Turkish Airlines sikrer sig indgang i Europa–Latinamerika markedet gennem investering i Air Europa

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det europæiske flymarked står midt i en ny bølge af konsolidering, og seneste skridt kommer fra Turkish Airlines. Det tyrkiske flyselskab har indgået en aftale om at købe en minoritetsandel i Air Europa for €300 millioner (ca. 2,2 mia. DKK). Handlen forventes afsluttet inden for 6 til 12 måneder, afhængigt af myndighedsgodkendelser og regulatoriske procedurer.

Størstedelen af transaktionen sker via en kapitalforhøjelse i Air Europa, som i dag er ejet af det spanske rejsekoncern Globalia. Den præcise andel Turkish Airlines ender med, fastlægges først ved closing, når de tekniske og finansielle justeringer er på plads.

For Turkish Airlines handler investeringen ikke kun om ejerskab, men om at styrke sin strategiske position på det globale luftfartsmarked. Selskabet fremhæver især to mål:

  1. At tiltrække flere turister til Tyrkiet ved at åbne nye markeder i Latinamerika.
  2. At udvide passager- og fragtnetværket mellem Spanien og Tyrkiet, hvor Air Europa har en stærk platform.

Konkurrence i Europa–Latinamerika korridoren

Rutenettet mellem Europa og Latinamerika er et af de mest attraktive vækstområder i international luftfart. Ifølge data fra OAG står europæiske flyselskaber for ca. 75 % af kapaciteten i korridoren. Iberia og Air France er de største spillere, mens Air Europa med 8,1 % af kapaciteten indtager tredjepladsen.

Flere store europæiske aktører har tidligere vist interesse for både Air Europa og TAP, men godkendelsesprocesser fra EU’s konkurrencemyndigheder har gjort vejen vanskelig.

IAG holder øje fra sidelinjen

International Airlines Group (IAG), moderselskabet til bl.a. Iberia og British Airways, ejer allerede 20 % af Air Europa. Efter flere års forhandlinger opgav IAG i 2024 sit forsøg på en fuld overtagelse, da konkurrencemyndighederne vurderede, at fusionen kunne skade konkurrencen.

IAG har dog stadig ret til at deltage i en kapitalforhøjelse for at bevare sin ejerandel samt mulighed for at sælge sin andel sammen med Globalia, hvis det ønskes. Indtil videre kalder IAG investeringen “rent finansiel” og holder dørene åbne for forskellige scenarier.

Air Europa – flåde og netværk

Air Europa råder i dag over en flåde på 57 Boeing-fly, herunder både 737NG, 737 MAX og 787 Dreamliner. Derudover har selskabet 18 nye 737 MAX på vej. Kombinationen giver selskabet en fleksibel kapacitet til både kort- og langdistanceruter, særligt på forbindelser til Latinamerika, hvor Dreamlineren er rygraden.

Turkish Airlines og Istanbul i vækstmodus

For Turkish Airlines passer investeringen perfekt ind i en større vækststrategi. Selskabet har de seneste år satset massivt på netværksudvidelse og flådefornyelse. I 2023 lagde Turkish en ordre på 220 Airbus-fly og har samtidig planer om en stor Boeing-bestilling, som dog gentagne gange er blevet udskudt.

Målet er klart: at befæste selskabets position som et af verdens største netværksselskaber og styrke Istanbul som globalt knudepunkt.

Konklusion

Aftalen markerer endnu et skridt i den konsolideringsbølge, der præger europæisk luftfart. Mens Air Europa tidligere har været tæt på en fusion med IAG, åbner Turkish Airlines’ indtog for et helt andet perspektiv – en stærkere forbindelse mellem Europa, Tyrkiet og Latinamerika.

For rejse- og luftfartsindustrien peger det på en fremtid, hvor alliancer og strategiske partnerskaber bliver mindst lige så afgørende som ejerskab, når netværk skal udbygges og nye markeder vindes.

Foto: Air Europa B787-9 (EC-NGS) i Las Palmas Gando Airport (LPA) (BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *