Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Aarhus Airport nedlægger færre stillinger end forventet. Således begrænser lufthavnen antallet af afskedigede medarbejdere til 16.
Mønsteret fra andre lufthavne og flyselskaber gentager sig i Aarhus Airport. Færre medarbejdere bliver afskediget end oprindelig forventet. Det skyldes til dels, at der nedlægges færre stillinger end oprindelig beregnet og dels, at der er indgået aftaler med nogle medarbejdere om, at de fratræder frivilligt.
Den 15. juni meddelte Aarhus Airport, at lufthavnen var nødsaget til at sadle om og træde ud af lønkompensationsordningen for at bringe lønomkostningerne ned, og justere organisationen i forhold til trafikmængden. 23 fuldtidsstillinger forventedes i midten af juni nedlagt, men det tal er nu nedbragt til 19 fuldtidsstillinger. Det betyder, at antallet af medarbejdere skal reduceres med 26 personer. Heraf er der indgået aftale med 10 medarbejdere om at stoppe frivilligt. Således er 16 medarbejdere i dag blevet afskediget.
Det er et lyspunkt, at vi har formået at bringe antallet af berørte medarbejdere væsentligt ned takket være et godt forhandlingsforløb med HK, 3F og VSL (red.: Vagt – og Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening). Det ændrer dog ikke ved, at det er en trist dag i lufthavnen, og det berører alle dybt, at vi må sige farvel til 26 gode og dygtige medarbejdere. Det er et trist resultat af krisen, og vi håber, at den luftfartspakke, som regeringen vedtog i sidste uge, vil resultere i, at flytrafikken snart vil komme godt i gang igen.
Peer H. Kristensen, administrerende direktør i Aarhus Airport.
Forhandlinger med fagforeningerne
Den 15. juni informerede ledelsen lufthavnens samarbejdsudvalg om, at Aarhus Airport trådte ud af lønkompensationsordningen ved udgangen af juni måned, og der blev varslet opsigelser i afdelingerne Security, Passagerservice og rampen, der alle betjener passagererne. Igennem de sidste fjorten dages forhandlinger har det glædeligvis været muligt at nedbringe antallet af afskedigelser ved at sende medarbejdere på efteruddannelse, naturligt udløb af tidsbegrænsede ansættelseskontrakter, frivillige fratrædelser og fleksibel planlægning af vagter. Det glæder HK, som har siddet ved forhandlingsbordet på passagerservice-medarbejdernes vegne.
Vi er glade for det konstruktive samarbejde med Aarhus Airport om at efteruddanne medarbejdere, for jo flere, der kan få en uddannelse i stedet for en fyreseddel, jo bedre. Vi vil gerne opfordre alle til proaktivt at sætte sig ind i efteruddannelse for på den måde at fremtidssikre sig selv på arbejdsmarkedet
Søren Sørensen, formand for HK Privat Østjylland
Aarhus Airport præsenterede i 2019 det højeste passagerantal siden 2012. I gennemsnit gik over 45.000 passagerer gennem lufthavnen om måneden, og det tal forventes af ligge under 20.000 i 2020. I april og maj måned har lufthavnen været midlertidig lukket, men den 2. juni genåbnede SAS indenrigsruten til København. Siden er der langsomt kommet luft under vingerne på flere ruter, så passagerer nu kan flyve til Bornholm, Oslo og London direkte fra Aarhus.
Luftfartbranchen er tvunget helt i knæ, og det vil tage en rum tid at komme tilbage på 2019-niveau. Vi holder nu et skarpt fokus på få flyselskaberne i gang med at beflyve de planlagte ruter igen samtidig med, at vi opprioriter indsatsen inden for ruteudvikling, så vi kan genvinde det terræn, vi har tabt i første halvår af 2020
Peer H. Kristensen
Udover at antallet af berørte medarbejdere er nedbragt, er der i samarbejdsudvalget aftalt en række nye vilkår i forbindelse med vagtplanering, efteruddannelse mv.
Skriv et svar