Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Som et led i vores serie om flyvninger i Brasilien, hvor vi vil teste de fire største operatører i landet nemlig Azul, TAM, GOL og Avianca Brazil, er turen nu kommet til GOL indenrigs i Brasilien.
I denne anmeldelse tester vi det brasilianske flyselskab GOL på en længere tur, bestående af fem segmenter i Economy Class.
Flyselskabet GOL er brasilianernes svar på et lavprisselskab – dog uden overhovedet at være sammenligneligt med europæiske Ryanair og Easyjet. GOL tilbyder lavprisbilletter hvor det eneste kunden må gå på kompromis med i forhold til andre selskaber i Brasilien, er at der ikke er gratis mad ombord.
Jeg kombinerede testen af dette selskab med et besøg af en ven i Presidente Prudente (en by i den brasilianske stat Sao Paulo) Hvilket ville give mig en længere tur fra mit nuværende opholdssted i det nordøstlige Brasilien: Teresina. Det gav mig mulighed for at teste selskabet på flere forskellige fly i deres 737-flåde, som spænder fra helt nye fly til noget ældre maskiner.
Her er ruten jeg fløj med GOL:
Check-in
Min første flyvning skulle afgå fra Teresina klokken 04.25, og jeg var derfor mødt op i den relativt lille lufthavn 03.45. Jeg havde lavet check-in hjemmefra, så jeg havde boardingpasset på mobilen og blot skulle tjekke min kuffert ind. GOL var det selskab der havde færrest ansat i check-in, og der var travlt i den lille lufthavn da mange fly afgår tidligt om morgenen – det resulterede i at jeg stod i kø i 10 minutter – den længste kø jeg har oplevet ved nogle brasilianske selskaber indtil nu.
Men jeg kom frem til check-in skranken, og blev ekspederet på portugisisk. Jeg bemærkede dog at superviseren kunne engelsk, men jeg havde ingen problemer med at blive ekspederet på portugisisk. Derefter videre til sikkerhedskontrollen hvilken jeg var igennem på under 5 minutter, og ud i gaten der lå maks 20 meter fra sikkerhedskontrollen.
Da jeg lavede check-in på hjemturen var der dog ingen kø, da jeg kom ret tæt op imod afgang. Her blev bagagen også tjekket ind smertefrit, og ingen løftede pegefingre over at jeg var sent på den – dette er dog nok på grund at lufthavnens relativt lille størrelse.
Boarding
GOL har lavet et fint boardingsystem, hvor man bliver lukket ombord i grupper der står på ens boardingpass – dog bliver man sorteret efter hvem der har tjekket ind først, og ikke efter hvem der sidder hvor i disse grupper, og det er derfor ikke et helt ideelt system (dog væsentligt bedre end brasiliansk køkultur). Systemet blev håndhævet til punkt og prikke.
Ved ombordstigningen stod der ikke crew i døren og sagde velkommen ombord på nogle af turene, en gestus som jeg syntes er ret vigtig for at føle sig velkommen på flyet.
I luften
I luften blev der serveret en lille pose kiks, og et glas vand (på nogle flyvninger var der mulighed for et glas sodavand). Det var desforuden muligt at købe sig til ekstra mad og drikkevarer. De modtog kreditkort ombord.
Her er et link til deres menukort
Udover den hurtige udskænkning var der ikke mere opmærksomhed fra crew undervejs, og de holdt sig oftest i galley og læste en bog eller lign.
På natflyvningerne blev udskænkningen også gennemført, men det gav et dårligt indtryk at de konsekvent fyrede lyset op på maks når der var servering, når nogle gerne ville sove i stedet for at have kiks og vand.
Komfort
Kabinerne var varierende af alder, og det afspejlede sig også af siddekomfort. I de nyere kabiner var sæderne gode at sidde i, og kabinen føltes rummelig ligesom belysningen var behagelig. Til gengæld var sæderne i ældre kabiner både slidte og smalle, ligesom jeg følte benpladsen var mindre. Desforuden var der god plads på hattehylderne i den nye kabine, imens det kneb med pladsen i de gamle, når de ikke håndhævede at man kun måtte slæbe 1 stk. håndbagage af 5 kg. med ombord – de fleste havde 2-3 stykker (rygsæk, kuffert og plastikpose var typisk at se)
De forreste par rækker i kabinerne er såkaldte “Comfort” sæder – den eneste forskel der er her er benpladsen, som dog kun er værd at betale for hvis man normalt har problemer med benpladsen i et boeing 737-fly. Især række 1 til venstre er god for de langbenede – her er super god plads!
Prisen på komfortafdelingen varierer fra 20R$ til 50R$ afhængig af ruten.
Konklution
Alt i alt et rigtigt godt lavprisselskab, hvor man får god value 4 money, hvis man ellers kan leve med at man ikke får et måltid ombord, og at kabinerne kan være af svingene kvalitet.
Læs vores andre tests af Brasilianske flyselskaber her:
Test af Azul på indenrigsruter
Skriv et svar