Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det ungarske lavprisselskab Wizz Air har officielt bekræftet en større ændring i sin fremtidige Airbus-flåde. Selskabet skærer kraftigt ned på sin ordre af Airbus A321XLR og udskyder leveringen af næsten 90 fly med tre år, mens det forsøger at stabilisere driften efter længerevarende problemer med motorer fra Pratt & Whitney.
Wizz Air reducerer sin ordre på A321XLR fra 47 til kun 11 fly, hvoraf fem allerede er leveret. De resterende 36 konverteres til A321neo, som er en mere fleksibel og driftssikker variant til kort- og mellemdistanceflyvninger. Samtidig udskydes leveringen af 88 fly, der oprindeligt skulle være leveret inden regnskabsåret 2030 – de ankommer nu først frem mod 2033.
Trods ændringen fastholder selskabet en samlet ordre på 273 Airbus-fly.
Fokus på stabilitet frem for vækst
Ifølge Wizz Airs topchef József Váradi handler ændringen ikke om aflysning, men om at tilpasse selskabets vækstplaner i en udfordrende tid.
Han forklarede allerede i sommer, at der ikke var tale om at afbestille fly, men om at konvertere ordrer og prioritere mere stabile markeder, hvor selskabet kan vokse på et mere sikkert grundlag.
Selskabet forventer frem mod 2030 en mere moderat vækst på 10-12 procent årligt, mod tidligere planlagte 20 procent. Det markerer et strategisk skifte, hvor man prioriterer driftssikkerhed og lønsomhed over aggressiv ekspansion.
Færre langruter – mere fokus på Storbritannien
Wizz Airs fremtidige A321XLR-fly vil hovedsageligt blive baseret i Storbritannien, som Wizz Air betegner som et betydeligt markedsområde.
De oprindelige planer om at bruge XLR-modellen på længere ruter fra Abu Dhabi og til destinationer i Indien og Østeuropa er skrottet. Wizz Air har tidligere sagt, at Østeuropa ikke længere er en prioritet for XLR, da selskabet ser større muligheder i markeder med mere stabile forhold.
Motorproblemer bremser ekspansionen
Beslutningen kommer midt i Wizz Airs fortsatte kamp mod de kendte problemer med Pratt & Whitney PW1100G-motorerne, som har groundet op mod 60 fly det seneste år.
Ifølge finansdirektør Ian Malin er ventetiden på reparationer stadig over 300 dage, og selskabet forventer først at have alle berørte fly tilbage i drift sent i 2027.
Ved udgangen af sidste regnskabsår havde Wizz Air 231 fly i flåden – men kun 179 var operationelle. I dag har selskabet 206 fly i drift og yderligere 36 parkeret som følge af motorproblemer.
En nødvendig justering
For Wizz Air handler ændringen om at tilpasse ambitionerne til virkeligheden. Lavprisselskabet har de senere år oplevet hurtig vækst, men også stigende omkostninger og operationelle udfordringer.
Ved at udskyde leverancer og reducere antallet af langtrækkende XLR-fly sikrer Wizz en mere bæredygtig udvikling – med fokus på pålidelig drift, kortere ruter og markeder, hvor indtjeningen er mest stabil.
InsideFlyer vurderer, at ændringen næppe vil påvirke rejsende i Skandinavien direkte, men den understreger, at selv store lavprisselskaber nu tilpasser sig en ny virkelighed, hvor motorproblemer, leveringsforsinkelser og høje omkostninger kræver en mere forsigtig tilgang til vækst.
Fakta: Wizz Air i tal (november 2025)
Flåde:
- 231 fly totalt (A320neo og A321neo-familien)
- 206 i aktiv drift
- 36 midlertidigt groundet pga. motorproblemer (Pratt & Whitney PW1100G)
- Gennemsnitsalder: ca. 4,2 år – blandt de yngste i Europa
Fremtidige ordrer:
- 273 Airbus-fly i alt på bestilling
- 11 × A321XLR (5 allerede leveret)
- 36 tidligere XLR-ordrer konverteret til A321neo
- 88 fly leverancer udskudt fra 2030 til 2033
Tidligere planlagte XLR-ruter:
- Længere ruter fra Abu Dhabi til Indien (bl.a. Mumbai, Delhi og Goa)
- Udvalgte Østeuropæiske langruter fra Budapest, Bukarest og Warszawa
- Fremtidigt fokus: Storbritannien (bl.a. London Luton og Gatwick)
Årlig vækstmål:
- Tidligere plan: 20 %
- Nyt mål: 10–12 % frem til 2030
Topchef: József Váradi
Hovedsæde: Budapest, Ungarn
Kilde: Cirium, Wizz Air, CAPA – Centre for Aviation, Airbus
Foto: Wizzair A320-232 (HA-LPM) i Billund Airport (BLL) (BongoPlanes)






Skriv et svar