Rejsebrev: Med SAS til San Francisco i deres Business Class (mange billeder)

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

 Jeg skulle en tur til Hawaii og første del af turen var med SAS til San Francisco i deres Business Class ombord på en af deres Airbus A340 med den nye kabine.

Det var en tur jeg havde glædet mig til, da jeg endnu ikke havde prøvet en af de rigtigt lange ruter i deres nye Business Class kabine endnu. Det havde hidtil kun været til New York. På denne tur, som kaptajnen havde sat til 10 timer og 50 minutter ville jeg få mulighed for at prøve det hele rigtigt godt – både det bløde produkt med cateringen og servicen generelt, men også det hårde produkt med at slappe af, arbejde og sove lidt med stolen i “lie-flat” position.

Min plads på de godt 10 timer turen varede til San Francisco.
Min plads på de godt 10 timer turen varede til San Francisco.
Midterrækken i Business Class er ganske ok til når man rejser to personer.
Midterrækken i Business Class er ganske ok til når man rejser to personer.

Jeg ankom til Københavns Lufthavn lidt under 2 timer før afgang. Fra afsætningen uden for terminal 2 gik turen til terminal 3 for at komme igennem SAS Fast Track. Jeg valgte at bruge SAS Fast Track, da køen til den almindelige sikkerhedskontrol var 11 minutter. At Københavns Lufthavn har valgt at lukke mulighed for at blive sat af udenfor terminal 3, er virkelig en skidt ide. SAS er det største selskab i lufthavnen og derfor skal rigtigt mange kunder først gå fra terminal 2 til terminal for at lave et check ind. Derfor tilbage til terminal 2 for at komme igennem sikkerhedskontrollen. Dette giver virkelig ikke nogen meningen og er direkte “fjendsk” overfor dem, som ankommer med bil. Med tog eller taxi ankommer du forsat i terminal 3 og bliver derfor ikke ramt af dette.

SAS Fast Track var helt uden kø, så jeg var igennem på 2 minutter. Det blev til et kort besøg i SAS loungen inden turen gik igennem den automatiske paskontrol på vejen ud til C gatene. Denne nye automatisk paskontrol er virkelig en fordel, når den er åben, da det kun tager ganske kort tid at komme igennem. Så i stedet for de normale 2 sluser med manuel kontrol, er der nu yderlige op til 6 automatiske sluser. Det giver alt andet lige, en meget hurtigere tur og på denne tur var jeg igennem på 2-3 minutter og der var 2 foran mig i køen.

Ude i gaten var jeg en time før afgang og der var begyndt at blive fyldt op i området. Jeg fik at vide at vi ville blive 15 minutter forsinket, da der var 40 passagerer, som kom fra Stockholm og de var forsinket. Det betød ikke noget i min verden på en tur på godt 11 timer – især ikke når jeg skulle vente i et Business Class sæde og drikke et glas champagne – det var bestemt et “first world problem”. Da alle var kommet ombord – nogle var ret forpustet efter en løbetur fra Stockholm flyet – var der hurtigt afgang mod startbanen. Det lykkes at holde forsinkelsen til lidt over 15 minutter og vi var i luften 25 minutter efter den planlagte afgangstid.

Denne SAS Airbus A340 skulle tage mig hele vejen til San Francisco.
Denne SAS Airbus A340 skulle tage mig hele vejen til San Francisco.

Flyet var en Airbus A340 og den er altid lang tid om at komme op i march højden. Så det tager lidt tid før at kaptajnen slukker for skiltet med sikkerhedsbæltet. På denne tur var der også en del turbelens, så skiltet blev først slukket, da vi var kommet nord om Oslo og satte turen mod Grønland.

Det nye Business Class sæde ved SAS har en sikkerhedssele og ikke kun det normale bælte.
Det nye Business Class sæde ved SAS har en sikkerhedssele og ikke kun det normale bælte.

Sædet som SAS har i deres Business Class er ganske godt. Der er masser af plads til benene. Dertil også god afsætningsplads med mulighed for at oplade din PC, samt USB stik. Du får et amenity kit og SAS giver nogle hovedtelefoner. Det er et af de områder, som kan forbedres. Mange andre flyselskaber benytter sig af Bose’s støjreducerende hovedtelefoner og SAS burde følge trop.

God afsætningsplads på turen. Et amenity kit udleveres, samt lån af støjreducerende hovedtelefoner.
God afsætningsplads på turen. Et amenity kit udleveres, samt lån af støjreducerende hovedtelefoner.

Servicen begyndte derfor en del forsinket i forhold til normalen.

Pre-dinner drinks med varme nødder.
Pre-dinner drinks med varme nødder.

Jeg var derfor ved at blive godt sulten og de varme nødder, som SAS serverer sammen med pre-dinner drinkene, forsvandt hurtigt. Jeg valgte at smage en af de nye hvidvine, som kort tid siden var blevet introduceret, samt et glas Ringi Farm Æblemost. Hvidvinen hed Jean-Marie Guffens – Classic Marsanne Roussanne 2013. Den er fra Vancluse  i det sydlige Rhône. Den var virkelig god og meget frugtig i min verden. Som pre-dinner drink var den ganske god.

This slideshow requires JavaScript.

SAS laver en restaurantlignende servering. Det betyder at der til hovedserveringen ikke kommer noget på bakke, men alt serveres fra et bord, hvor du kan se hvilke muligheder der er.

Serveringsbordet, som viser dig hvilke muligheder du har.
Serveringsbordet, som viser dig hvilke muligheder du har.

 

Sådan ser det ud når hovedserveringen begynder i SAS Business Class.
Sådan ser det ud når hovedserveringen begynder i SAS Business Class.

Hovedserveringen startede med to muligheder til forret:

  • Marineret laks med syltede rodfrugter og sød sennepsdressing
  • Kylling ballotine med blomkål puré
Laks til forret.
Laks til forret.

Jeg valgte laksen og blev ikke skuffet. Det var en god blanding maf det salte, søde og sure. Til forretten valgte jeg at smage på den anden hvidvin, da jeg syntes den første var lidt for sød til at passe godt til forretten. Den anden var en Sauvignon Blanc fra New Zealandske Mud House. Området hedder Marlborough. Årgangen var 2015. Smagen var mere citrusagtig og det passede godt til både forretten og mit valg af hovedret.

Der var fire forskellige muligheder for hovedret:

  • Bagt torsk med Hollandaise
  • Kalkunbryst med persillekartofler
  • Kalveskank med trøffelravioli
  • Spinat og Ricotta tortellini (det vegatariske valg)
insideflyer-dk-sas-business-class-from-copenhagen-to-san-francisco-72
Torsken til hovedretten var dejlig tilberedt.

Jeg valgte at blive på fiskesporet og torsken blev derfor valgt. Det blev som før nævnt til et genvalg af hvidvinen.

Desserten var som vanligt et valg mellem følgende:

  • 2 forskellige oste
  • Hindbær og hvid chokoladekage
  • Valrohna Chokoladeis
  • Jordbær

Jeg bad, også som vanligt, om lidt af det hele. Dertil valgte jeg et glas Sauternes. Den kommer fra Château Broustet og er fra 2009. Det er en vin, som SAS har haft i en længere periode og som jeg syntes smager rigtigt godt. Derfor er det også helt sikkert at jeg altid skal have et glas af denne til min dessert. Jeg har fået at vide at den snart udgår af sortimentet og SAS skifter producent. Derfor skal jeg nyde den ekstra og valgte at få et ekstra glas.

Efter hovedserveringen blev kabinen ryddet op. Kabinepersonalet gjorde et godt stykke arbejde, men det var ikke over middel. Alt blev gennemført professionelt og uden noget egentlig at kommentere på. Der gik ganske længe imellem de kom igennem kabinen efter hovedservicen. Jeg noterede mig at det var en times tid før der blev budt på noget. Da jeg kontaktede dem, så kom de dog med det samme. Det var igen professionelt og med et smil, som det skal være.

Midtvejs kom der en servering af sandwich, eller en polarbrød som det også kaldes, med enten ost eller rensdyrkød. Det er lidt en sjov ting at de forsat bruger dette. Det er jo virkelig ikke noget alle syntes om og som mellemservering på Business Class er det lidt skævt med et vakumpakket produkt. Der var også mulighed at vælge noget frugt.

På det meste af flyvningen kan du også få en kop frisklavet kaffe eller Espresso/Café Latté i den espressomaskine, som har SAS har haft i deres buffet i mange år og valgt at beholde efter renoveringen. Dertil er der andre drikkevarer, slik, chokolade, nødder og frugt. Det er rart at kunne få stillet den søde tand eller en god kop kaffe, hvis man er til dette.

insideflyer-dk-sas-business-class-from-copenhagen-to-san-francisco-76
Da jeg kom ud som en af de første og kom forbi bagagebåndet førend der endnu var kommet noget. En af de klare fordele når man lander og man flyver i business class.

Da vi landede i San Francisco kunne jeg komme ud som en af de første. Da jeg kun havde en enkelt trolley med mig kunne jeg hurtigt komme til immigrationen og ud gennem bagageområdet.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *