British Airways tester faste boarding tidspunkter booket på forhånd

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Resten af november måned kører British Airways med en test om at forhåndsreservere et boarding tidspunkt. Dette sikre at du kan vente i loungen i længere tid eller du kan undgå mange folk i kø i gaten lige før boarding starter.

Corona pandemien har bestemt været skidt for hele rejsebranchen, men det har også betydet en accelleration af teknologiske løsinger for at gøre rejsen mere sikker. Et af områderne er rejsen fra check in og til du sidder i flyet. I denne artikel kigger vi lidt på nyeste tiltag fra British Airways omkring boardingen.

Vi har set andre flyselskaber tidligere forsøge sig med lignende tiltag. KLM har i Amsterdam lufthavnen i 2013 prøvet at tildele et nummer til hver enkelt person som så blev vist på en skærm når det var ens tur. Senere er dette blev forsøgt videreudviklet.

Nu er British Airways så klar med deres digitale version af at styre en boarding proces. Det kører i øjeblikket i test i London Heathrow Terminal 5 på afgange til Bridgetown, Dallas Fort Worth eller Mumbai og frem til den 28. november 2021.

Ideen er at du som passager får et bestemt tidspunkt du skal boarde på. Dette er helt ned på minuttet. Derfor skal du ikke komme til gaten før, da du så ikke kommer ind før dit valgte eller tildelte tidspunkt.

Dette giver dig ro i at forblive i loungen helt frem til dit allokerede tidspunkt (fraregnet tiden det tager at gå fra lounge til gaten naturligvis).

Testen forløber sådan at rejser du til en af de ovenstående destinationer, så vil du modtage en besked fra British Airways når online check in åbner. Der opfordres du til at deltage og vi vil så modtage et tidspunkt for boarding.

Du kan også registrere dig når du kommer i lufthavnen.

Sådan ser det ud på British Airways app’en. Foto: BA/PR

Når det er tid til boarding vil du få besked via deres app og en grøn boks med et “checkmark” kommer frem.

Hvis der opstår forsinkelser vil det komme på app’en og SMS.

Tankerne er gode, men det kræver et opgør med at statusmedlemmer og de som flyver i premium kabinerne kan boarde “når de vil”. De skal naturligvis have prioritet og måske også et lidt større spillerum end et præcist minuttal. Det nytter ikke noget at folk kaldes frem til gaten og så dukker der 10 premium rejsende op og vil ind først. Dette skal løses og det kan det godt rent teknisk – men det kræver en ændring i folks adfærd og at give dem “noget ekstra ved denne metode”.

Det har også noget at gøre med de som rejser på økonomi, men har status. Det vil have plads til deres medbragte bagage og derfor vil de gerne ind først for at sikre sig dette.

Så kan disse ting komme i orden, så vil det bestemt være en bedre måde og undgå at folk stimler sammen tæt på gaten for at komme først ind eller i hvert fald nå at komme ind og sikre sig en plads til den medbragte bagage.

Hvad tænker du om løsningen og hvad skal der til?



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *