Test af United Airlines Global First

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I Februar måned var der flere, som fyldte årets ferieuger med champagne og kaviar, da United Airlines havde en såkaldt “mistake fare” i deres systemet. Dette gjorde at man kunne booke en First Class billet fra London til USA for mindre end 500 kr.

Dette fejl spredte sig på nettet som en steppebrand, men blev desværre lige så hurtigt lukket af United, som svarede med at annullere samtlige billetter. Dermed blev drømmeferien ikke til noget, så for at opveje dette, kigger vi på hvad det var man gik glip af. Bonusfeber tester derfor United Airlines Global First.

Booking

En kollega havde fortalt mig om noget som kaldes “fifth freedom flights”. Da jeg lignede et spørgsmålstegn uddybede han og sagde at “det vil sige at du kan rejse med flyselskaber som egentligt ikke hører til i de byer eller lande du rejser mellem. Så som Emirates der flyver med en Airbus A380 mellem Bangkok og Hong Kong”. Dette tænkte jeg lidt over, og bestilte noget så utraditionelt som United Airlines på en planlagt tur mellem Singapore og Tokyo.

Afrejse

Flight UA804 er en early bird, og da jeg ankom til lufthavnen omkring kl 05:00 var der ganske mennesketomt i terminalen, specielt når man tænker på at jeg stod i Changi International. I skranken mærket med “Global First” var der ingen kø, og både bagagen og jeg selv var checket ind på nul-komma-dut. Agenten prøvede at prakke mig en invitation til SATS Premier Lounge, noget som er en opsamlingslounge for alle som kan krybe og gå af plastikkort, men siden jeg vidste bedre takkede jeg pænt nej.

Rejser du på første klasse med Star Alliance har du nemlig adgang til Changis allerhelligste rum: Singapore Airlines SilverKris First Class Lounge.

Om bord

På UA’s Boeing 777-200 er der totalt otte sæder på første klasse i en 1-2-1 konfiguration. Sædekort forefindes her. Det første som slår mig er at sæderne ikke er særligt private for First Class at være, da man har godt udsyn til naboen ved siden af. Fordelen er dog at kabinen virker mere rummelig, og sædes føles mindre indlukket. Det andet som slår mig er at der virkeligt er lagt vægt på opbevaring og arbejdsplads, noget som er helt suverænt hvis man skulle arbejde undervejs. Ved sæde 2C ventede en lille oversigt over hvad man blev tilbudt om bord.

To make your United Global First experience the most enjoyable, we have provided many essential comforts from the start of your journey to your destination. For your well-being, we have provided:

  • Amenity kit with philosophy® brand products
  • Two soft pillows
  • Plush duvet
  • Sleeping cushion with turndown service
  • Noise-cancelling headphones

Your comfort during the flight is our top priority; should you require anything further, please contact our cabin crew.

 

Turen fra Singapore til Tokyo er på cirka seks timer og 20 minutter, og derefter fortsætter flyet videre til Washington. Siden Tokyo kun er en mellemlanding, mistænker jeg servicen for at være noget reduceret på denne strækning. Der blev for eksempel ikke uddelt tøfler, amenity kits eller pyjamas. Stewardessen gik kun rundt med en kurv hvor man kunne forsyne sig med nødvendigheder som tandbørste, ørepropper osv. Der blev også uddelt noget læsestof, menuer og hovedtelefoner. Som pre-flight drink valgte jeg noget så anstændigt som et glas vand (klokken havde ikke engang passeret 07:00 endnu), selvom det jo er normen at man drikker champagne når man vil på første klasse, og helt iført pyjamas og tøfler.

 

Test af United Airlines Global First

 

Test af United Airlines Global First

 

Test af United Airlines Global First

 

Efter at havde nået marchhøjde, efterfulgt af nogle kloge ord fra kaptajnen, blev bordet dækket til morgenmad, hvor jeg kunne vælge mellem fire retter:

  • Poached Eggs
    Coriander hollandaise sauce, potato-corn hash, chicken sausage and tomato
  • Florentine-style Eggs and Boursin Cheese
    Roasted pepper sauce, sesame beef skewer and asparagus
  • Apple-filled French Toast
    Berry compote and crème fraîche, maple syrup and pork chipolata sausage
  • Hainanese-style Rice
    Chicken and vegetables with chile sauce

Efter nogen overvejelse faldt valget på porcherede æg, men først lidt frugt.

 

Test af United Airlines Global First

Test af United Airlines Global First

Test af United Airlines Global First

 

United serverer deres kaffe i nydelige kaffekrus. Efter en ganske udemærket omgang morgenmad, blev lyset i kabinen dæmpet, og jeg bad om “turndown service“. For de ufaglærte betyder det at personalet laver din lænestol om til en seng, med madras, dyne og pude.

 


IMG_4538-768x512

 

Sædet var overraskende behageligt at sove i, ja faktisk er at de bedste jeg har prøvet. Kanten på sædets ryg er så tilpas høj og det bliver straks mere privat når man synker ned i sengen. En lille ulempe er, som du ser på billedet foroven, at tv skærmen er rimeligt langt væk når sædet er lavet om til en seng. Jeg fik mig nogle fine timers søvn før det var på den igen, da jeg havde bedt personalet om at vække mig til frokost.

  • Chicken Satay and Dim Sum
    Chile sauce with coriander
  • Penne Pasta
    Olives, capers and raisins in spicy tomato sauce with Parmesan cheese

 

Siden jeg havde sovet et par timer, var jeg sidste mand til at bestille frokost, og til min store overraskelse var de allerede løbet tør for kyllingen. Egenligt lidt pudsigt, da det så ud til at de fleste af passagererne havde valgt pasta retten (amerikanere er jo sjældent udfordrende ud i de kulinariske oplevelser).

Nu var det ikke nogen større krise for mig, men stewardessen beklagede venligt og sørgede for en kyllingewrap fra Business Class som forret og plaster på såret. God stil.

 

IMG_4539-768x512

 

Madmæssigt er UA langt fra hvad de andre serverer på første klasse. Retterne både smagte og så godt ud, men der manglede ligesom den ekstra detalje. Serveringen plejer ofte at være et af højdepunkterne, men her var amuse bouche og lignende byttet ud med enkel og udemærket “comfort food”.

Derimod gik det bedre for deres flyvende vinkælder. Ifølge vinkortet kunne man vælge mellem tre slags champagne, 12 forskellige røde og hvide, samt et udvalg på syv såkaldte “regional selections”. Om alt dette er lastet til hver tid vides ikke, men jeg mistænker at noget af det kun føres på enkelte ruter. Tag et kig på udvalget fornden.

 

Test af United Airlines Global First

Test af United Airlines Global First

Test af United Airlines Global First

Test af United Airlines Global First Test af United Airlines Global First

 

For min del blev det en ædruelig tur, da jeg havde en lang dag foran mig. Uanset, efter frokost var der ikke langt til Tokyo Narita, hvor kaptajnen sørgede for en fin landing. Passagererne på First Class fik egen gate-finger, og kunne de-boarde gennem den forreste dør. Japanerne har styr på sagerne, og der var ingen tvivl om hvor man skulle samle sin bagage op ved ankomst.

 

IMG_4506-384x512

Oprindeligt fra Bonusfeber.no (forfatter: GinTonic)

 



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

- Overraskende godt sæde med gode opbevaringsmuligheder og stor arbejdsflade
- Full turndown service på en dagsflyvning

Cons

- Både tøfler og amenity kit manglede
- Lidt et turn-off med drikkevarer serveret i plastikbæger mellem måltiderne

Sæde

Mad & Drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Uniteds sæder på Global first er overraskende gode, har store arbejdsflade og gode opbevaringsmuligheder. Rent servicemæssigt leverer United sådan cirka hvad man skulle forvente, hverken mere eller mindre. Jeg vil påstå at Global First ikke er specielt bedre end den meget gode Business Class, men det at United har et lidt uddateret Business-koncept i deres 777 fly retfærdiggører måske produktet.

3.3

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *