2016 gav rekordmange klager over ferien

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Rejselysten hos danskerne var sidste år historisk høj, men det var lysten til at klage over ferien også. Det viser nye tal fra Pakkerejse-Ankenævnet. Udviklingen kommer ikke bag på Danmarks Rejsebureau Forening, som glæder sig over ny lovgivning på området og den stærke forbrugerbeskyttelse, når man køber hos et danskregistreret rejsebureau.

Levede hotellet ikke op til det beskrevne, eller blev ferien ramt af forsinkelser? Så er der mulighed for at klage, og det har rekordmange danskere gjort sidste år. Pakkerejse-Ankenævnet registrerede 377 klager i 2016, hvilket er 30,5 pct. flere end året før.

Ankenævnets kendelser fordeler sig således, at 31 pct. fik medhold, 33 pct. fik delvist medhold og i 37 pct. af tilfældene fik klageren ikke medhold. Hertil kommer en håndfuld sager, som blev afvist fra behandling i Ankenævnet.
Hos Danmarks Rejsebureau Forening er man ikke overraskede over udviklingen.

Lars Thykier, som er administerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening siger:

Antallet af klager er stigende, og det skyldes blandt andet et nyt lovkrav om, at forbrugerne skal have oplyst, hvilken instans de kan rette en eventuel klage til allerede ved købet af ferien. Det er et initiativ, som vi sætter stor pris på, da vi er kun interesserede i, at de rejsende får en kundeoplevelse, der matcher den købte vare

Fra 2015 til 2016 har danskerne især klaget over hotellet og dets faciliteter og standard i øvrigt, samt forsinkelser og ændringer af transport, viser klageopgørelsen fra Pakkerejse-Ankenævnet. Opgørelsen viser også at 10% flere har fået medhold i 2016 end i 2015. Danmarks Rejsebureau Forening vurderer, at det beror på, at der kan være en enkelt rejse fra et enkelt bureau, som har fået mange klager, som alle har fået medhold i. Der er nemlig ikke er noget der tyder på, at der er sket en ændring i den traditionelle fordeling af klagerne, som viser at to ud af tre klagere ikke får medhold i forhold til de krav, de har fremsat over for rejsebureauet.

Budskabet fra Lars Thykier er:

Det sagt, tager vi tager stigningen i antallet af klager meget seriøst. Som rejsebureauer har vi et ansvar for at levere det produkt, som kunderne køber. Klageopgørelsen fra Pakkerejse-Ankenævnet er et værktøj, som kan fortælle branchen, hvor vi skal være skarpere og tydeligere i vores kommunikation.  Jeg vil dog gerne endnu engang understrege, at de rejsende også har et ansvar. De skal sætte sig ind i, hvad rejsen inkluderer, og det betyder, at man har læst rejsepapirerne og betingelserne, inden man tager hjemmefra. Og inden man klager.

Vil man have tryghed med i bagagen, så er det en god idé at tjekke, om rejsebureauet er registreret i Danmark. Så er man nemlig beskyttet af Rejsegarantifonden og har mulighed for at klage til Pakkerejse-Ankenævnet.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *