Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Coronakrisen har ført til, at hele turistindustrien står overfor store udfordringer i dag. Vi tror, at vores læsere ser frem til en normal hverdag efter coronavirus COVID-19. Vi har derfor oprettet et lille overblik over ting, du kan gøre for at hjælpe branchen gennem den værste periode.
Efter et årti med “forbedringer” i EuroBonus, er du muligvis ikke så stor fan af SAS mere og du er måske ikke så følelsesladet omkring, hvorvidt de skulle kollapse under Coronakrisen. Måske er du egentlig også ret ligeglad med, om Norwegian overlever eller ej. For du rejser jo alligevel aldrig med dem – og kommer nok heller ikke til det…
Oh well.. Sådan tænker vi ikke. Når coronavirussen engang er væk, og krisen er forbi, er det vi ser allermest frem til, at kunne rejse igen.
Vi håber, at alle de store virksomheder rundt om i verden, til den tid stadig er med os. Der er tvivl om konsekvenserne for hele branchen på længere sigt, men forhåbentlig lever virksomhederne stadig.
Måske vil vi få nogle af de mest utrolige tilbud og deals, vi nogensinde har set, for at lokke os tilbage til turisme igen? Selvfølgelig kan vi ikke vide det, men vi kan i det mindste håbe …
For at vende tilbage så hurtigt som muligt efter krisen, har turistindustrien brug for hjælp fra os rejsende. Sandsynligvis også fra myndighederne, men også fra os, der rejser. Med det i tankerne vil vi dele nogle ideer, vi har om hvad du kan gøre, for at støtte rejsebranchen. Selv når du sidder derhjemme.
1: Lad være med at ringe til flyselskaberne
Har du en voucher, der udløber i juli? Er du bekymret over, at din guldstatus udløber i maj? Vil du ændre din bonusbillet fra juni til senere på året? Det hele er faktisk relativt irrelevant lige i øjeblikket…
Brug ikke tid og kræfter på at kime flyselskaberne ned med spørgsmål, der ikke er vigtige. At få folk hjem fra forskellige områder i verden er første prioritet og hvis du allerede sidder sikkert derhjemme i din sofa og slapper af, så find noget andet at bruge din tid på. Om et par uger når der forhåbentlig er kommet lidt mere styr på det hele, er det formentlig lidt nemmere at få svar på de lidt mindre vigtige spørgsmål. Og så slipper du også for at sidde i timevis af lange køer.
2: Køb allerede nu flybilletter til sommer/efterår
Ingen ved, hvor længe denne krise vil vare, men den vil ikke vare evigt. Flyselskabets likviditet afhænger af at modtage penge i dag for fremtidige rejser. Hvis bookingerne stilner af, forsvinder virksomhederne.
Lige i øjeblikket er der gode tilbud på afgange overalt. Og de fleste selskaber har endda implementeret politikker der giver dig mulighed for, at ændre datoerne på dine billetterne, eller ombooke helt gratis.
Booker du dine flybilletter (eller hotelophold) med kreditkort, er du også sikret mod økonomisk tab, hvis selskabet går konkurs.
3: Brug dine point og bestil bonusbilletter
Du kommer aldrig til at finde så mange ledige bonusrejser, som du gør nu. Udnyt muligheden! Derudover betaler du skatter og afgifter med det samme til virksomheden. Dette bidrager således til bedre likviditet.
4: Bliv ved med at benytte dit kreditkort, hvor du optjener miles/point
Det kan være fristende at skifte til et kreditkort der giver cashback eller rabatter de næste par måneder. Pengene på din bankkonto kan nemlig føles mere sikre end miles eller point, der kunne forsvinde fuldstændig i en evt. konkurs af et flyselskab eller hotelkæde.
Men da du ikke kan flyve og måske ikke ønsker at booke fly, så kan du i det mindste bidrage lidt alligevel. Din bank fortsætter nemlig med at betale flyselskaberne/hotelkæderne for miles og point udstedt i dit navn.
5: Vær loyal overfor de selskaber der har været loyale overfor dig
Et par hotelkæder, såsom Hyatt og Radisson, har ganske enkelt givet et ekstra år med elitestatus til nogle/alle deres elitestatusmedlemmer.
Flere flyselskaber, f.eks. Virgin Atlantic og Qatar tager også lignende skridt.
Når vi skal til at begynde at rejse igen, kan det være fristende at tage de ekstra godbidder, vi har fået “serveret på et sølvfad”, og snarere fokusere på de bonusprogrammer, hvor vi har lang vej igen for at imødekomme kravene. Men vil det ikke være helt forkert? Vis i stedet din taknemmelighed over for den/de virksomheder der gav dig et ekstra år som guldmedlem, og brug mindre tid og penge på dem, der ikke gav os andet end hårdt arbejde.
6: Behøver du claime EU261-kravet?
Det er let at blive frustreret, når virksomheden giver dig et standard svar på din ansøgning om erstatning, hvor de fortæller, at forsinkelsen eller aflysningen skyldes “ekstraordinære omstændigheder”. Det er især let at blive frustreret, hvis du har en mistanke om, at betingelserne var fuldstændigt under virksomhedens kontrol.
Men er der virkelig noget mere ekstraordinært end en global pandemi? Okay… Måske blev din afgang aflyst mindre end 15 dage før afrejse, og du har reelt krav på erstatning, men betyder det virkelig noget?
Måske får du denne erstatning på et tidspunkt, men så har du sandsynligvis brugt mere tid og energi på at følge op på din sag, end nogen erstatning er værd. I det lange løb vil denne kompensation sandsynligvis koste dig mere, end den den er værd, hvis resultatet er, at hele turistindustrien kollapser …
7: Støt op om dit lokale rejsebureau
Under normale omstændigheder, er vores generelle anbefaling at man altid bestiller sin rejse hos flyselskaberne selv! Hvis der skulle ske noget, er flyselskaberne normalt mere fleksible end de mange forskellige online-rejsebureauer.
Især de mindre rejsebureauer, der beskæftiger sig med personlig service er guld værd i disse corona-tider. Her har de flere muligheder for ombooking, end kunden nogensinde selv ville have haft, hvis de havde bestilt ved flyselskabet eller et online rejsebeaurou selv. Det koster muligvis lidt ekstra, men det er en lille pris at betale, når situationen er som den er. Hvis du har brug for at booke din rejse nu, kan du overveje at bruge et professionelt rejsebureau, som vil hjælpe med at holde dine hjul i bevægelse, mens du gør det lettere for dig selv, hvis du har brug for at ændre din rejse.
Konklusion – spiller det overhovedet en rolle?
Hvis du er interesseret i, at et flyselskab eller andet i rejsebrancen stadig findes om 6 måneder, så er dette nogen af de små ting med en forholdsvis lav risiko, som du kan gøre for at hjælpe.
I krisetider som disse falder anbefalingen om ro og solidaritet ofte på døve ører. Den langsigtede horisont er ved at forsvinde og det eneste der ser ud til at betyde noget, er at få fyldt hjemmet op med pasta, konserves og toiletpapir.
Hvis du er interesseret i, at turistbranchen stadig eksisterer, som vi kender den i dag, vil du forhåbentlig holde nogle af de tip i bagovvedet, som du har læst her. Når alt kommer til alt, involverer dette blot en lille indsats og risiko for dig, men kan betyde alt for en hel industri og tusinder af mennesker, der har det som deres levebrød.
Otto Iversen siger
Hej Malene,
jeg tror jeg har et punkt nummer 8:
Vi skulle flyve med SAS til Miami den 15. marts – og på et lille Cruise på 4 dage.
Det blev som bekendt ikke til noget – og derfor har vi fra SAS fået følgende tilbud:
Pengene tilbage – eller lade pengene stå og få en voucher med det dobbelte beløb – vi valgte naturligvis det sidste.
Fra Carnival Cruise – pengene tilbage eller lade pengene stå og få 400 $ pr. kahyt til brug på skibet – her valgte vi også det sidste.
Henrik Olsen siger
Det er bestemt et godt tip. Win-Win for begge parter i at lave pengene stå – selskaberne beholder lidt kapital og du få ekstra ud af dine penge.
Hilsen
InsideFlyer