Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Denne rute er en af de få ruter, hvor du kan nyde en rigtig Business Class oplevelse i Europa. Med flyselskabet LATAM får du b.la. Priority boarding, bagage, fasttrack, lounge og rigtige lie-flat sæder.
Det er tidligt morgen og jeg når lige ind forbi loungen i Oslo Gardermoen, inden flyselskabet Brussels Airlines skal flyve mig til Madrid med en lille mellemlanding i Bruxelles. De-icing i Oslo gør dog, at vi bliver lidt forsinkede til Bruxelles, men da jeg har massere af tid i Madrid, før LATAMs 787-9 Dreamliner skal flyve mig til Frankfurt, skal det hele nok gå.
Check-ind
Ved ankomst i Madrid, er man nødt til at komme ud af lufthavnen og finde en bus, som kan kører en til en anden terminal. Endelig kunne jeg, efter en lille bustur, checke ind. Herefter var jeg kalr til en tur i Iberia Loungen. Da jeg ankommer, bliver jeg budt velkommen af to smilende kvinder i receptionen. Loungen har en god størrelse, fint lys og flot design. Derudover er der store glasvinduer som giver god udsigt til mange fine fly ude foran.
Loungen
Jeg ankommer til loungen omkring 12:30 og jeg må sige, at det første indtryk af maden er meget skuffende. Den varme mad består kun af kartoffel-tortilla og stegte svampe. Derudover er der nogle sandwicher og en salatbuffet.
This slideshow requires JavaScript.
I midten af loungen har Iberia oprettet en “chill section” – det er dog noget jeg ikke helt forstår.
Derudover findes der brusere samt et afslapningsområde med lounge sofaer i loungen.
Ombordstigning
Priority-boarding med LATAM fungerer helt fint og jeg bliver mødt at et meget smilende besætningsmedlem, som viser mig vejen til sæde 5A. Business class kabinen i LATAM’s 787-9 Dreamliner består af 30 pladser fordelt på en 2-2-2 konfiguration. Dette betyder også, at ikke alle sæder har adgang til gangen, men når man tænker på at dette er en europæisk flyvning, så må det dog siges at være strålende. På flyet er der dog ingen amenity kits, hvilket er helt forståligt, da det er en kort flyvning.
This slideshow requires JavaScript.
Efter lidt tid bliver der serveret et glas mousserende vin samt lidt varme nødder. Jeg bliver tiltalt ved mit efternavn og selvom det er tydeligt læst op fra en liste, finder jeg det stadig ret charmerende.
Til frokost serveres røget laks med salat og mozzarella. Derudover serveres varmt brød, smør, olivenolie, frugt og chokolade. Til dessert serveres der selvfølgelig både kaffe og andre drikkevarer. Maden smager helt okay og det sammen gør både kaffen samt vinen fra henholdsvis Colombia og Chile. Servicen er god og effektiv, hvilket er virkelig imponerende, da besætningen allerede har været igennem en lang flyvning fra Chile.
På skærmen foran mig er der både eksotiske valg af film fra Sydamerika såvel som internationale film og serier. Desværre er headsættet ret dårligt og det er ikke muligt at benytte sit eget headset som man f.eks. kan på SAS Business. Dette er noget af det, der ville have irriteret mig på en længere flyvning.
This slideshow requires JavaScript.
Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Vegard Sundnes fra vores søsterside insideflyer.no
Billeder: Vegard Sundnes.
Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!
Overblik
Konklusion
Der er ikke meget plads i sædet, puden er lille og lidt tynd og headsættet er dårligt. Derudover er der ingen menuer eller vandflasker i sædet. Når man dog tænker på, at det er en intra-europæisk business class, er det dog et glimrende produkt. Personalet giver god service fra start til slut, maden og drikkevarerne er gode og IFE (underholdningssystemet om bord) er virkelig godkendt. Derudover er det bare sjovt at flyve med Dreamlineren på en så kort rute.
Jeg ville godt ha' været med dette fly helt fra Chile, hvor flyet oprindeligt kom fra.
[…] For de af os som er lidt bevidste når det gælder flytyper og komfort er LATAM’s rute mellem Frankfurt og Madrid godt kendt. Ruten er en såkaldt 5th freedom-rute, og er sidste etape på ruten Santiago-Madrid-Frankfurt. Denne rute har været svært populær blandt entusiaster og er en af ydterst få ruter med business class af interkontinental standard i Europa. Det har også været let at finde rimelige billetter og vi har også benyttet denne mulighed flere gange tidligere, som du kan læse om her. […]