Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Dagen efter at SAS fremviste deres helt nye Airbus A320neo for verden i Stockholm tirsdag eftermiddag, skulle den ud på sin første kommercielle flyvning. InsideFlyer var selvfølgelig med på denne flyvning. Her er vores første test af dette helt nye fly, som også giver premiere til den spritnye kortrute kabine, som SAS vil rulle ud over de næste år til hele kort- og mellemruteflåden.
Da jeg ankom tidligt til Københavns Lufthavn denne onsdag morgen var der ikke megen kø i SAS Fast Track i terminal 3. Så jeg var hurtigt ude i gaten og klar til at boarding skulle starte.
Boarding
Boarding startede som vanligt og der kom en kort besked om at flyet i dag var det helt nye Airbus A320neo med den nye kabine, samt at dette var en premiere, som vi skulle ud på.
Da ruten mellem København og Stockholm er en vigtig pendler rute for SAS var der ikke noget at være i tvivl om. De første 22 rækker var reserveret som SAS Plus kabine og den var cirka 80% fyldt op. Jeg var placeret ved vinduet på række 12. Dette er den bagerste af de to rækker, hvor nødudgangene over vingerne er placeret.
Dette gav mig super god benplads, hvilket altid er rart. Men på denne korte flyvning til Stockholm får du ikke samme gavn af det, som du ville gøre det på en 3-4 times flyvning, hvor det ville gøre en klar forskel. Den bagerste række er vigtig at vælge, da du der kan lægge sædet ned, hvilket er blokeret på række 11.
Første indtryk af kabinen
Det som møder mig, da jeg træder ind igennem døren til kabinen er de kendte lyse træfarver på, som også bruges i den nye langrutekabine på SAS Airbus A330/A3340’erne. Derudover er de grå nuancer, som sæderne har fået, også i samme nuancer som i langrutekabinerne. Så det er genkendelse i starten
Det nye sæde
Det nye sæde er lavet af producenten Recaro og du har set typen andre steder også. Det er den type, som giver dig mere plads til knæene – selv når sædet foran dig ligges ned. SAS har lavet en ændring i det selve sædehynden, som har fået en bedre komfort. Du har sikkert oplevet disse sæder, hvor det kan være ret “hårdt” at sidde på i længere tid. Så dette er et positivt træk, som SAS løbende vil brede ud til resten af flåden – selv de fly, som allerede har fået denne sædetype installeret.
På denne korte flyvning havde jeg ingen problemer og da jeg sad ved nødudgangen, var der slet ikke nogen udfordringer med pladsen til benene. Fik prøvet at sidde på de en af de almindelige rækker og der var overraskende god plads til mine knæ. Det til trods at jeg ikke er den mindste med mine 185 centimeter i højde.
Sædet har en sædeafstand på 30″ og sædehældning på 3″. Når vi taler om sædeafstand, så er på niveau med konkurrenterne. Norwegian har på deres Boeing 737 en sædeafstand på mellem 29-31″ og Ryanair har 30″ på deres Boeing 737. Så det er netop sædet opbygning, som gør at det føles som om du har lidt bedre plads til dine ben og især knæene.
Mad/Drikke
På morgenflyvningerne mellem de skandinaviske hovedstæder får du i SAS Plus et morgenmadsboks. Dette er et godt og fint måltid på en flyvning der kun varer en time og ofte mindre. Så det giver dig muligheden for at kunne skippe et besøg i loungen og dermed sparer yderlige tid, hvilket jeg og sikkert mange andre værdsætter på en afgang klokken 07:20.
Wifi
Flyet havde desværre ikke Wifi installeret. Dette kommer først fra andet halvår 2017.
Leverandøren er ViaSats og deres satellitteknologi. Med surfhastigheder for hver passager på 12 Mbit/s, hvilket med dagens teknik svarer til en hel kabine, kan du snart anvende tiden ombord til at arbejde, surfe eller benytte samme tjenester, som man benytter hjemme, f.eks. streaming af musik, film og TV.
SAS oplyser Internet ombord på kortdistanceflyene vil være gratis for alle SAS EuroBonus-medlemmer og rejsende på SAS Plus. Det vil også være muligt at blive medlem ombord. Så dermed vil samtlige 174 passagerer kunne få gratis adgang til Internet på samme tid. Så det bliver spændende til den tid at kunne lave en hastighedstest og se om jeg kan få de lovede 12 Mbit/s.
Faktaboks om SAS Airbus A320neo
- Mindsket brændstofforbrug med 15 % i forhold til nuværende A320
- 50 % lavere støjniveau
- Rækkevidde 4600 km
- Antal sæder – 174
- Længde 37,6 meter
- Vingespænd 35,8 meter
- Højde 11,8 meter
- Sædeafstand 30″
- Sædehældning 3″
- Motor – CFM LEAP1A
- Brændstofforbrug 0,025 liter pr. sæde/km
InsideFlyer var inviteret af SAS på denne første flyvning til Stockholm.
Savner en del oplysninger i anmeldelsen:
– Hvordan er bagageboksene? Større? Åbner de omsider nedad som i 737 NG?
– SAS siger, der er usb-stik ved alle pladser. Er der det?
– Virker den nye belysning godt?
– Har flyet Spaceflex – og hvis ja, hvad betyder det for pladsen ved de bageste 1-2 rækker? Og hvordan er pladsen så på/ved de bageste toiletter og pantry?
– Hvordan er benpladsen på række 1?
– Støjniveauet gik I meget let hen over.
Hej,
Takker for dine gode spørgsmål.
Dem vil jeg gerne adressere, så jeg kommer retur med dette i weekenden (er lige nu på rejse og uden adgang til billederne), da jeg har været ude og prøve den en ekstra gang.
Hilsen
Henrik