Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Lufthansa planlægger at indsætte mindre fly på langdistanceflyvninger i fremtiden. Allerede sidste år meddelte det tyske flyselskab, at det gerne vil sige farvel til Boeing 747-, A340- og A380-flyene.
Lufthansa ønsker at bruge mindre fly på lange flyvninger i fremtiden. Flyselskabet fører derfor i øjeblikket samtaler med både Airbus og Boeing om at ændre udestående ordrer på nye fly. Mindre fly på langdistanceruterne kunne for eksempel være på Airbus A321, A350 og Boeing 787 Dreamliner. Dette vil erstatte de firemotorede og meget større Boeing 747, og Airbus A340 og A380 på mange ruter.
Anderledes flåde
Uden alle disse store fly vil Lufthansa-flåden se helt anderledes ud. I øjeblikket fokuserer virksomheden primært på Airbus A350. I alt 41 af denne type blev bestilt for et par år siden. Omkring halvdelen af disse allerede blevet leveret. Derudover har det tyske nationale flyselskab bestilt yderligere 20 Boeing 777 og yderligere 20 Boeing 787 Dreamliners.
Spørgsmålet er nu, om de større 20 Boeing 777-fly kan byttes mod mindre Boeing 787 Dreamliners? Eller vil Lufthansa ændre aftalen med Airbus og fokusere mere på A321XLR’er? Det sidste vil give en hel anden oplevelse for de rejsende. Denne flytype er nemlig væsentlig smallere og har kun en midtergang, med typisk 3+3 sæder i hver side. Helt som vi kender det fra de korte, europæiske ruter, men hvordan vil oplevelsen være på en mange timer lang flyrejse?
Konklusion
I fremtiden planlægger Lufthansa at flyve på deres langdistanceruter med mindre fly som Boeing 787 Dreamliner, Airbus A350 og A321XLR. Den nuværende flåde, der tidligere hovedsageligt består af Boeing 747-, A340- og A380-fly, vil derfor se helt anderledes ud i fremtiden. Flyselskabet fører i øjeblikket samtaler med både Airbus og Boeing for at se, hvad der er muligt og om udestående ordrer kan laves om.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Goffe de Boer og bragt på vores hollandske søsterside.
I skriver “Mindre fly på langdistanceruterne kunne for eksempel være på Airbus A321, A350 og Boeing 787 Dreamliner. Dette vil erstatte de firemotorede og meget større Boeing 747, og Airbus A340 og A380 på mange ruter.” Såvidt jeg ved er en A340 mindre end både A350 og B787. Faktisk er størelses rækkefølgen A321, A340, B787, A350, B747, A380.
A340 bliver ikke udfaset fordi den er for stor, men fordi den har et meget gammelt design og derfor er meget dyr i drift pr. sæde kilometer. Antallet af passager den kan tage vil passe fint til det marked man forventer de næste 5 år, men den er alt for dyr i drift p.gr.af det gamle design.
B747 er lidt samme skæbne. De største modeller af A350 og B787 er meget tæt på at kunne transporter samme antal passager som en B747, men grundet deres nyer design har de en væsentlig laver pris pr. sæde kilometer.
A380 derimod er bare for stor til det forventede marked de næste 5-10 år. Det er kun ganske få ruter hvor den vil passe og der vil man ofte være bedre tjent med at flyve 2 gange med en mindre maskine i steddet.