UPS-fly styrt: nye billeder afslører motor, der falder af

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

En tragisk ulykke med et UPS-fragtfly i Louisville tidligere på måneden har fået amerikanske luftfartsmyndigheder til at indføre øjeblikkelige flyveforbud for alle McDonnell Douglas MD-11 fly, indtil ekstra inspektioner er gennemført.

En foreløbig rapport fra NTSB viser nu dramatiske billeder af det øjeblik, hvor flyets venstre motor og motorophæng rev sig løs under starten – få sekunder før styrtet, der kostede 14 mennesker livet.

Motor rev sig løs og antændte flyet

UPS-flyet, en MD-11 på vej fra Louisville Muhammad Ali International Airport til Honolulu, kom kun omkring 30 fod (knap 10 meter) op i luften, før situationen blev katastrofal. Overvågningsvideo fra lufthavnen viser, hvordan den venstre motor pludselig løsrives fra vingen, kastes op over flykroppen og bryder i brand, inden den rammer jorden igen.

Samtidig opstod der en kraftig brand omkring motorfæstet på vingen, som fortsatte, indtil flyet ramte terræn. Flyet styrtede ind i et oplagsområde og to bygninger kort efter start.

Fatale konsekvenser

Alle 3 besætningsmedlemmer ombord omkom. Derudover mistede 11 mennesker på jorden livet, mens yderligere 23 blev kvæstet i ulykken – en af de mest alvorlige civile luftfartshændelser i USA i de senere år.

Tegn på metaltræthed

Efter den første tekniske gennemgang peger NTSB på metaltræthed som en sandsynlig faktor. Motorophænget viste både træthedsrevner og tegn på overbelastning. De påvirkede komponenter var sidst undersøgt i oktober 2021, og ifølge vedligeholdelsesprogrammet skulle de ikke tjekkes igen før flyet havde passeret 28.000 starter. Flyet havde gennemført 21.043 starter på ulykkestidspunktet.

Flyveforbud til alle MD-11

Den amerikanske luftfartsmyndighed FAA udstedte i weekenden et nødforbud mod videre flyvning med MD-11, indtil en ekstraordinær inspektion er udført. FAA skriver, at årsagen til motorens afløsrivning stadig efterforskes, men at den potentielle risiko er så alvorlig, at handling er nødvendig.

Historisk parallell

NTSB drager samtidig en uhyggelig parallel til American Airlines Flight 191, der styrtede i Chicago i 1979, hvor en MD-11’s forgænger – en McDonnell Douglas DC-10 – mistede venstre motor og motorophæng under start. I den ulykke omkom 273 mennesker.

Foto: Frank Kovalchek / Creative Commons Attribution 2.0 Generic



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *