Årsdagen for nedlukningen af Danmark er i morgen og hvad er status?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I morgen er det et år siden Coronaen lukkede Danmark og sendte luftfarten i frit fald. I Danmarks største lufthavn var der i februar blot 106.000 passagerer igennem terminalerne. Det svarer stort set til en enkelt travl sommerdag i juli før Coronaen.

Men der er også lys i mørket. Hvis pandemien slipper sit greb og flyselskabernes planlagte afgange til sommer kan gennemføres, bliver der mange muligheder for at rejse. 

Marts 2020 ændrede det hele

Spol tiden tilbage til februar 2020, hvor terminalerne i Københavns Lufthavn (CPH) summede af liv og rejseglæde, og Corona var et lidt bekymrende rygte fra Kina. Dengang rejste 1.987.766 gennem lufthavnen. I år var der 106.139 – et fald på 95 procent.

I morgen er det et år siden regeringen lukkede Danmark på det historiske pressemøde den 11. marts. Et par dage senere lukkede grænserne til Danmark. Den globale COVID-19 pandemi udløste den værste krise i Københavns Lufthavn siden Anden Verdenskrig.  Trods to normale måneder i 2020 faldt passagertallet fra 30,3 millioner til 7,5 millioner. I år er antallet af flyvninger og passagerer fortsat med at falde.

Verden er reelt lukket helt ned, og det er i dag kun de allermest nødvendige familie- og erhvervsrejser, der gennemføres. For et år siden var der omkring 675 flyvninger dagligt i februar, mens vi i år havde omkring 100 afgange og ankomster – og det med fly hvor to tredjedele af sæderne var tomme.

Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

I februar var den internationale trafik stort set gået helt i stå. Det betød, at de to største destinationer fra CPH var Aalborg fulgt af Rønne. Indtil videre har alene den danske luftfartsbranche mistet op til 10.000 jobs – de fleste i Københavns Lufthavn.

Luftfarten kom først ind i krisen, og vi er nok de sidste, der kommer ud af den.

Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Lys i Corona-mørket

Men der er tændt et lys i Corona-mørket med udrulningen af vaccinations-programmer over hele Europa, det igangsatte arbejde med at udvikle et dansk og et international Coronapas samt flyselskabernes udmeldte program for forår og sommer.

”Hvis man ser på flyselskabernes hjemmesider, er der masser af rejsemål at vælge i mellem i løbet af foråret og sommeren – både til storby og strand i f.eks. Spanien, Grækenland, Italien, Kroatien og Frankrig. Men alt afhænger naturligvis af om det er sundhedsmæssigt forsvarligt, og om rejserestriktionerne i Danmark og resten af verden bliver lempet. Men lysten til at rejse ud i verden, den er der,” siger Peter Krogsgaard.

Flyselskaberne er klar

Senest har det spanske lavprisselskab Vueling annonceret ruter fra CPH til de tre spanske klassikere ved Middelhavet; Malaga, Alicante og Barcelona – destinationer som både Norwegian og det største flyselskab i Københavns Lufthavn, SAS, også har på programmet.

SAS og Norwegian skruer i løbet af foråret og sommeren op for ruter til typiske feriedestinationer som f.eks. Kreta, Athen, Kos, Rhodos, Rom, Firenze, Sicilien, Pisa, Milano, Malta, Alanya, Nice, Montpellier og Dubrovnik. EasyJet fokuserer primært på europæiske storbyer som f.eks. Berlin, Paris og London, mens Ryanair også har ruter til eksempelvis Porto, Napoli og Thessaloniki.

Derudover flyver SAS i dag allerede oversøisk til både Washington, Chicago, San Francisco, New York og Shanghai i Kina – for tiden dog primært med luftfragt.

Hvor mange af flyvningerne, der kan gennemføres til sommer, er umuligt at sige. Derfor skal man som rejsende huske at undersøge de forskellige selskabers regler for f.eks. ombooking. Men de mange ruter er udtryk for at, at der er masser af fly, der bare venter på at flyve med passagerer igen – når det er muligt og forsvarligt.

Vi forventer, at efterspørgslen på flyrejser først vil accelerere i takt med, at der bliver taget initiativer til genåbningen af Danmark og verden omkring os. Og det er klart, at vi glæder os til, at vi igen kan sende danskerne ud i verden, men i lige så høj grad til at modtage nogle af de flere millioner turister, der normalt besøger Danmark hver sommer

Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Genåbningen for rejser inden påske vil være en forudsætning for at vi ser en branche komme igang igen. Der er mange ting på spil, men mange arbejdspladser, central infrastruktur, dansk eksport er blot nogle af de ting som står højt på listen.

Foto: Københavns Lufthavn taget af Henrik Olsen



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *