Pas på – Hertz bruger ny AI skanner til at fange skader

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Hertz er begyndt at bruge AI-drevne scanners fra UVeye på udvalgte lufthavnsudlejningssteder i USA.

Maskinerne scannesr bilerne ved afhentning og aflevering – og automatisk opkræver kunder for selv små bule og skrammer. Mange har rapporteret at de oplever gebyrer på flere hundrede dollars for kosmetiske skader, som ikke var synlige for det blotte øje.

Hertz påstår, teknologien øger effektiviteten og objektiviteten – men kundehistorier tegner et andet billede.

Pickup truck drives through UVeye car scanner.
Kilde: UVeye / PR

Hvad sker der?

Sådan beskytter du dig selv som lejer

1. Undgå locations med AI-scannere – svært i længden
Scanner systemet er i brug i lufthavne som Atlanta, Charlotte, Houston, Newark, Phoenix og Tampa – og forventes udrullet til 100 steder i løbet af 2025.

Undgå Hertz og deres søsterselskaber i disse lufthavne, eller vælg en alternativ udlejer som f.eks. Sixt, der bruger menneskelig kontrol af AI-flagede skader.

Vi forventer dog at de andre udlejningsfirmaer vil følge efter.

2. Tag dine egne billeder og video
Lav en detaljeret visuel dokumentation af bilen ved afhentning og aflevering.

Et AI-baseret app som Proofr (iOS) kan hjælpe med at sammenligne billeder før og efter leje – men husk, at Hertz måske ikke accepterer dokumentation fra tredjeparter. Alligevel kan det styrke dit tilfælde.

3. Brug tredjeparts forsikring via kreditkort eller egen bilforsikring
Det kan spare dig for store udgifter på små skader. For at det dækker, skal du typisk afvise Hertz’ egne dækninger ved booking og betale med et kreditkort, der inkluderer lejeauto-forsikring.

Du kan også sikre dig at disse skader er inkluderet i din billejen. Dette er muligt og koster ofte kun et mindre ekstra gebyr per dag.

4. Kend Hertz’ egne retningslinjer – men stol ikke blindt på dem
Officielt skaderetshold defineres som ridser eller buler over 1 tomme.

Alligevel har kunder rapporteret gebyrer for mindre skader – ofte med ekstra “processing” og “administration” gebyrer.

5. Vær forberedt på langsommelig kundeservice
Hvis der opstår en tvist, skal du starte via chatbot. Responstid kan være op til 10 dage – og inden da kan du miste tilbud på tidlig betaling med rabat.

Hvorfor bør du være særlig opmærksom?

En kunde i Atlanta modtog en regning på $440 for en lille ridse – hvor $125 var gebyrer alene. En anden blev opkrævet $195 for en minimal bule.

Kundeservice tilbød kun automatisk respons og henviste til AI’s “objektive” vurdering.

UVeye-scanners bliver beskrevet som en “bil-MRI”, der fanger selv mikroskopiske fejl.

Men uden reel menneskelig gennemgang medfører det ofte misidentifikation. Mange lejere føler sig presset til at betale hurtigst muligt – ellers mister de rabatten for tidlig betaling.


Konklusion

Når du lejer hos Hertz:

  • Undgå AI-scannere om muligt
  • Dokumentér bilen selv nøje
  • Brug tredjeparts forsikring til små ridser
  • Vælg aftale/forsikring som dækker disse skader som en del af billejen ved Hertz

Vær klar over, at tvister kan tage tid og være begrænset til automatiseret support

Hold øje med din dokumentation – og pas på, at teknologien ikke ender som en ekstra økonomisk overraskelse.

Foto: Hertz / PR



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *