Test: En hurtig tur over Atlanten fra Chicago i SAS Go

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Turen ud af Chicago er sat til afgang klokken 22:05 og dermed en sen afgang. Det er positivt hvis du skal kommer fra en indenrigsrute, men er negativt om du har haft møde i Chicago området, og skal vente fra om eftermiddagen til sen aften før afgangen mod København.

Personligt er det en af de ruter jeg prøver at undgå. Dette gør jeg af 2 årsager. Den første er selve lufthavnen og den service SAS tilbyder. Deres lounge er simpelthen for lille og ofte fuldt op og har ikke kapacitet til at håndtere en afgang til Stockholm lidt tidligere og så afgangen til København. Den anden er selve tidspunktet som gør at du har ret så meget ventetid og ankommer sent til København (planlagt til klokken 13:20). Eneste fordel er at den er let at bruge som forbindelsesled fra andre steder i primært USA grundet den sene afgang.

Rute: Chicago – København
Selskab: SAS
Total rejsetid: 8 timer og 35 minutter
Afgang: 22:05
Ankomst: 12:45
Flytype: Airbus A340-300 (LAN Chile)

Jeg havde en aftale i Chicago, og fik sen check out klokken 15:00 på hotellet i midtbyen. Så var der forsat 7 timer til afgang. Jeg havde planlagt at bruge nogle timer på juleshopping på den berømte ”Magneficient Mile” Derudover skulle jeg et par stop med metroen til området Lakeside, hvor jeg skulle have min aftensmad. Stedet hedder Dryhop Brewers, et mikrobryggeri og bar, som også er kendt for deres mad. Især deres burger som er kåret til en af Chicagos bedste burgere.

Kort før klokken 19:00 var jeg retur på hotellet, og fik samlet julegaverne sammen og klar til afgang. Transporten til lufthavn skulle være med Uber. Jeg bruger næsten udelukkende Uber efterhånden. Grunden er at de stort set altid er billigere end taxi og andre shuttlemuligheder. Dertil er det bare let. Start Uber app’en op, vælg hvor du vil hentes og hvor du vil sættes af og klik bestil. Der går ofte kun 5-10 minutter så er din Uber klar udenfor. Jeg bruger ofte UberX og dermed privates biler. Det er den billigste form.

Har du ikke oprettet dig som Uber bruger kan du bruge dette link. Det er mit referal link og vi får begge 15,- dollars, når du har kørt første tur – det er mange steder nok til en gratis tur. Det virker også i København. Download Uber app’en her for Google Android og her for Apple iPhone.

Turen til lufthavnen tog godt 45 minutter. Jeg havde sat lidt ekstra tid af, da det var slutningen på Thanksgiving weekenden og jeg forventede en del trafik omkring og i lufthavnen, hvilket også var tilfældet. Jeg fik sagt farvel til min chauffør og da betalingen og drikkepenge sker automatisk over Uber app’en, så skulle jeg ikke tænke på dette heller.

SAS Lounge i Chicago
SAS Lounge i Chicago

Jeg kom hurtigt igennem check ind og fik mit boarding kort – en rask tur igennem køen i security og så var jeg klar til afgang om 2 timers tid. Ventetiden blev brugt i loungen.

Prioritetsboarding er noget af det jeg værdsætter meget, da jeg altid får plads til mine ting.
Prioritetsboarding er noget af det jeg værdsætter meget, da jeg altid får plads til mine ting.

Boarding begyndte 50 minutter før afgang og da jeg havde en del ting med mig, ville jeg sikre mig plads i bagagehylden til dette. Så jeg var klar til at komme ombord i første runde. Vel på plads ved vinduet og med en bekræftet soft block af sædet ved siden af mig var der gode muligheder for at få sovet så mange timer som muligt på turen over Atalanten denne nat.

This slideshow requires JavaScript.

Selve flyet var dagens største overraskelse. For de lidt nørdede var det den Airbus A340 fra LAN Chile, som jeg skulle flyve med. For mig gjorde det ikke noget, da jeg var på økonomi. I denne del af kabinen er der ikke den store forskel udover design og farver. Men for dem, som rejser på SAS Plus, så er det en nitte. Der er nemlig endnu ikke en SAS Plus klasse på flyet – med endnu menes at det er planlagt til at blive indsat i den nærmeste fremtid. Dem som sidder i SAS Business har fået ”midterproduktet”. Det er bedre end de gamle kabiner, men ikke end de nye kabiner. Men for mig i SAS Go var der som nævnt ingen betydning. Jeg var bare glad for min soft block af sædet ved siden af mig.

Vi kom afsted til tiden. Flyet var kun med en 65 % belægning, så boarding gik hurtigt. Uden den store ventetid kom vi i luften og satte straks kursen østpå mod Danmark. Turen blev en smule kortere på grund af stærk medvind. På et langt stykke var vi over de 1000 km/t og så går det stærkt med at komme hjem. Vi ville lande lidt over en halv time før tid tidstabellen.

This slideshow requires JavaScript.

 

Servicen begyndte hurtigt og bar præg på at dette var en natteflyvning. Personalet ombord havde fart på og samlet var der kun gået 1 time og 45 minutter fra afgang til at bakkerne igen blev samlet ind.

Måltidet var rimelig i smag og kvalitet. Men der er virkelig ”sparetider” i SAS Go. Salaten bestod af to ting. Lidt salat og så nogle bønner. Osten var en Philadelphia smøreost og slet ikke et rigtigt stykke ost. Hovedmåltidet var som man kunne forvente det. Det var friteret kylling i en krydret chilisauce med lidt grøntsager og ris til. Smagen ville for nogle have været i den stærke ende, men jeg syntes der var god smag i dette. Grøntsagerne var udkogte og smagte ikke af noget. Risene var gode og ikke tørre. Desserten var en chokolademousse, som var ganske god. Konklusionen er bare at der er blevet sparet meget på måltiderne i SAS Go og dertil tillagt at du kun kan få en alkoholisk drik til måltidet. Resten skal du betale ekstra for. Dette er en del af det, som gør SAS Go produktet mere og mere et produkt, som kun omhandler den billigste pris – det er åbenbart det vi som forbruger vil have og SAS tilpasser produktet dertil. Men jeg ser mindre og mindre forskel på SAS og selskaber som Norwegian når det drejer sig om rejser på økonomi . Det kan i min verden blive svært for SAS at skabe en loyalitet overfor dem, som udelukkende rejser på økonomi. Produktet i luften er der i hvert fald ikke meget der viser en forskel.

Lyset blev dæmpet til natten.
Lyset blev dæmpet til natten.

Efter servicen blev lyset hurtigt slukket og jeg fandt mig tilrette på mine to sæder. Det blev til godt 4 timers søvn og blev vækket, da kabinelyset blev tændt igen. Dette må siges at være ganske tilfredsstillende og jeg var nu klar til kunne klare resten af dagen uden at være træt og uoplagt. Vigtigt når lidt arbejde og ens familie kræver opmærksomhed.

Morgenmaden serveres på bakke og er ganske god sammenlignet med andre flyselskabers tilbud.
Morgenmaden serveres på bakke og er ganske god sammenlignet med andre flyselskabers tilbud.

Morgenmaden blev hurtigt klaret. Her syntes jeg til gengæld at SAS leverer et godt og solidt produkt. Der er yoghurt, frugt, brød, ”rigtig” ost, lidt kødpålæg og juice på bakken. Dertil kaffe og te. Dette er hvad man forventer sig, og også sammenlignet med andre flyselskaber.

Udsigten over det nordlige Fyn, hvor indflyvningen var startet mod København.
Udsigten over det nordlige Fyn, hvor indflyvningen var startet mod København.

En ganske hurtig indflyvning til Københavns Lufthavn med en flot udsigt ud over det nordlige Fyn var slutningen på denne tur. Vi landede omkring 35 minutter før den planlagte ankomst. Turen igennem paskontrollen og afhentningen af ens bagage var dog noget som altid sætter en på prøve. Det tager bare for lang tid og må kunne gøres bedre.

Konklusionen på turen er at det eneste, som reelt skinnede igennem var at det var ”LAN Chile” maskinen. Resten var sat på autopilot, hvor varen blev leveret som forventet.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

- Effektiv service og hurtigt klar til natten
- Bedre økonomi sæder på "LAN Chile" maskinen end de gamle SAS Go sæder, men ikke ift. den nye kabine
- Sen afgang fra Chicago og sen ankomst til København
- Seat block som EuroBonus Diamant virkede fint, da det ikke var en 100% booket afgang

Cons

- Ingen rigtig SAS Plus sektion endnu (kommer i 2016)
- Business kabinen er bedre end den gamle SAS Business, men ikke ift. den nye kabine

Sæde

Mad/Drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Det er i øjeblikket lidt en skuffelse når man møder en af de maskiner, som endnu ikke er blevet opgraderet. Dog som rejsende på SAS Go var det bedre end de helt gamle kabiner.
God standard service med 100% fokus på at få ryddet kabinen hurtigt således at lyset kunne slukkes og det var muligt at få lidt søvn på den korte tur til København (grundet meget medvind).

3

Kommentarer

  1. Marcus siger

    Er helt grøn indenfor det her bonusprogram område. Var formålet med turen at opspare point eller tage på “kort ferie”?

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Marcus,

      Det var del af en længere tur, som først gik til Japan og derfra til Chicago. Jeg fokusere altid på bonuspoint på alle ture og hotelophold, da det giver mig mulighed for bonusrejser/ophold på et senere tidspunkt. Dette kan du gøre uden at rejse meget. Måske kombineret med et kreditkort, som giver ektrapoint.

      Hilsen
      Henrik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *