Vi har besøgt Heart Aerospace sammen med SAS og Swedavia

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Kom med på et besøg “behind the scenes” ved Heart Aerospace uden for Göteborg. Det er SAS, som har inviteret, og Swedavia er også med. De giver en opdatering om hvad de laver inden for den grønne omstilling.

30 heldige EuroBonus medlemmer, som alle har opnået status af “EuroBonus Conscious Traveler”, kunne på en flot august dag komme med inde bag murerne ved Heart Aerospace uden for Göteborg. InsideFlyer var inviteret med på besøget og vi kan fortælle hvad SAS, Swedavia og Heart Aerospace lige nu arbejder med inden for den grønne omstilling.

Aron Backström, Vice President for Product & Loyalty i SAS byder velkommen til Heart Aerospace. Foto: Henrik Olsen

SAS er i dette en naturlig partner og deltager aktivt sammen med Heart Aerospace og Swedavia for at få fly og infrastruktur på plads til 2028, hvor de har annonceret første el-flyvning (med en kommentar om at tidsplanen ikke er helt fast).

Et af SAS tiltagene er netop EuroBonus Conscious Traveler, som er et selvstændigt medlemsprogram og dermed ikke afhængigt af din normale EuroBonus status. Du kan sagtens blive en “Conscious Traveler” uden at have for eksempel guld eller diamant status.

Aron Backström, Vice President for Product & Loyalty i SAS, oplyste at 67.000 EuroBonus medlemmer havde taget mindst et skridt i rejsen mod at blive en “Conscious Traveler” og hele 4.000 allerede havde opnået det ved at tage samtlige 10 skridt.

Aron Backström fortalte på dagen at:

Det er flot et resultat på så kort tid og vi tror på meget mere inden årets udgang. Besparelserne i CO2 og købt bio brændstof er ikke store, men det er en positiv tendens, som vi ser meget positivt på og vil se stige i de næste måneder. Mange EuroBonus medlemmer har taget “Conscious Traveler” godt og hurtigt til sig.

Aron Backström, Vice President for Product & Loyalty i SAS

Status fra Heart Aerospace

Heart Aerospace er i fuld gang med at lave et helt nyt fly. Et fly, som ikke drives på 100% på el, men er en hybrid. Altså en el motor og turboprop motor. Det er godt set, da det bliver svært at komme med et 100% elfly, som kan flyve med passagerer inklusiv bagage på indenrigsruter. Så ved at være hybrid, så kan de forsat drives CO2 neutralt på længere ruter.

Heart Aerospace ES-30 vil få to typer af motor. En turboprop og en elektrisk motor. Foto: Henrik Olsen

Heart Aerospace har som mål at deres turboprop motor skal kunne drives af 100% SAF (eller eSAF). Dette afhænger primært af godkendelser uden for deres kontrol, da reglen lige nu i for eksempel Europa er at der maksimalt må være 50% SAF (eller eSAF) i det nuværende konventionelle flybrændstof.

Det er faktisk samme udfordring som Danmark rammer, da de allerede næste år har villet have den første grønne flyrute. Det er netop kravet om maksimalt 50% SAF i flybrændstoffet, som lige nu hindre en 100% grøn flyrute.

Trafikstyrelsen skriver i deres høringssvar at:

Trafikstyrelsen kan på denne baggrund konkludere, at det er usikkert, hvornår den færdige standard vil foreligge, og om det allerede i starten af 2025 vil være muligt at flyve på 100% grønne brændstoffer.

Kilde: Trafikstyrelsen

Set ud fra distanceudfordringen ved ren el og at det forventes at reglerne med at kunne flyve på 100% grønne brændstoffer er løst før 2028, så har Heart Aerospace faktisk et rigtig godt produkt, som vil kunne drive alle danske indenrigsruter rent distancemæssigt.

Heart Aerospace ES-30 bruges i 3 typer af drift. Foto: Henrik Olsen

Derfor giver det også rigtig god mening at deres første model kan opereres i 3 konfigurationer. De er:

  • Ren el
  • Hybrid (turboprop)
  • Både el og turboprops i gang

Ren el giver i starten 200 km i rækkevidde og hybrid giver 400 km i rækkevidde. Dermed kan mange af de korte intra-EU og skandinaviske ruter klares. Som batterikapaciteten udvilkes, så vil rækkevidden stige til 400 km i sidste del 2030’erne.

Hvis både elmotor og turboprops er i gang, så kan det betyde hurtigere starter og dermed behov for mindre baner. Dette hjælper på mange lufthavne i Skandinavien, som så kan tages i brug.

Indretningen bliver i en 2-1 sædekonfiguration og i deres mock-up var der ganske rimeligt med plads og en behaglig komfort.

Der regnes med 10 rækker og derfor en kapacitet på 30 passagerer i denne normale konfiguration. Det er beregnet at hver passagerer kan medbringe 25 kg bagage.

Heart Aerospace ES-30 kabine mock-up. Foto: Henrik Olsen

For at teste og træne har Heart Aerospace også egen simulator. Denne bruges til at teste flyets flyvende egenskaber ved hjælp af data fra de fysiske test, som bliver indtastet i simulatorens program. Dermed kan en virtuel tvilling af ES-30’eren prøves af og se hvordan den reagere.

Kaptajn Rasmus fra SAS, som var med og talte om piloternes tilgang til at flyve mere effektivt, fik som en af de første lov til at prøve. Han landede naturligvis ganske fint i første forsøg.

Kaptajn Rasmus fra SAS i simulatoren. Foto: Henrik Olsen

Der var også mulighed for de som ville prøve simulatoren fik lov til det.

Stor interesse for at prøve at flyve ES30’eren i simulatoren. Foto: Henrik Olsen

Vi fik en god tur gennem de to hangarer, hvor ES-30’eren bliver designet og bygget af de godt 100 personer der er ansatte i Heart Aerospace.

En tur igennem de to hangarer, hvor Heart Aerospace bygger deres ES-30. Foto: Henrik Olsen

Vi startede med at høre om brugen af de to motortyper – en elmotor og så en turboprop på hver vinge.

Testbænk til deres elmotor. Foto: Henrik Olsen

Opbygningen af cockpit med instrumenter og mange ledninger. Foto: Henrik Olsen

Cockpit in progress – et tættere kig – læg mærke til iPad holderen. Foto: Henrik Olsen

Til sidst var der et kig på den næsten færdige første version af ES-30’eren. Vi kan desværre ikke afsløre den, da det skal vente til den officielle lancering til september. Men vi kan godt afsløre at den kommer til at se ret fin ud.

Rundturen i hangarerne gav god indsigt i hvor meget der skal til for at designe og bygge et ny fly. Foto: Henrik Olsen

I mødelokalet fik vi også en grundig gennemgang i hvordan flyet skal håndteres i lufthavnen.

Opladning er centralt og kan ske på 30 minutter uden speciallavet udstyr. Foto: Henrik Olsen

Centralt er det at det skal kunne lades op inden for en almindelig “turn around” og det kan lade sig gøre. Det tager 30 minutter at lade flyets batterier op. Dette sker med konventionel teknologi, som også bruges til el lastbiler.

Infrastrukturen i en lufthavn er krævende i den grønne omstilling. Foto: Henrik Olsen

Når flyene skal elektrificeres, så sker det sammen med at “alt andet der kan” også elektrificeres. Så i en lufthavn, så vil det kræve en ganske stor tilgængelig af el fra gerne grønne kilder.

Udover flyene, så vil andre kørertøjer også kører på el, tog og lignende skal også drives på el. Alt sammen noget der trækker hårdt på elnettet.

Swedavia arbejder på forskellige lademodeller i de svenske lufthavne. Foto: Henrik Olsen

Da Swedavia i dag driver Arlanda og en række mindre lufthavne, så er der brug for mere end en løsning til at lade flyene op. Derfor er deres arbejdsplan lige nu delt op i flere scenarioer. Et er den faste ladestander ved gaten. En anden er et køretøj, som kobler sig til et ladestik i nærheden og så til flyet. Den sidste er et køretøj med batterier på, som lader flyet op. Især denne sidste er noget de mindre lufthavne vil benytte sig af, da det er dyrt at etablere en passende mængde ladestandere.

Der blevet sørget godt for os på dagen og vi kunne tage hjem mætte og med en god portion tro på at Heart Aerospace, sammen med SAS og Swedavia faktisk har noget klart om 3 års tid, hvor SAS planlægger første el flyvning.

Der blev sørget godt for os. Foto: Henrik Olsen
De 30 heldige EuroBonus medlemmer. Foto: Henrik Olsen

Selvom vi ikke kan vise hvordan ES-30’eren ser ud. Så skal I ikke snydes helt. Se herunder, hvordan Heart Aerospace forventer at flyet kommer til at se ud i det næsten endelige design. Her i SAS bemaling:

Foto: Heart Aerospace / PR

Første version ruller ud fra hangaren i september måned, hvor der skal laves de første tests. Det er test relateret til at kørsels på rullebanerne og manørvre i en lufthavn.

Når dette sker er InsideFlyer naturligvis klar med en opfølgning, hvor vi også glæder os til at kunne vise flyet i sin helhed.

Tak til SAS, Heart Aerospace og Swedavia for en god og meget informativ dag. Det var godt at se alle tiltagene og at det ikke kun er ting som eksisterer i PowerPoint. Efter besøget tror vi lidt mere på en elektrificeret fremtid, dog suppleret med en hybrid drift.

Forsidefoto: Henrik Olsen



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *