Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det var med spænding at jeg tog med SAS fra København til Stockholm den 10. september 2015. Det var nemlig dagen, hvor SAS havde deres første afgang til Hong Kong. Det var over 15 år siden at SAS Derfor var det meget passende med deres Airbus A319 i retro design jeg fløj fra København til Stockholm.
Der var en del events, både i loungen og i gateområdet. Loungen, som var nyåbnet efter en større renovering, var fuld af fejring af at Hong Kong ruten nu åbnede op.
Gateområdet var tilsvarende pyntet op til afgangsfest. Der var DJ, der spillede lidt kinesiskpræget loungemusik og servering af Dim Sum, Iste, Kinesisk øl og den helt traditionelle kinesiske kage, som bruges til højtider. Den var i dagens anledning pyntet op med et SAS logo.
SAS CEO’en Ricard G bød både i loungen og i gateområdet velkommen og indviede ruten med tale og den traditionelle klipning af bånd.
Boarding startede godt 45 minutter før afgang og jeg var hurtigt og nemt ombord for at sætte mig til rette og i SAS Plus. Det er en fornøjelse at flyve i SAS Plus. Der er god plads til benene og sæderne er en god bredde. Selv når man sidder i den 3 mandsgruppe i midten er det ganske ok. Det er klart bedre at have et af sæderne i 2 mandsgrupperne ved vinduerne og på en natflyvning er vinduet klart min favorit, da jeg så ikke bliver forstyrret af personen ved siden af mig, som måske vil på toilettet eller blot strække sig.
Value for money er der helt klart i forhold til en billet på SAS Business. Vær dog opmærksom på at forskellen nogle gange ikke er så stor i mellem SAS Plus og SAS Business.
Ruten til Hong Kong er med sine planlagte 10 timer og 20 minutter en af de ruter jeg klart anbefaler at forsøge sig med OptionTown, da priserne for en opgradering fra SAS Go til enten SAS Plus eller SAS Business ofte ligger i prislejet 150-250,- Euro per klasse. Der er ingen garanti, men at købe en billig SAS Go billet for mellem 3-4.000,- kroner og så betale 1-1.500,- kroner for opgradering til SAS Plus (minus værdien af de ekstra EuroBonus point du optjener), er bestemt det værd. Alternativt er der point opgradering på forhånd eller i gaten, som bestemt også er noget jeg anbefaler som værende meget god værdi. I alle tilfælde er der ikke garantier og for point opgraderingerne gælder det om at være ”først til mølle” i gaten og bede om dette. Der kigges ikke i øjeblikket på status eller om du har fået sat en note ind på din billet i København.
Boarding tog lidt længere tid end normalt, men vi kom afsted til tiden, og der blev også plads til en pre-departure drink i form af et glas mousserende vin.
Efter godt en lille times tid begyndte servicen. Dette er noget jeg bestemt gerne vil have gik lidt hurtigere. Igen, dette er en natflyvning, og det vil være godt om servicen blev startet hurtigere op, således at det er muligt at få sovet så lang tid som muligt. Med en planlagt landing kl 07:20 i Hong Kong har du en fuld dag foran sig. Så der skal soves nogle timer for ikke blive for træt når man er landet.
Selve middagsservicen gik fint af et ganske oplagt personale ombord. Der var gode smil under hele servicen.
Det startede med en varm klud, hvilket altid er velkommen. Dernæst var der tid til en pre-dinner drinks.
Der var to valgmuligheder. Den ene var BBQ Kylling med Ris. Den anden var Torsk med kartoffelmos og hvidløgssauce. Det var BBQ Kyllingen jeg fik, hvilket var samme mulighed, som var serveret i SAS Go. Det kan dog undre at der ikke var en mere kinesisk mulighed. BBQ kylling er i min verden ikke helt rigtigt.
Til forret var der på bakken en salat med lidt marineret mørbrad fra gris og desserten bestod af et stykke brie med knækbrød til og en chokoladekage. Alt i alt ganske god fordeling og størrelse. Kyllingen var desværre lige på den tørre side og det samme var chokoladekagen. Det er altid svært med kylling. Det er et prisbilligt produkt, men ganske svært at servere i et fly, med mindre det er godt dækket af en sauce eller lignende.
Min eneste kritisk er at, før servicen var overstået var der gået over 3 timer af flyvetiden. Dertil skal så tillægges den tid det tager for at kabinen falder til ro. Så vi nærmede os 4½ time før at der var ro og det var muligt at sove. Det er i min verden en times tid for meget på et natflyvning.
Selve stolen er god. Den kan lænes godt tilbage og det er muligt at finde en rimelig god hvileposition. Der er god plads til benene. Dog skal du være opmærksom på den lille boks der er i hver række for underholdningen. Den ligger for midtersæderne i SAS Plus på F sæderne, og den tager en del af pladsen til fødderne. Fodstøtten har trinvis indstilling, så den er brugbar.
Underholdningssystemet er godt og med touchskærm. Alt underholdning styres via touchskærmen og det virker godt. Størrelsen af touchskærmen er. En ting dog, som kun er et problem for dem der rejser en del i Star Alliance. Indholdet er meget lig det indhold som vises på nogle af de andre selskaber. Dette gør at du vil opdage en del gentagelser i film og især serierne. Dette er udelukkende fordi at indholdet sikkert købes ved samme udbyder. Dette burde styres bedre, men er som nævnt, kun for dem, der rejser en del hver måned og dermed et ”luksusproblem”.
Jeg fik sovet en godt 2 timers tid og blev vækket da morgenmadsservicen startede 1 time og 45 minutter før ankomst. Det ville derfor have været rart om det havde gået lidt hurtigere på første service, da der let kunne have været plads til en ekstra times søvn. Det er noget som helt sikkert vil “straffe” mig lidt i løbet af fredagen i Hong Kong.
Ankomsten til Hong Kong endte med at være godt 10 minutter før planlagt ankomst og dermed omkring klokken 07:10 fredag morgen. Da det var første ankomst til Hong Kong i over 15 år, var der traditionen tro en vandsalut klar til os. Dette er altid en lille ekstra sjov ting at være med til.
Selve paskontrollen og tolden gik hurtigt og vi var ude på under 20 minutter. Jeg syntes at Hong Kong lufthavnen er ganske let og effektivt at komme igennem eller lave transit i.
Vi var en mindre gruppe fra Bonusfeber, som tog Airport Express ind til Hong Kong, som er en hurtigt og ganske effektiv måde at komme ind til enten Kowloon eller Hong Kong Island. Fra endestationerne er det blot at hoppe ind i en taxi eller forsætte i deres subway til din endelige destination. Hong Kong subway’en er desuden en ganske effektiv måde at komme omkring i de forskellige områder i Hong Kong. De er vant til at flytte mange mennesker hver dag og det er tydeligt at se.
Alt i alt kan jeg ikke finde meget at være utilfreds med. Den nye kabine giver hele SAS produktet det løft, vi har ventet mange år på. Personalet er med deres ofte vanelige stil med til at sikre at SAS produktet er noget af det bedste i Europa. Eneste ting er at selve kvaliteten af maden i SAS Go og SAS Plus ikke er helt på det niveau jeg ser på SAS Business. Det syntes jeg kan være en ulempe for især SAS Plus, som ofte er forretningsrejsende, der ikke kan benytte SAS Business grundet deres firmas rejsepolitik. Her konkurrere SAS med selskaber som Lufthansa og British Airways. Her er forskellen ikke stor, og jeg syntes at det hårde produkt ved British Airways er lidt bedre at sove i. Så den store forskel er igen personalet – det er dem, som får mig til at vende tilbage og bruge en stor del af mit rejsebudget på SAS rejser og dermed bibeholde min EuroBonus Diamant status.
Super fin anmeldelse – tak for den. Jeg synes det er fint at SAS ekspanderer på langruterne. Havde dog helst set at det blev ud af CPH – forstår ikke udflagning til Stockholm. Timingen på ARN-HKG-ARN gør dog at jeg ikke bliver passager på den tur. Tidlig afgang fra Hong Kong tvinger en til en ekstra overnatning i HKG. Jeg bliver med LX eller TG.
Hej Ole,
Takker for feedback. Jeg er helt enig i det med afgangstidspunktet og det optimale er også at tage med et andet selskab hjem, for at skulle sove en nat og stå ret tidligt op er ikke optimalt.
Den anden ting er at det heller ikke giver mulighed for at bruge denne afgang fra Hong Kong til Stockholm som en transitafgang, da der ikke er mange fly der kan nå at lande før denne afgang.