da jeg skulle klare en tre-retters frokost, tag billeder og skrive lidt på Bonusfeber forummet.
Selve skærmen er 15 tommer, og det er en helt anden kvalitet end de gamle. Det kan ikke sammenlignes. Responsen på touch skærmen virker godt og det er ganske hurtigt at scrolle i de forskellige menuer. Jeg fik set et par episonder af “The Big Bang Theory” og der virkede systemet fint og stabilt. På resten af turen var det primært kortfunktionen jeg havde igang, og denne virkede fint.
En ting, som især personalet har gavn af, er at alle de besværligheder og arbejde med det gamle underholdningssystem og stole, nu ikke længere er tilstede. Dette frigør en masser af tid til at lave andre ting og fokusere på kundeservicen i kabinen. Dertil er det den store frustration, som de rejsende har, når tingene ikke virker som det er forventet.
På dette tidspunkt var jeg ved at være lidt træt og ville lægge mig. Jeg tog kontakt til personalet og spurgte efter en dyne og en madras. Dette kom hurtigt og senge blev gjort klar til mig. Hästensmadrassen er egentlig blot en tynd rullemadras og er “on request” på alle dagsflyvningerne, men tilbydes proaktivt på alle natflyvningerne.
Det var meget behageligt at have “en seng” at ligge i. Der var god plads til fødderne. Jeg lå ganske godt, både på ryggen og på siden. Det blev til en god times søvn og jeg vågnede op, da vi krydsede grænsen til det Nordamerikanske kontinent i den Nordøstlige del af Canada.
Cirka 1,5 time før landing startede serveringen af pre-landing måltidet. Igen kom der de varme små håndkæder efterfulgt af en drinksservering. Jeg havde besluttet mig for at afslutte turen med et glas Henriot champagne og et glas Ringi æblemost, som begge er eksklusivt på SAS flyvninger.
Der var servering af salat og grøntsager, som laksen blev anrettet på. Det rarer er at det hele er portionsserveret og jeg kunne derfor selv vælge hvad jeg ville have.
Det eneste jeg egentlig savnede ved det andet måltid var en valgmulighed. Her var laks eller ingenting andet. Måske et salatblad med lidt grøntsager på. Så for dem som ikke bryder som om laks ville dette måltid ikke være vurderet positivt.
Ankomst
Nu skulle kabinen gøres klar til ankomsten til New York. Siden dette var første flyvning fik alle de rejsende i SAS Business Class uddelt en lille Hästens rejsepude. Dette var en god gave fra SAS og Hästens.
Inden landing kom en af stewarderne hen til mig for at vise et andet nyt tiltag, som var blevet indført på natflyvningerne. Tidligere var man blevet spurgt om man ville vækkes til morgenmaden eller ej. Nu var det muligt blot at sætte en “Please do not disturb” skilt op ved sit sæde. Dette kender vi fra hotellerne og det indgår i den vision SAS har om at lave en hoteloplevelse ombord.
Klokke 15:20 lokal tid lavede “Erik Viking” i Newark lufthavnen i New Jersey. Det var hurtige 8,5 times flyvning og en flyvning, som var en god premiereflyvning. Alle de andre rejsende i SAS Business Class virkede meget glade for det nye produkt og personalet var helt klart stolte af det også. J
Jeg glæder mig allerede til næste langrute tur med SAS i denne nye kabine.
Afslutningsvis vil jeg dele to billeder som jeg fik tilsendt af en SAS repræsentant, som var med ombord. Dette er to billederne fra selve landingen og taget ud gennem vinduet i cockpittet. Tak til SAS for dette.
Artikel er oprindelig vist på Bonusfeber.no (forfatter: Cecilie)
Hej Henrik… tjekkede du at du ikke kunne benytte alm. minijackstik i ét af hullerne i trebensstikket til hovedtelefonerne? I mange af de nyeste sæder med trebensstik, kan man stadig benytte minijackstik i stereo. Dette gælder f.eks. Emirates, hvor jeg blev overrasket over at dette virkede. Ældre sæder gav typisk kun lyd i ét øre.
Hej,
Nej det fik jeg desværre ikke klaret. Men det er muligt med de eksterne adaptere man får med fx Bose QC25 eller købe billigt på eBay. Så det er billigt at kunne bruge egne hovedtelefoner.
Hej Jesppe,
Vi har gravet lidt mere i det. Det er således at der på alle videoskærme (alle klasser) er muligt at sætte et helt almindeligt sæt hovedtelefoner til med et mini-jackstik. Så det er ikke noget problem 🙂
Hilsen
Henrik
Hi Henrik,
I’m flying with my husband and daughter from Chicago to Stockholm on the new SAS business class. My question is what do you think of Row 1 in business class. For some reason they are still available which makes me wonder if there is something not desirable about them. I know most bulkheads don’t offer storage, but I’m not really bothered by that. Thanks for your reply.
Hi Mary Ann,
Thank you for you message. The new SAS Business Class is as you have seen a 1-2-1 configuration. And there is nothing wrong with it in my world. Actually row 1 is offering a bit more leg room due to the bulk head. The only issue in my head is that the table is placed towards the window and this make the seat a bit less private. But it is only a galley area up front and toilets are in the back of the Business Class cabin (on the Airbus A340 anyway).
Please look for more detail on the seat map here:
Airbus A340: http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A340.php
Airbus A330: http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A330_B.php
I hope this helps you a bit further – if not please wirte again 🙂
Br,
Henrik
Please also look at this Google 360 Street View link in the cabin. There you can see it more clearly 🙂
http://www.flysas.com/en/us/travel-info/onboard/intercontinental-flights/new-cabin/New-Cabin-Street-View/