Emirates nye first class suite

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

På Dubai Airshow præsenterede Emirates resultatet af 4 års arbejde: den nye First Class Suites til deres Boeing 777 flåde. InsideFlyer var til stede og prøvede som en af de første suiterne.

Selskabet selv kalder den nye kabine en “game changer”. I følge Emirates President Tim Clark er der stor efterspørgsel efter et first class produkt. Designet er udarbejdet i samarbejde med blandt andet Mercedes-Benz.

Emirates First Class
Emirates First Class launch

Game changer

Inden Sir Tim Clark dykkede dybere ned i de nye features, blev der vist en kort film som teaser. Forhenværende Top Gear vært Jeremy Clarkson er ansigtet på en verdensomspændende reklamekampagne omkring det nye sæde. Clark beskrev sin landsmand: “You may not like him, but he is impactful”.

Emirates First Class
Sir Tim Clark under præsentationen af de nye Boeing 777 kabiner

Det har længe været kendt at størrelsen af de nye suiter ville blive øget betragtligt. Den nuværende First Class i 777 flyene har 8 suiter i en 1-2-1 opstilling. I den nye kabine er der kun 6, i en 1-1-1 opstilling. Dermed bliver pladsen øget til knap 4 kvadratmeter. Derudover er de nye suiter afskærmet fra gulv til loft. I de ‘gamle’ suiter var der en skydedør, men den nåede ikke til loftet. Lempede regler omkring synlighed af passagerene og flugtveje under en evakuering gør det muligt, ifølge Sir Tim.

Passagerne kan dermed vælge total privacy. Det er ikke engang nødvendig at åbne døren for personalet. Kabinepersonalet kan servere mad og drikkevarer gennem en luge i et sidepanel. Hvordan kan passagerene så komme i kontakt med personalet? Dertil er der introduceret en live videoforbindelse til galleyen. Med et tryk på en knap kan First Class passagerer starte en slags Skype forbindelse. Bordpladen kan skubbes ud fra under panelet foran sædet og måler 29 gange 19 tommer. Mere end nok plads til at arbejde sig igennem en flereretters aftensmad.

I en af siderne er der en garderobe til at hænge tøj. Derudover der er adskillige opbevaringsrum.

Det imponerende underholdningsskærm måler 32 tommer og er en full-HD touchskærm. Udover gennem touchskærmen, kan systemet også betjenes gennem en separat 13 tommer, trådløs skærm. Der er også en stikkontakt, to USB-opladere og en HDMI- og USB-C port.

Fra stol til seng

Efter præsentationen af den nye Suites Class hos Singapore Airlines, som har et sæde og en separat seng, var der store forventninger til hvad Emirates ville byde på. Hos selskabet fra Dubai, er det stadig sædet der forvandles til en seng; der er ikke en løststående seng med ægte madras. For at optimere pladsen i suiten, bliver der brugt et nyt system som bevæger sædet/sengen sidelæns. I sengtilstand er sædet tæt op ad væggen ved vinduet, som giver mere plads mellem døren og sengen. Det giver bedre plads til for eksempel at klæde om til de pyjama’s, som Emirates deler ud. Sengen er 78 tommer lang.

Sædet er beklædt med læder og byder på en ‘zero gravity’ oplevelse, inspireret af NASA. Det er ligesom sædet svæver, i følge Emirates.

Emirates First Class

Virtuelle vinduer

Det nok mest specielle tiltag i de nye First Class Suites er de såkaldte ‘virtuelle vinduer’ i midtersæderne. I væggen er der, ligesom i suiterne langs siderne, indbygget vinduer. Men i stedet for at kunne se ud udenfor, bliver ydersiden projekteret i ‘vinduet’. Kameraer i siderne af flyet gør det muligt at se ud fra midtersædet på den måde. I følge Sir Tim Clark er det, med HD teknologi, enda endnu tydeligere end at se ud selv! Passagerer i midtersæder kan i øvrigt selv vælge hvilken side af flyet de vil se ud ad. Indgangen til midtersædet på første række er nemlig i venstre side, mens den på anden række er ved højre midtergang.

Øvrige features

I samarbejde med Mercedes-Benz har Emirates hentet inspiration fra S-klassen. For eksempel er der high-tech kontrolpaneler til at betjene alle funktioner. Temperaturen kan enda indstilles individuelt. I hver suite kan passageren vælge (farve)belysning og ændre temperaturen. Passagerer får lyddæmpende høretelefoner fra Bowers & Wilkins, som normalt ikke har høretelefoner med støjreduktion, men har udviklet denne udgave specielt til Emirates.

Blandt øvrige features kan der nævnes en amenity kit fra Bulgari, fugtgivende pyjama’s, læder notesbog og Byredo kosmetik i konsollen, og enda en kikkert i suiterne ved vinduerne. Derudover er der den velkendte minibar.

Første destinationer: Bruxelles og Genève

Med indtil videre kun én Boeing 777 udstyret med den nye First Class kan Emirates kun flyve til et begrænset antal byer. Bruxelles og Genève var de heldige fra 1. december. Det er 2 premium markeder, som ikke beflyves med en A380. Efter disse to europæiske byer, og når selskabet modtager flere nye 777’er, følger Chicago. Efter det, vil Emirates overveje at flyve på ultra-longhaul ruter med den nye kabine. Der bliver dog kun leveret 10 nye Boeing 777 fly med den nye First Class i alt. Til de eksisterende “triple 7’s” bliver det overvejet om det er muligt at lave en retrofit. Det betyder at kun en lille del af de destinationer, der betjenes med 777 fly, får den nye First Class at se, og de længste ruter skal muligvis vente endnu længere.

På ruten til København, bruger Emirates en high-density A380 helt uden First Class. Det betyder at vi herhjemme desværre ikke får fornøjelsen af de nye sæder foreløbig.

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *