Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Selv om jeg fik prøvet Swiss nye Senator Lounge, var planen for denne dag noget helt andet. Nemlig at teste Swiss nye flagskib, den splinter nye Boeing 777-300 på en tur fra Zurich til London Heathrow.
Swiss har indsat sin nyeste maskine på denne rute nu og frem til sommeren sådan at de kan træne piloter og cabincrew mere effektivt før de sættes ind på langruterne som planlagt. Udover til London er der flere andre destinationer som får besøg af dette store fly fremover. Heriblandt Barcelona, Geneve, Frankfurt og Hannover udover til London Heathrow. Så heldigvis fik jeg chancen for at prøve dette nye fly da jeg alligevel havde planlagt en weekend til London.
Flyet til London stod klart ved Gate E19, hvilket ikke er langt fra loungen. E19 befinder sig en etage under de andre gates. Boarding for afgangen som planmæssigt skulle afgå 10:05 startede kl. 09:45 med priority boarding for Swiss Business Class passagerer samt Star Alliance guld-medlemmer.
Ved flydøren blev jeg mødt af flere crew-medlemmer som var tydeligt stolte af deres nye tripple-seven fly. Allerede ved første blik, kunne man se at interiøret var førsteklasses og jeg kunne slå fast at dette syntes jeg rigtig godt om.
Business Class på den nye Boeing 777-300 har i lighed med Swiss Airbus A330 og A340 opdelt Business Class i to afdelinger. Lige bag to rækker med First Class, har man en mini-afdeling med kun 2 rækkers Business Class, derefter en galley og toiletter og derefter at den største kabine med Business Class-sæder med 11 rækker.
SWISS Boeing 777-300 Business Class består af såkaldte Lie Flat-sæder, som er sat op i en såkaldt forskudt model. Mens den ene række er 1-2-2 er næste 2-2-1. hver række har altså et sæde som står alene. Ideelt for den som rejser alene, men er nok populært så det er vanskeligt at sikre sig. Fra før ved vi at sådanne sæder forbeholdes Swiss egne kunder som har guldkort i deres bonusprogram Miles & More. Er du glad for at se ud af vinduet, bør du undgå rækkerne 11 og 14 da disse ikke har noget vindue.
Jeg havde sæde 12K, som er et enkelt-sæde ved vinduet i højre side. Denne type sæde kaldes ofte for en trone da man sidder som en konge i midten med store armlæn på begge sider af stolen. Alle enkeltsæderne i Business Class er af denne type, og er derfor populære.
Af sæderne som står i par af 2, er der en forbedring i forhold til tilsvarende sæder på Swiss andre langdistancefly. Her findes der for eksempel en opdeler som giver mere privatliv hvis du ikke kender sidemanden.
I midterrækken af sæder er der også lavet en forbedring på denne nye maskine. Her har man lavet en bedre opdeling af pladsen så fødderne stikker ind under sædet foran når man ligger ned.
TV-skærmene på den nye flytype er betydeligt bedre end dem som er i de andre af Swiss langdistancefly. Skærmen har en behagelig størrelse og billedkvaliteten er meget bedre.
Mit sæde 12K har store borde til opbevaring af personlige ting.
Også enkeltsæderne er udstyret med en opdeler for at få mere privatliv.
Kontrollerne til sædet findes i en touch-skærm som er gemt under et deksel. Her finder man også enheden til at styre underholdningssystemet.
Tilbuddet på underholdningssystemet kan sammenlignes med det Lufthansa har. Men på SWISS Boeing 777-300 Business Class finder man James Bond Collection som en del af tilbuddet.
Ved sædet finder man også en informationsbrochure som viser hvilken betydning HB-JNA har for SWISS og hvorfor det er lakeret med det motiv man ser på flyet.
Flyturen til London var egentlig ganske normal. Der var naturligvis en del trafik i kabinen, da der var mange som ville tage billeder af den noget uvanlige Business Class på denne rute. Som måltid på denne tur fik vi en linsesalat.
Toilettene på Swiss nye Boeing 777-300 var overraskende små. Man kan vel forvente at når flyet bliver sat ind på langrutene, så vil man kunne finde flere plejeprodukter her inde i forhold til den korte tur til London.
Og efter 1 time og 20 minutter landede vi i London.
Personligt elsker jeg den nye SWISS Boeing 777-300 Business Class. Sædet er ikke mit farvorit Business Class sæde, hvilket er det som er installeret i Qatar, Cathay, American & Co, men jeg vil sige at det kommende nye SWISS kommer ind på en god andenplads. Udformningen af kabinen kan jeg rigtig godt lide. Alt i alt: Godt gjort SWISS!
Oprindeligt skrevet for InsideFlyer.de af Stefan Hager.
Skriv et svar