Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Flere har været ude at sige at prisen på flybilletter stiger efter corona krisen. Det er dog ikke lige hvad vi ser lige nu og vi forventer heller ikke at sker på den mellemlange bane.
Grunden er at flyselskaberne skal kick-starte folks rejsevaner igen. Dette sker ikke med høje priser – og slet ikke når det er mere besværligt at rejse med for eksempel færre direkte flyvninger.
Priskrig på billetter er allerede i gang
Det nærmeste eksempel på dette er på den danske pendler rute mellem København og Aalborg. Der er lige nu fire forskellige flyselskaber som har afgange på ruten. DAT, SAS, Great Dane Airlines og sidst Norwegian. Sidstnævnte startede op på ruten i går, trods at de ellers havde sagt at de ikke i udgangspunktet ville komme tilbage til Danmark i 2020. Men de vil ikke risikere at fodfæstet på den lukrative danske indenrigsrute.
Prisen er derfor i bund og på mange afgange kan du komme afsted for kun 193,- kroner. Så der er en god grund til at tage flyet – også som en del af sommerferien.
Vi ser netop at prisen er det værktøj som forsat bliver det primære for at få kunderne tilbage i flyene.
Ryanair har netop genoptaget 1.000 flyvninger, og det betyder, at de allerede nu er tilbage på 40 procent af den normale kapacitet på denne tid af året i forhold til sidste år. Michael O’Leary har allerede været ude at sige føgende:
Den eneste måde vi som flyselskab kan overleve på er ved at sænke prisen på flybilletterne i dette og nok også næste år.
Michael O’Leary, Ryanair
Business Class billetterne på oversøiske flyvninger til for eksempel USA er også på samme niveau end før corona krisen startede.
Vi har allerede set de første salgskampagner med Business Class billetter til USA til under 8.000,- kroner. Dem kommer der formodentlig flere af i løbet af de sidste halvår af 2020.
Lige nu er Icelandair også ude med gode priser. I december kan du komme med deres Saga Premium til New York for kun 6.380,- kroner.
Hvis vi kigger til Australien og New Zealand, så er billedet det samme. Du kan få en rejse med for eksempel Singapore Airlines for mellem 6-7.000,- kroner.
Nogle destinationer kan blive lidt dyrere
Der er dog nogle destinationer, som kan blive lidt dyrere end før. Det har mere at gøre med at kapaciteten ikke er på samme niveau og der er blevet færre flyselskaber som konkurrerer på disse ruter. Men på de store ruter, så vil priserne holde niveauet og ikke opleve prisstigninger er vores vurdering.
Konkurrence på prisen har hele tiden været et meget central parametre og lige nu er der ikke meget som tyder på at dette bliver anderledes når Corona krisen er overstået og situationen bliver mere normal. Det gælder jo også for hoteller og resorts rundt i verden. De skal have ordrebøgerne fyldt op igen. Derfor vil vi se kampagner og gode pakkerejser når der åbnes op. Så det er med at være klar til at købe og få de bedste priser.
En ting at huske på er at lige nu er det ikke muligt for den almindelige dansker at rejse ind i hvert USA, Australien eller New Zealand. Så eksemplerne i denne artikel er kun for at illustrere at priserne ikke ser ud til at stige. Tværtom vil der sandsyneligvis være en ret god mulighed for at der kommer flere gode rejse deals når landene åbner op for hinanden. De rejse deals holder vi her på InsideFlyer naturligvis øje med og sørge for at du får dem hurtig og før mange andre.
Hvis du vil være opdateret på ting som nyheder og rejse deals, så kan du følge os på Facebook og Twitter. Så får du det hele blandt de første.
Forsidefoto: JumpStory
Grunden til at vi ser mange lave priser ligenu, er at mange af discount selskaberne har aflyst alle afgange i July og august, og nu er begyndet at geninsætte dem. Det betyder at de laveste billet priser som man ellers normalt kun kan få finger i hvis man booker 6-9 mdr. frem i tiden, pt. er tilgængelige 1-2 uger før afgang. Hvis man vil have et billed af om billet priserne er steget eller ej, er man derfor nød til at sammenligne priserne med hvad hvad en billet vil koste for en fly rejse som ligger 6-9 mdr. ude i fremtiden.
Omkring jeres eksempler med Iceland air og Singapor airlines, så mindes jeg at have set endnu billigere billetter fra dem for 1 års tid siden. Det er dog ikke noget jeg kan dokumenter.
Det er sjovt at få dage efter denne nyhed er publiceret har Sas hævet deres priser ganske betragteligt på i hvert fald Cph-Dus og Cph-Bru, som er de ruter jeg primært bruger.
I fredags kunne jeg booke one-Way billetter for mellem 390 og 799kr. Nu ligger det på mellem 1300 og 1700kr. Det kunne være sjovt, hvis IF kunne spørge ind til dette hos SAS.
Hej Jakob,
Interessant – men flyver SAS ikke alene på DUS i øjeblikket? På BRU har Bruxelles Airlines vel heller ikke startet op med at flyve endnu, så det udnytter SAS nok ved at hæve priserne. Det er desværre set før at ruter uden konkurrence får skruet priserne markant op.
Hilsen
InsideFlyer