Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I denne test, anmelder vi, Ryanair på deres nye rute imellem København og London (Luton) på laveste billetklasse.
En rejse uden bonuspoint, eget valg af pladser, forplejning ombord, og bagage i bagagerummet, er noget jeg plejer at undgå. Grunden til dette, er at jeg simpelthen syntes det bliver for “træls” at rejse, når det skal foregå sådan. Dog valgte jeg at købe en returbillet til London, da Ryanair introducerede billetter fra København, i slutningen af sidste år. Dengang fandt jeg min returbillet for 255,- inkl….. ingenting ud over en plads på flyet.
Allerede ved ankomsten til København, kunne jeg fornemme hvor billig billetten havde været. Jeg blev nødt til at checke ind på deres app, da det kostede penge at gøre i lufthavnen. Jeg gik igennem security, og satte kursen imod gate F2, som ligger i terminalen “CPH GO” som er en terminal der hidtil har været forbeholdt Easyjet og andre lavprisselskaber. Seneste indflytter er så Ryanair, og igen levede lavpris-billetten op til mine forventninger – Terminalen lå laaaangt væk fra security, og vejen derud var dybest set røvkedelig. Blandt andet gik jeg 6-7 minutter igennem en lang tom gang, kun oplyst af lysstofrør.
Vi blev jagtet ud i gaten, en halv time før afgang, hvor der blev spurgt, om der var nogen der frivilligt ville lade deres håndbagage indskrive, da der sandsynligvis ikke ville være nok plads i kabinen. Vi gik ud til flyet, via platformen, allerede 25 minutter før afgang. Derefter måtte et fyldt fly sidde og vente de 25 minutter, indtil det havde starttilladelse. I mellemtiden blev der pakket, og mast, for at få plads til al bagagen, som folk vælger at slæbe med op i kabinen, grundet de absurd høje bagage-gebyrer. Til sidst blev der ufrivilligt fjernet et par tasker fra kabinen, og lagt ned i bagagerummet, i stedet for, hvorefter vi var klar til sikkerheds-instruktionerne, som blev gennemgået på et indtalt bånd, med minimal volumen, men dog på dansk.
Ved indgangen blev vi stukket en brochure i hånden, som egentlig nærmest var en lille håndbog, der indeholdt alt hvad man overhovedet kunne købe ombord, og alle de forskellige kombinationer man kunne købe af vacuumpakket “gourmetmad” med drikkevarer og chokoladebarer til, og dermed spare 0,5€ i forhold til normalprisen.
Vi var dårligt kommet i luften, før der blev bræget ud over højtaleranlægget, om dagens tilbud, og at de om et kort øjeblik ville gå første omgang med vognen, hvor de forresten nærmest tog alle betalingskort på jorden (de blev nævnt enkeltvis) Og så havde de forresten lige havde brygget kaffe før afgangen, som kun kostede 3€ (22-23 kr.) pr. kop!
Sædekomforten var ikke noget at råbe hurra for, sæderne var tæt placerede, og ryggen på sæderne foran var i hård plastic. Derudover var der ingen sædelomme foran, så man kunne ikke have sit pas, og sin håndbog fra deres flyvende stormagasin/cafeteria med “gourmet-mad” andre steder end i hånden (håndbagagen var ikke en mulighed, da jeg var bange for at det hele væltede ned i hovedet på mig, hvis jeg åbnede) Efter den 2 timer lange tur, havde jeg også godt ondt i benene, fra de hårde plastic-bagsider.
Et (dog) venligt crew, tog turen ned af gangen 2-3 gange i løbet af turen, med alt fra parfume til marsbarer, og forsøgte også at sælge busbilletter til London. Crewet var en blanding af overvejende englændere, men der var minimum ét dansktalende crew-medlem med ombord.
Informationen undervejs var minimal, og det lykkedes mig aldrig at finde ud af, hvorfor vi landede en halv time senere end planlangt, da vi var kommet afsted fra København til tiden. Dog opsnappede jeg at det var regnvejr i London (Hvilket holdte stik)
Passagererne ombord på denne torsdags-afgang var et godt mix af forretnings- og fritids-rejsende. Det er svært at sige hvem der var overvejende flest af, men de to motiver jeg ville kunne se, for at vælge Ryanair, er at man pendler ofte på ruten, eller at man er på budget-rejse. Ruten er perfekt til begge dele, og det var tydeligt at se, at ruten var populær, da flyet stort set var fyldt helt op!
Tiderne til disse formål, passer også udemærket, da udturen lander 07.30 (lokal tid) og afgår mod danmark igen 17.45 (lokal tid)
Transporten til London centrum tager omkring 1 time fra Luton lufthavnen, og den klart billigste måde at tage denne tur på, er med Easybus, som kører turen fra 7 pund, dog kører der også tog, til lidt over dobbelt pris, dog sparer man ingen tid der. Dog vil jeg anbefale IKKE at købe busbilletten ved Ryanair, da det er kraftigt overpriced. Til gengæld kan en Easybus billet bestilles hjemmefra, men kan også købes i ankomstområdet, lige ved siden af billejen.
Om jeg ville flyve med Ryanair igen, er svært at sige, dog var jeg positivt overrasket over det venlige crew, men serviceniveuet kombineret med sædekomforten, er nok til at jeg i mange tilfælde ville vælge det fra. Dog ville jeg muligvis overveje selskabet på kortere distancer, hvor komfort, service, og overholdelse af den planlagte tid, ikke er et must.
Konklusionen på denne tur, bliver at man får hvad man betaler for. 130,- per billet, er ikke meget. Dog er det man får igen heller ikke særligt meget. Til gengæld kan man betale sig til forskellige goder, som fast-track security, priority boarding, ekstra benpladssamt “gratis” bagage, men Ryanair´s Business Produkt. Her er der dog heller ikke mad inkluderet.
Svend siger
Underlig anmeldelse..
Man skal ikke checke ind i lufthavnen, men hjemmefra i ro og mag. Du kan checke ind 7 dage før afrejse for tilfældige pladser, eller 30 dage før, hvis du selv vil vælge dem.
At turen til gaten er kedelig, er vel ikke Ryanairs skyld. De bygger da ikke lufthavne!
På dit boardingpas står der under vigtige påmindelser “på grund af pladsbegrænsninger kan du på travle flyvninger blive bed om, at indtjekke din håndbagage.”, så hvis du havde læst den seddel du stod med i hånden, havde det ikke været en overraskelse.
Jeg synes faktisk at det er i orden at man betaler for bagage, hvis man vil have det med, og at man så slipper, hvis man ikke har noget med. På samme måde som du også betaler for din mad.
Det er vel en fordel, at komme ud i flyveren i god tid, så man kan komme afsted til tiden. Du skriver også, at tiden blev brugt på, at få lagt bagage på plads, så det vel ikke for tidligt?
Der plejer aldrig at være problemer med at komme til sin håndbagage, så forstår ikke din bekymring.
Hej Svend
Tusind tak for din kommentar!
Jeg var ikke klar over, at man 30 dage før kunne checke ind, og vælge sit sæde gratis, tak for det tip!
Jeg skriver bestemt ikke at der ikke er gratis bagage, eller at håndbagagen kan risikere at ende i bagagerummet som en kritik, men blot som information til den rejsende der overvejer Ryanair til deres næste rejse, så de kan have dette i mente når de vælger flyselskab.
Turen ud til gaten er igen en information til den rejsende der overvejer Ryanair, da turen ud til de “billige gates” som Ryanair har købt sig ind ved, kan komme som en overraskelse, og det tager immervæk 10-20 min. at gå derud.
Turen som jeg anmelder med Ryanair til London, var min første tur med et europæisk lavprisselskab, og det må siges at være et anderledes produkt man går ind til. Denne form for flytransport følger ikke de klassiske normer for en flyvning, hvor du er ude på en slags eksklusiv transport, hvor din bagage bliver båret for dig, hvor du møder op i lufthavnen og vælger dit sæde, og hvor du får serveret et eller andet at spise eller drikke.
Det er klart en god måde at blive transporteret fra punkt til punkt på, og er især et prisvenligt og effektivt alternativ til de klassiske selskaber. Dog må det siges at være noget helt andet end man normalt ville forvente, når man er ude at flyve.
– Peter Krogh Frausing
Hej Peter.
Tak for din tilbagemelding.
Du kan checke in hjemmefra 30 dage før, hvis du vil betale for dine pladser, og 7 dage før, hvis du vil have gratis pladser.
Jeg synes ikke, at det skinner ret godt igennem, at det ikke er en kritik med bagagen,men at du mener det som en oplysning.
Om bagagegebyret er høj eller ej, har jeg ikke nogen mening om, men jeg synes det er rimeligt, at man kun betaler for det man bruger. Når vi er afsted, har vi sjældent brug for mere end de 10 kg håndbagage (og en ekstra lille genstand) som man må have med, men det er jo forskelligt fra person til person, men jeg skal så ikke betale for deres kuffert.
Turen ud til gaten kan altså ikke ligge Ryanair til last, da de ikke er ansvarlige for indretning af lufthavnen. Ud fra din beskrivelse, må det være slemt i Kastrup, som jeg ikke har benyttet.
I Billund, som jeg har brugt mange gange, er der ingen forskel på,hvilket selskab du skal med.
Standsted er en kæmpe Ryanair lufthavn, som også er af høj standard.
Hamburg Lübeck virkede lidt billig – et kæmpe telt, men den benyttes ikke længere. Bremen har sin helt egen terminal til Ryanair. Jeg kan snart ikke huske dem alle, som jeg har benyttet, men jeg synes niveauet er højt, selvom der er nogle kedelige imellem.
Måske ser vi forskelligt på flyrejser, for jeg anser det ikke som noget eksklusivt, måske pga. prisen, men som en god og hurtig måde at komme på ferie på. Flyrejser i Europa varer sjældent længere end 3½ time og derfor kan man godt holde til, at sidde i sæder som ikke er af samme høje kvalitet, som når man flyver over Atlanten. Igen så får du hvad du betaler for. Ryanair holder priserne nede, for din (og deres) skyld.
Du skriver, at du skulle ud i flyveren 25 minutter før afgang, og det var for tidligt, men hvornår synes du så, at man skal boarde, for at komme afsted til tiden?
Ryanair er det mest præcise selskab i Europa. De lander meget ofte før tiden (desværre ikke i dit tilfælde).
Jeg synes, at din anmeldelse ikke tager højde for, at du faktisk kun har givet 130 kr. for at blive fragtet til London fra Kbh. Hvor langt kommer du med f.eks DSB til den pris?
Måske har jeg vænnet mig til, at rejse billigt, for jeg ser det som normalt, at man ikke får en højere service, men dog en god service til prisen.
Med venlig hilsen.
Hej Svend
Igen tak for din kommentar!
Det er rart at høre en anden vinkel på Ryanairs produkt, især lige nu, hvor der er meget snak om Ryanair i Danmark.
Du har helt ret i at Ryanair-billetten har kostet det samme, som turen med DSB til lufthavnen kostede, og det skal der tages højde for når man forventningsafstemmer.
– Peter Krogh Frausing