Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Det har været sagt mange gange over årene. I følge en undersøgelse foretaget af Apollo mener 90 pct. af de adspurgte da også, at morgenmaden er hotellets vigtigste måltid. Og der er ingen tvivl om, hvad hotelmorgenmaden helst skal indeholde – nemlig æg, bacon og masser af brød. Samtidigt er vi optagede af, at maden skal være lokalproduceret, og vi vil gerne snuse til de lokale madtraditioner.
Morgenmaden er ikke bare dagens vigtigste måltid. I en undersøgelse foretaget af Apollo i hele Norden fortæller 9 ud af 10 nemlig også, at morgenmaden er hotellets vigtigste måltid. Men morgenmaden er ikke bare overlegen ift. frokost og aftensmaden. Morgenmad står også højt på listen over, hvad vi danskere prioriterer, når vi skal bestille hotel. Dermed er dagens vigtigste måltid vigtigere for os end fx nærhed til strand, centrum eller pool-området, som ligger på hhv. anden-, tredje- og fjerdepladsen.
Flere undersøgelser viser, at en del danskere dropper morgenmaden i en travl hverdag. Måske er det derfor, morgenmaden bliver ekstra prioriteret på ferien? Det er en lille ekstra luksus, som vi under os selv i weekenden og på ferien
Glenn Bisgaard, salgschef hos Apollo.
Æg, brød og bacon
Men hvad definerer egentligt luksus? På spørgsmålet om, hvilke specifikke retter, vi absolut ikke kan være foruden i morgenmadsbuffeten, er svarene faktisk ganske jordnære. For mens morgenmadsbuffeten ofte bugner med nybagte croissanter, frisk frugt og hjemmelavet yoghurt, så ønsker vi danskere os først og fremmest at blive mødt af æg, brød og bacon, når vi går på opdagelse i hotellets morgenmad.
Ingen spiser brød som os danskere. Vi er verdensmestre i at spise brød, og den vane tager vi altså med i kufferten, når vi rejser. Samtidigt ved vi, at de fleste af os også fylder lidt andet bagværk, frugt og andre godter med på tallerkenen, når vi først går en runde i buffeten. På den måde bliver det lidt mere lækkert end derhjemme.
Glenn Bisgaard, salgschef hos Apollo.
Foruden de tre morgenmadsklassikere, æg, brød og bacon, står også pandekager, ost, syltetøj og kaffe højt på listen over ting, vi håber at finde i morgenmadsbuffeten på hotellet.
Lokalt er godt
Til trods for at de fleste af os tager vores danske morgenmadsvaner med på ferien, så er vi også optagede af lokal mad og bæredygtighed. I Apollos undersøgelse svarer hver anden (53 pct.) således, at det er vigtigt for dem, at den mad, hotellet serverer, er lokalt produceret.
Samtidigt vil vi have lokale oplevelser med fokus på mad og drikke, når vi vælger ferieaktiviteter. Faktisk fortæller 7 ud af 10, at ekskursioner med fokus på lokal mad og drikke er deres førstevalg, når det gælder udflugter.
Gastronomi bliver en stadigt vigtigere faktor, når vi rejser. Vi vil smage, at vi er i et andet land, prøve det lokale køkken og få indblik i de lokale traditioner. Samtidigt bliver vi mere og mere optagede af lokal bæredygtighed, og det bliver vigtigere for os at støtte lokale butikker og restauranter.
Glenn Bisgaard, salgschef hos Apollo.
For Apollo som rejsearrangør er sidstnævnte også en prioritet. Derfor er hotelkoncepterne Apollo Mondo Local en af rejsearrangørens største hotelsatsninger. Fællesnævnerne for disse hoteller er, at alle har et tydeligt lokalt præg. Ofte er de desuden familieejede og ingen tilhører i øvrigt store, internationale kæder. Totalt tilbyder Apollo 21 Mondo Local hoteller.
Undersøgelsen er gennemført af Mantap Global AB på vegne af Apollo i januar 2022. Resultaterne er baseret på i alt 4045 besvarelser fordelt på 1000 respondenter pr. land i hhv. Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Skriv et svar