Aalborg lider af massiv mangel på charterflyvninger

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I går præsenterede Aalborg lufthavn, marts måneds trafiktal. Her var der en fin fremgang i indenrigstrafikken, men udenrigstrafikken lider stadig tab.

I marts måned 2019 rejste 8.434 færre passagerer på udenrigsruter, end samme måned i 2018. Nedgangen i rejsende til udlandet, kan langt hen af vejen forklares igennem manglen på charterfly, siden Primera Air gik konkurs sidste år.

Ifølge Søren Svendsen, der er direktør i Aalborg Lufthavn, er det nemlig ikke lykkedes at skaffe det samme antal sæder, som Primera Air repræsenterede til varme rejsemål. Han udtaler til InsideFlyer:

Primera Air havde alle deres fly registrerede som rutefly i 2018 (indtil august). I virkeligheden fløj langt de fleste dog for Bravo Tours og andre charter operatører. Dvs. at de i højere grad end at være rutefly, var charterfly.

Bravo Tours har ikke kunnet skaffe erstatningsselskaber til at overtage disse charterflyvninger. Og der var som sådan ingen deciderede ruter at overtage for andre flyselskaber.

Søren mener altså at grunden til at ruteflyvningerne endnu ikke er genetableret i samme stil som i 2018, er at der ikke har været noget decideredet belæg for faste ruter, men snarere charterflyvninger. En model som ingen flyselskaber indtil nu har været interesserede i at overtage.

Primera Air som stod for størstedelen af Aalborgs charterflyvninger gik konkurs i oktober 2018
Billede: Wikimedia Commons

Bravo Tours: Vi mangler sæder

Bravo Tours bekræfter den massive mangel på charterpladser denne vinter fra Aalborg, da selskabet ligesom andre rejseselskaber, ikke har været i stand til at finde fly til at betjene ruterne. Peder Hornshøj der er administrerende direktør i Bravo Tours udtaler følgende til InsideFlyer:

Det er korrekt, at Bravo Tours og Sun Tours var tvunget til at reducere antallet af rejser fra Aalborg kraftigt denne vinter. Primera Airs konkurs kom absolut ubelejligt og på et meget ubelejligt tidspunkt.

Vi havde ikke mulighed for at finde erstatning for alle de flypladser, der gik tabt med Primera Air. Der faldt fire ugentlige flyvninger væk med 189 sæder i hvert fly, og umiddelbart har vi kun kunne erstatte dette med ca. 50 pladser om ugen på tre af de ugentlige afgange. Så det er en stor tilbagegang.

Bravo Tours er derfor ligesom andre rejseselskaber frustrerede over, at de ikke kan tilgodese nordjydernes lyst til at rejse fra en lokal lufthavn, som det ser ud i øjeblikket. Der hærsker ingen tvivl om at Primera Air i høj grad repræsenterede et vigtigt bindingsled imellem Nordjylland og sydens sol.

Løsningen hedder Great Dane Airlines

Både Aalborg Lufthavn og Bravo Tours nævner, at de ser frem til at det nye flyselskab “Great Dane” får luft under vingerne. Søren Svendsen omtaler selskabets opstart som et vendepunkt for lufthavnen, og en genoplivning af chartertrafik for nordjyderne:

Udenrigstrafikken vil vokse igen fra midten af juni og frem. Alene Great Dane Airlines 3 nye destinationer, med 5 ugentlige afgange vil have stor indvirkning på udenrigstallene.

Også Peder Hornshøj glæder sig over, igen at kunne tilbyde charterturister direkte flyvninger til Bravo Tours rejsemål:

Vi kan glæde Nordjylland med, at vi tager en voldsom revanche for denne vinters tilbagegang. Vi har lavet en stor aftale med Great Dane Airlines, og kommer til at flyve mere fra Aalborg såvel til sommer som til næste vinter – mere end, vi nogensinde har gjort tidligere.

Ingen udsigt til rekordår

Trods den massive opstart for Great Dane Airlines i Aalborg, tør lufthavnsdirektør, Søren Svendsen ikke håbe på et rekortår:

Da Great Dane først kommer på vingerne pr. 14. juni, tror vi ikke vi kan nå at slå vores all-time rekord fra 2018

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *