Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
InsideFlyer var mandag morgen inviteret ud i lufthavnen for at sige farvel til den sidste fly med fire motorer i SAS flåden. De sidste godt 20 år har flytypen hjulpet SAS med at udvikle deres langruter til gavn for mange i Skandinavien. Men i dag er det slut. Flyet er, når du læser denne artikel, på vej til en flykirkegård i USA.
Følg med i denne artikel, hvor vi følger op på gårsdagens artikel og kommer med flere billeder af den sidste Airbus A340 i SAS flåden, som også hedder Astrid Viking og har registreringsnummeret OY-KBM.
Allerede i marts måned skrev vi den første artikel om at SAS havde valgt at sende deres resterende Airbus A340’ere på pension hurtigere end først udmeldt.
Læs mere: SAS senere første A340’er på pension i Spanien
På det tidspunkt fortalte SAS os følgende:
Det er korrekt, at en A340 er blevet sendt på pension, lidt uden for Valencia. Motorerne bliver pillet ud og returneret. Så bliver den splittet ad og de brugbare komponenter bliver solgt på reservedelsmarkedet. Selve kroppen bliver skåret op og aluminiummet bliver smeltet om. Flere af A340’erne kommer til at følge samme vej.
Kristoffer Meinert, Pressechef/Head of Media Relations Denmark
I dag kom tiden så til at det sidste fly af flytypen forlader SAS flåden.
Astrid Viking er 18 år gammel og blev produceret af Airbus i januar 2002. SAS fik flyet overleveret i februar 2002. Flyet var vigtigt for SAS, da det havde en rækkevidde på hele 12.800 km. Dette gjorde det muligt for SAS at nå nogle destinationer hurtigere og direkte.
Siden leveringen til SAS har flyet været i luften hele 10.208 gange. Det har tilbragt ikke mindre end 84.989 timer i luften.
Ombord var der plads til ialt 247 passagerer fordelt på de 3 kendte klasser:
- 40 i Business Class (8 af pladserne i den lille og mere private mini Business Class kabine)
- 28 i SAS Plus (Premium Economy)
- 179 i SAS Go (Economy Class)
Kabinen ombord er forsat nu og hvad sker der med den.
Man skulle tro at sæderne var taget ud af flyet inden den skulle på kirkegården. Især de meget dyre Business Class sæder. Til dette spørgsmål sagde chefpiloten følgende til InsideFlyer:
Det er ikke lovligt i forhold til certificeringen af flyet at fjerne ting som sæder og lignende. Dette er en del af den samlede certificering. Skulle disse være taget ud skulle flyve igennem en ny certificering. Hvad der sker med sæderne er jeg ikke klar over, men motorerne er helt sikkert afhændet, da dette er det dyreste på fly som skal skrottes.
Thomas Lunding, Chef pilot i SAS for A330, A340 og A350.
Så ifølge Thomas Lundig, så har forbedredelsen fra SAS siden være minimalt. Der har ikke skulle laves meget førend flyet kunne sendes afsted.
Sidste flyvninger
Skulle Astrid Viking selv have haft noget at sige, så ville hun nok havde valgt en anden måde at bruge sine sidste flyvninger på.
Sådan så kabinen ud med fragt eller det såkaldte cabin load. Astrid Viking havde nok fortrukket en kabine med passagerer og liv som sidste aktive flyvning.
Push Back og klar til sidste rejse
Fra gate C35 fik vi mandag lov til at se et sidste push back (reelt nok det andetsidste push back).
Det var med gode minder vi vinkede farvel til Astrid Viking og de mange rejser vi – og mange andre af vores læsere – har haft med netop Astrid Viking.
Tak til SAS
Vi takker her på InsideFlyer at SAS inviterede os med ud og fik sagt ordenligt farvel og kunne dele billeder med vores læsere. Vi ville jo have ønsket os en sidste tur i flyet, men “dansen med corona” har haft nogle grimme svingom med flyselskaberne og derfor er en sidste flyvetur ikke muligt – desværre for der var flere gode år tilbage i flyet. God sidste rejse og vi følger dig på FlightRadar hele vejen til Pinal Airpark i Marana, Arizona.
Til slut lige et par billeder af hvad der gør A340’eren til det flotte det nu forsat er, samt et billede der viser alderen på flyet.
Det første billede er et askbære, som er i cockpittet. Der skulle, også som sikkerhed, være muligt sikker at slukke en cigaret. Dette er også af sikkerhed at sådanne forfindes på toiletterne i dag.
Det andet billedet (nederst til venstre) viser det sæt midterhjul som A340’eren har i forhold til A330’eren. Det er for at klare den tungere vægt, som flyet kan klare.
De to sidste billeder viser de to “små” motorer. Disse er kaldt meget igennem tiden, men uanset har det gjort flyet til et ikon i mange lufthavne under landinger og starter.
Skriv et svar