Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Optjeningskrav sænkes med 50% fra den 1. marts 2021. Dette er noget som vi længe har eftersøgt ved SAS og kortudbyderen SEB, da kortets reelle fordel var forsvundet for mange.
Endelige og i “sidste øjeblik” tænker vi, da vi her til aften fik denne gode besked om SAS Mastercard Premium kortet. Optjeningskravet for Fly Premium sænkes med 50%.
Vi kalder det “i sidste øjeblik”, da flere EuroBonus medlemmer og nuværende kortholdere helt sikkert har overvejet om de ønsker at forny deres kort her i 2021. Grunden er, at det har været umuligt for de fleste at kunne opnå den primære fordel kortet giver – nemlig at kunne købe EuroBonus billetter i Business Class for prisen af SAS Go. Det kræver at du årligt løbende optjener 200.000 EuroBonus point. Noget de fleste ikke har kunnet grundet corona pandamien.
Sådan ser den normale optjeningstabel ud:
Denne optjeningstabel sættes på pause mellem den 1. marts 2021 og den 28. februar 2022 og så har du denne optjeningstabel med de 50% lavere krav:
Det har været længe undervejs og mange kortholdere har kontaktet SAS og SEB for løbende at spørger ind til om de ikke snart ville reducere kravene. Dette kommer også da de valgte at fjerne den fordel, hvor du fik et billigere årligt kortgebyr.
Løsningen SAS og SEB har valgt er ikke den mest optimale eller kundevenlige. De burde have valgt at forlænge den nuværende Fly Premium status med et år på samme måde som de gør med ens EuroBonus status. Det havde være det mest fair at gøre, da det samtidig ville få den nye højere årsgebyr ind.
I næste måned er afholdes der også en EuroBonus Online Event. Til denne event kunne deltagende medlemmer (Diamant eller Pandion status) stille spørgsmål. På vores forum var spørgsmålet om at få reduceret niveauerne også fremme igen. Så SAS når det lige på målstregen og undgår dermed at skulle svare på dette kritiske spørgsmål.
Du kan læse mere på den danske hjemmeside her.
Lars siger
En forlængelse af flypremium status vil på nuværende tidspunkt IKKE være fair. Efter 1 år med stortset ingen rejseaktivitet vil der være ganske få som på nuværende tidspunkt vil have fly premium top status. Var status blevet forlænget samtidig med EB status vil det have været fair, men ikke på nuværende tidspunkt. Jeg finde de reducerede optjenings krav MEGET fair. Der er heller ingen grund til at det kommer tidligere, da alle som havde top status pr. 1/3 2020 fortsat vil have top status frem til 28/2 2021
Men i bund og grund er denne ændring jo lidt ligegyldig. Den vil hjælpe nogle flere til at kunne købe plus award billetter til go priser, men business award billeter er der jo alligevel stort set aldrig nogen af, så top status er lidt ligegyldig på SAS mastercard.
Jeg regnede på mine fordele af SAS mastercard da de hævede prisen og kom til den konklusion at med det lave niveau af business award billetter som var tilgængelig, så kunne selv de 12.000 status point årligt ikke forsvare den årlige kort afgift. Jeg bruger aldrig award point på flyvninger i Europa og flyver sjældent interkontinetalt på andet end Business. Mine award point er derfor stortset altid blevet brugt på opgraderinger som der aldrig har været nogen form for rabat på.
Henrik Olsen siger
Hej Lars,
Tak for din kommentar og du har gode pointer.
Vi er enige om at værdien af af kortet her i 2021 er svært at se og de 12.000 statuspoint heller ikke kan forsvare stigningen i gebyret.
Det vi mener er netop at status skulle være forlænget da SAS første gang forlængede EB status. Det var ud fra det udgangspunkt at der var det “normalt” og det niveau folk ville være på. Ikke hvad der er sket det sidste år. Så forlængelse eller at fryse niveauet.
Det er også en god pointe at der er meget få Business Class billetter at hente lige nu, så den fordel er også minimal – om ikke andet til efter sommeren.
Hilsen
Henrik – InsideFlyer
Det er ikke bare ligenu at der er få business class billetter at hente. Sådan har det været i flere år efterhånden. Det er f.eks. ikke lykkes mig at finde en eneste award business class billet til Tokyo siden 2018. Selv på en afgang i 2019 hvor vi kun var 4 på business class var der ingen award business class billetter tilgængelige på noget tidspunkt.
Tokyo har SAS altid været meget nærrige med at give bonusbilletter til. Så det er naturligt svært. Men der er flere gode muligheder at bestille Business Class bonus billetter på de langruter som SAS har gang i lige nu. Men er man kræsen og kun vil have specifikke ruter, så er det sværere, men SAS har jo ikke mange ruter.
Det er stortset kun Boston og i perioder Chicago hvor det er muligt at få award business billeter til. På alle de andre ruter frigives der max 10 business award billetter om måneden og der skal man være MEGET hurtigt for at sikre sig en af dem. Sådan var det ikke for 5-10 år siden.
Hej Frank,
Vi kan finde flere på flere ruter. Korrekt at der ikke er så mange som for 10 år siden, men forsat muligheder. Men når SAS ikke har flere ruter og typisk kun har 2-4 pr afgang i Business så bliver antallet lavt og du skal booke langt ude i tidstabellen. Men tag et kig på denne hjemmeside, som hjælper meget på at søge efter bonusbilletter: https://awardhacks.se/