Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Den 28. januar 2020 blev den første af otte Airbus A350 sat i fast rutefart af SAS. InsideFlyer var med i SAS Go på denne første afgang og retur igen 24 timer senere. Nu er turen så kommet til en rundtur i Business Class kabinen.
Den første afgang blev fejret med maner og InsideFlyer var med til festen i gaten og på den første tur til Chicago. På denne første tur (eller Inaugural Flight) prøvede vi SAS Go af, som vi nok er flest der rejser i.
Læs mere: Læs verdens første SAS Go anmeldelse af Airbus A350
Senere samme uge var tiden så kommet til at prøve Business Class af. Så i løbet af den første uge i drift have allerede taget 4 flyvninger med det nye fly – Vi kalder det dedikation for at kunne prøve det ordenligt af og ikke bare basere det på en enkelt flyvning. Totalt har vi været på 6 flyvninger inden for 14 dage for at teste alle 3 kabiner af på udtur og hjemtur (der er på blandt andet cateringen forskelligheder).
Boarding og første indtryk af kabinen
Efter at være ankommet til Københavns Lufthavn med metroen, så var det direkte til SAS Fast Track.
Der var ingen kø på dette tidspunkt midt på dagen, så i løbet af et par minutter sad jeg inde i SAS lounge og kunne nyde lidt at drikke og noget snacks.
Jeg havde fået frokost på arbejdet og vidste at jeg skulle nyde lidt god mad og drikke på turen til Chicago. Så ingen grund til at spise noget af den mad som SAS serverer i loungen. En time før afgang gik jeg ud mod gate C37 for at kunne boarde flyet som en af de første.
I gateområdet var der ganske mange mennesker. Emirates’ Airbus A380 var forsinket og det betød at der var ganske mange i den yderste del af C-fingeren.
Jeg blev inviteret ombord som den første og fik ovenikøbet lov til at få 10 minutter hele alene i flyet til at tage nogle billeder og video af flyet til denne anmeldelse og til vores billedarkiv. Det blev blandt andet til grundlaget for denne video:
Jeg må sige at SAS virkelig har designet en rigtig flot kabine. De grå og sorte nuancer i de forskellige paneler, sæderne med sølvlister passer flot samme med træfarverne (blandt andet bag SAS Business logoet) og så den cremefarvede kabine. Jeg har efterhånden fløjet med størstedelen af de flyselskaber der har fået en A350’ere leveret og SAS ligger klart som nummer et for deres design. Der kan dog blive en konkurrence om førstepladsen når Aeroflot senere på året kommer med deres første A350’er. Den information vi allerede har fået ser også rigtig flot og indbydende ud.
Udover selve kabinens design, så er det tydeligt at SAS har gjort flere forbedringer på deres sæder. Det så vi også i Go og Plus kabinen, som vi prøvede tidligere på ugen. Det er ikke en nye version, men mere et ”face lift” som vi kender det fra bilernes verden.
Her er 4 eksempler på opgraderinger og ”face lift” i Business Class kabinen:
- Den luftpude som tidligere var i Business Class sædet, nu er forsvundet
- Der er kommet en tablet holder på bordet (når det er halv udfoldet)
- Ny fjernbetjening til lys og underholdningssystemet med en touch pad
- En bedre og større skærm
Toiletterne er også anderledes. De er ikke helt så store som tidligere og der er ikke vinduer mere. Så dette er mere normalt og ikke så specielt som tidligere. Men fin indretning, men mangler pladsen til at kunne skifte tøj inden landingen.
Servicen ombord
Besætningen ombord var helt sikkert stolte af deres nye arbejdsplads. De havde dog først set det ”live” da de en times tid før afgang kom ombord på flyet. Ellers havde de lavet en online træning og læst forskellige manualer. Så selvom meget er ens på den nye A350’er, så er der en del forskelle i forhold til A330/A340’erne. Alene hvor de forskellige ting er placeret skal lige læres at kende plus ovne og ting som kaffemaskiner. Et andet eksempel er også opsætningen af Lounge baren.
Man kunne godt have tænkt at de ville have været godt for SAS besætningen, ligesom piloterne, at de havde været ombord i den lange periode siden den kom til Danmark i november – om ikke andet purserne og andre med specielle opgaver ombord.
Det var på min tur dog ikke noget jeg mærkede meget til. Servicen på turen var helt i top og besætningen var i topform (hvilket de også var på hjemturen). Når du får sådanne besætninger og service, så minder det bestemt en om, hvorfor jeg altid kommer tilbage til SAS som en af de klare favoritflyselskaber og hvorfor jeg igennem året nu har fået Life Time Gold status. Den personlige service med skandinavisk islæt er bare speciel (selvom SAS måske ikke mener det er skandinavisk når alt kommer til alt).
Servicetilbuddet er helt det samme på nær enkelte ting. Der er en række specielle drinks at vælge imellem, som også serveres i et specielt, og meget flot, SAS Airbus A350 XWB glas. Mere om det lidt senere. Der er også en ny opsætning af loungebaren og et nyt vinkøleskab som du kan betjene dig selv fra.
Internettet og underholdningen ombord
Vi havde fået ekstraordinær adgang til det helt nye WiFi system, som SAS har indført på de nye A350’ere. Det var på flyvningen ikke frigivet til kommerciel brug. Men du kan læse vores test af det her.
Underholdningssystemet er forsat ikke noget at råbe hurra for. Der er simpelt for få titler og noget som sætter SAS langt tilbage i forhold til flere af konkurrenterne. Det nye WiFi system vil ikke give dig lov til at streame TV eller film, så du er forsat afhængig af at tage offline indhold med dig eller se/gense noget af det som SAS tilbyder.
Pre-Dinner drinks
Hovedservering
En af favoritterne var forsat at få som forret. Det er Löjrom fra Kalix. Det er så godt og noget jeg ser frem til hver gang jeg flyver SAS Business Class.
Hovedretten jeg valgte var en ballotine af vildt med en cider og peber sauce. Jeg valgte den primært fordi den også var på menuen på vores SAS Go flyvning (fra inagural flight), hvor der var bestilt en opgradering af måltidet. Så var nysgerrig på hvor ens de var. De var helt den samme servering, blot i andet porcelæn (se den her).
Til desserten valgte jeg at få lidt af det hele. Så både osten, is, kage og frisk frugt. I glasset valgte jeg erstatningen fra den Sauternes SAS har haft i en længere periode. Det er en Kracher Beerenauslese. Den er god, men ikke helt i samme klasse som Sauternes.
Service og tilbud mellem hovedservering og anden servering
Der var også et nyt vinkøleskab og kaffemaskine om bord.
En række nye drinks kan du få eksklusivt ombord på A350’eren.
Du kan se de forskellige drinks her – alle er røde eller rødlige, hvilket ikke er nemt for personalet at gennemskue her i starten.
Efter at have prøvesmagt flere af drinksene og snakket med de andre passagere på turen, som også var med for primært at prøve det nye fly, så var tiden kommet til at få en times søvn.
Jeg kunne forsat godt tænke mig en lidt tykkere madras og ikke bare et tyndt lagen, som reelt ikke giver nogen værdi. Dynes og puden er gode og er de samme som på de andre langruter.
Anden servering
Små to timer før landing starter anden serveringen. På denne flyvning var det en positiv overraskelse, da det var et stykke højtbelagt smørrebrød. Det var med store stykker af kyllingebryst stegt i karry, koriander mayonnaise, æble og baconstykker.
Efter denne servering var det blevet tid til at vi skulle lande. 45 minutter før skulle vi sidde på vores pladser og nyde det nye tail cam, som viser flyet fra øverst fra halespidsen. Det giver nogle helt perfekte billeder af en landing (eller take off).
Afslutning
Vi landede i henhold til tidstabellen. Så trods lidt forsinkelse ud af København, så kunne flyet med sin højere march hastighed hente det hjem på den 30 minutter kortere flyvning (sammenlignet med en A330/A340).
Senere på ugen kommer vores sidste anmeldelse af SAS Plus. Dermed giver vi dig mulighed for at se alle 3 klasser, som SAS tilbyder.
Hej Henrik!
Så kom du på hjemmebane. I forhold til “go”, fik du gang i superlativerne. Tillykke med din tildelte status.
Herbert Fischer
Hej Herbert,
Det er desværre en forskel og det var vurderet på 2 flyvninger (både 2 i Go og 2 i Business). I den nye A350’er er der ikke så mange positive ting i SAS Go – for eksempel er sæderne nu 3-3-3 og dermed flere midtersæder (ligesom i SAS Plus). Servicen der gives er den samme – blot med flere mennesker i kabinen. Så der er mere at se til for kabinepersonalet (228 passagerer i A350 mod 179 passagerer i A340). Så i SAS Go har de ikke nogen klar fordel i forhold til konkurrenterne. Det har de bestemt i Business Class. Der kommer også en anmeldelse af SAS Plus senere på ugen – Håber du vil læse og måske kommentere på den også.
Ratio er nok at 50% af flyvninger jeg har er i Economy eller Economy Extra og de sidste 50% er i Business Class (med få gange i First Class om året). Så det meste der prøves af er Economy og også derfor prioriteten af den første anmeldelse var sat i SAS Go. Det er der vi er flest der flyver og der jeg har brugt mange timer de sidste 10 år 🙂
Hilsen
Henrik
Tak for dit svar Henrik!
Det sætter jeg pris på. Flyveture på omkring 3-4 timer kan fint klares i de go kabine på diverse fly. Men flyveture over 4 timer og som jeg min. 2 gange om året til USA , er ren tortur for økonomi passagerer. Fatter ikke man byder sådanne forhold til mennesker. Og at det er lovligt. I mit næste liv vil jeg være rig.
Bedste hilser
Herbert
Vi ser desværre at mange etablerede flyselskaber gør Economy mere skrabet og fjerner ting som bagage, drikkevarer, sædevalg osv. Så der opleves der en stor forskel på det at flyve. Sammenligner man SAS med Emirates, så er der stor forskel servicen i Economy. Det er faktisk helt ok at flyve de små 6 timer til Dubai med fuld forplejning og over 3500 kanaler at se på. Dertil er sæderne ok. Men at flyve til San Francisco og så selv skal betale for ekstra drikkevarer (udover vand, te og kaffe) er lidt irriterende faktisk. Det er sådanne ting SAS får lidt hug for.
Hilsen
Henrik