Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Wizz Airs administrerende direktør József Váradi gav i sidste uge et interview på rejsefagmessen World Travel Market i London. InsideFlyers udsendte reporter var på pletten.
Det østeuropæiske flyselskab Wizz Air med hovedsæde i Ungarn startede i 2003 og blev grundlagt af flyselskabets nuværende administrerende direktør József Váradi. Siden det første fly lettede i maj 2004, er det gået stærkt med udviklingen og i dag tilbyder flyselskabet over 710 forskellige ruter fra 25 baser og transporterer hvert år mere end 37 millioner passagerer. Der flyves primært på korte distancer med en maksimal varighed på 6 timer, men der arbejdes på at udvide med flere timer, idet Wizz Air satser på flere ruter til Asien, herunder Indien.
Wizz Air flyver med fly af typen Airbus A320 og A321neo og råder i dag over godt 100 fly. Hvert fly rummer cirka 202 siddepladser. Det forventes, at Wizz Air i 2025 vil have cirka 300 fly. Allerede nu ligger der en bestilling på 110 nye A321neo fly.
Wizz Air har satset stærkt på at blive Central- og Østeuropas største flyselskab med de laveste udgifter (low Cost) og det arbejdes der stadig hele tiden med for at kunne klare sig i markedet. Indkøbet af fly kan holdes på et lavt niveau via samarbejdet med flyselskabet Indigo.
Kapacitetsmangel i London-lufthavne og i Europa
På det engelske marked er det gået stærkt med udviklingen og med en vækst inden for det seneste år på 60 %. Det er især vigtigt at have en flyrute til London, men flyselskabet kæmper meget med kapaciteten i de forskellige London-lufthavne. Kapaciteten er stort set udnyttet i populære lufthavne som London Luton og London Gatwick, og det tvinger Wizz Air ud i at vælge andre alternativer. For bare et par uger siden åbnede Wizz Air derfor en base i den mindre kendte London lufthavn Southend, hvorfra der afgår 2-3 ruter.
Også i andre europæiske lufthavne er der stigende kapacitetsmangel og József Váradi mener, at det sætter hele luftfartsindustrien i stampe. Konkurrencen fra andre flyselskaber gør det ikke bedre og det har Wizz Air mærket i lufthavnen i Wien i Østrig, hvor der er skarp konkurrence fra bla. Flyselskabet Laudamotion. Udover kapacitetsmangel synes József Váradi også at supply chain delen er noget rod: Flyproducenterne er for langsomme til at levere flyene til flyselskaberne, ligesom det tager tid at oplære piloter og kabinepersonale i ny teknologi. Herudover er styring af flytrafikken i lufthavnene (Air Traffic Control) også problematisk for flyselskaberne, idet afviklingen af trafikken tit kan medføre unødige forsinkelser.
József Váradi opfordrer luftfartsbranchen til at få gjort noget ved kapacitetsproblemerne i lufthavnene og Wizz Air vil gerne bidrage til kapacitetsudvidelsen igennem samarbejdet med flyselskabet Indigo. József Váradi ser gerne en fortsat konsolidering af flyselskaber i Europa. I USA kontrollerer 4 store flyselskaber cirka 75 % af markedet. Konsolidering i Europa er vigtig, men tager længere tid end andre steder. József Váradi spår, at Europa i fremtiden kan blive kontrolleret af 4-5 store selskaber.
Afslutningsvis i interviewet snakkes der om en anden vigtig ting, som der også skal tages højde for i fremtiden: Nemlig passagererne. József Váradi er af den holdning at flyselskaber som KLM/Air France er for dårlige til at håndtere forretningsrejsende og selvom det er noget af et postulat står han ved sine ord og han vil gerne diskutere emnet med KLM/Air France. Det er vigtigt med en høj kundetilfredshed og en høj kundepleje og ethvert flyselskab er nødt til at gøre mere for at holde på passagererne. Man skal simpelthen eje kunden og med de midler der nu findes. Eksempelvis vil nye digitaliseringsmuligheder i fremtiden være et vigtigt skridt at tage.
Skriv et svar