Dagbog fra en pilotstuderende – Med på PC12 som safety-pilot

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så er det igen blevet mandag, og dermed en opdatering herfra.

Ugen har budt på mange spændende og nye ting. Blandt andet har jeg været med som safety pilot på en Pilatus PC12. Det er en privatejet flyver, som skolen opererer og stiller piloter til rådighed. Men mere om det om lidt.

Ugen startede ud med en tur på twin’en. Her skulle jeg have været til Ålborg, men grundet dårligt vejr på vej derop, valgte vi at flyve lokalt omkring pladsen.

Her blev det som sædvanlig vis til en masse failures og anflyvninger. Det er ved at være ret godt på plads, men der er selvfølgelig altid plads til forbedringer.

Onsdag skulle jeg flyve med på PC12’eren. Det er en en motores turboprop flyver, der er privatejet. Der er plads til seks personer, og kræver kun en pilot til at flyve den. Derfor har vi som elever mulighed for at komme med som det der hedder safety piloter. Har har vi så til opgave at hjælpe med at gøre flyet klar og står for alt radiosnakken på turen.

Onsdag skulle vi flyve til Glasgow i Scotland, og retur torsdag. Så vi havde en overnatning i Glasgow by. Vi tog afsted om morgenen kl. 8, og landede i Glasgow kl. 9:15 lokalt.
Da vi havde sat passagerne af, gjorde vi flyveren ren, og klar til at stå natten over. Herefter kørte vi ind til hotellet og spiste frokost.

Onsdag eftermiddag og torsdag formiddag blev brugt på at udforske byen lidt. For det meste var det bare shoppingmuligheder i det kvarter vi boede i, da vi boede lige midt i centrum.
Torsdag middag kørte vi igen ud mod lufthavnen. Vi var der 30 minutter før passagerne kom, så vi kunne nå at gøre flyet klar. Når det er en privat ejet flyver, skal passagerne helst ikke have for lang ventetid. Så fra de kommer til vi er i luften, går der maks 5 minutter.

Fredag skulle jeg også med på PC12’eren. Denne gang til Stockholm i et par timer. Vi skulle igen afsted kl. 8 om morgenen, og var derude en time før, for at gøre den klar.
Kl. lidt over 8 var de ved flyveren, og vi var igen i luften 3 minutter efter at vi lukkede døren. På vej derover var der en del radiosnak og skift mellem forskellige frekvenser.

I Stockholm forventede de at være tilbage igen efter 3 timer. Så vi satte os ind i crewloungen og spiste lidt morgenmad. Her var der massagestole, stort fjernsyn med Netflix, HBO og Viaplay alle de is man kunne spise og sodavand. Så det var et ganske fint sted at vente i et par timer.

Vi havde også god udsigt til den taxivej stort set alle fly kom forbi, så jeg var tit oppe for at tage et par billeder af de forskellige.

Omkring middag blev vi kørt til Sky City i hovedterminalen for at spise en hurtig frokost. En time senere fik vi af vide at de var på vej, så endnu en gang var vi hurtigt i gang med at gøre flyet klar.

Jeg fik også en lille video af hvordan flyet fjerne is. Det har tidligere været et emne, hvor at skolens fly ikke kan flyve i is. På PC12’eren har man mulighed for at fjerne det. Her tager man luft fra motoren og pumper ind i forkanten på vingen. Den er lavet af gummi og udvider sig, hvor isen bliver brudt i stykker og falder af. Det er lidt svært at se, men man kan ane, at forkantet får et par buler.

https://www.youtube.com/watch?v=Wm7coDO78XY

Meningen med at komme med på sådan en tur, er udfordringen i at snakke i radio. Normalt er vi vant til små lufthavne, Aarhus, Billund, Aalborg osv. Med PC12’eren kommer vi til større lufthavne, som her Glasgow og Arlanda, som er en del større end Aarhus. På den måde bliver vi udfordret og lærer hvordan det er at være på en meget travl frekvens på vej ind mod Arlanda, hvor det helst skal gå lidt stærkt.

En meget fed og super lærerig oplevelse, som jeg er meget taknemmelig for at få lov til at opleve.

Næste uge står på almindelig flyvning, med et par ture rundt til et par danske lufthavne.

Torsdag tager 4 af mine medstuderende på en SPIC-tur til Malaga. Derfor er der ikke så meget flyvning indtil tirsdag hvor de kommer hjem igen. Det er samme princip som da jeg og Ziggy fløj rundt i Europa. Hvis I vil følge dem, kan I finde dem på Flightradar ved at søge efter OYJME og OYGBC.

Som altid kan I følge mig på Instagram ved at søge efter @marc.pilot.

Indtil næste gang



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *