Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Som medlem af SAS EuroBonus optjener du også points når du flyver med et af de andre flyselskaber i StarAlliance, hvoraf et af dem er Lufthansa. 1. juli ændrede de hvor mange points du optjener, når du flyver med dem, og samler pointene på din EuroBonus konto. Her giver vi dig en oversigt over denne ændring i pointsystemet hos Lufthansa, og hvad hvordan pointene vil se ud for nogle standard strækninger.
Optjeningen er delt op i tre forskellige segmenter: indenrigs i Tyskland, indenfor Europa og interkontinentale ruter. Alle procentsatser viser et antal points i forhold til distancen fløjet (i miles).
Indenrigsruter i Tyskland
Eksempler:
Eks 1: Hamburg-München 373 miles
Eks 2: Frankfurt-München 187 miles
Economy
Klasse: K, T, L
Før: 25%, min 75 points
Efter: 250 points
Ændring: Eks1 +32p, Eks2 +50p
Klasse: W, S
Før: 25%, min 75 points
Efter: 250 points
Ændring: Eks1 +157p, Eks2 +175p
Klasse: Q, V
Før: 100%, min 300 points
Efter: 250 points
Ændring: Eks1 -123p, Eks2 +63
Klasse: M, H, U
Før: 100%, min 300p
Efter: 500 points
Ændring: Eks1 127p, Eks2 200p
Klasse: Y, B
Før: 100%, min 300 points
Efter: 750 points
Ændring: Eks1 397p, Eks2 450p
Business Class
Klasse: P
Før: 100%, min 300 points
Efter: 750 points
Ændring: Eks1 +397p, Eks2 +450p
Klasse: Z
Før: 100%, min 300 points
Efter: 1.250 points
Ændring: Eks1 +877p, Eks2 +950p
Klasse: C, D, J
Før: 200%, min 600 points
Efter: 2.000 points
Ændring: Eks1 +1.254p, Eks2 +1.400p
Flyvninger i Europe
Eksempler
Eks1: Oslo-Frankfurt 710 miles
Eks2: Frankfurt-Roma 595 miles
Economy
Klasse: K, T, L
Før: 25%, min 150 points
Efter: 125 points
Ændring: Eks1 -52p, Eks2 -25p
Klasse: W
Før: 25%, min 150 points
Efter: 250 points
Ændring: Eks1 +82p, Eks2 +101p
Klasse: S
Før: 100%, min 600 points
Efter: 250 points
Ændring: Eks1 -460p, Eks2 -350p
Klasse: Q, V
Før: 100%, min 600 points
Efter: 500 points
Ændring: Eks1 -210p, Eks2 -100p
Klasse: H, M, U
Før: 100%, min 600 points
Efter: 750 points
Ændring: Eks1 +40p, Eks2 +150p
Klasse: Y, B
Før: 100%, min 600 points
Efter: 1.250 points
Ændring: Eks1 540p, Eks2 650p
Business Class
Klasse: P
Før: 100%, min 600 points
Efter: 750 points
Ændring: Eks1 40p, Eks2 150p
Klasse: Z
Før: 100%, min 600 points
Efter: 1.250 points
Ændring: Eks1 +540p, Eks2 +650p
Klasse: C, D, J
Før: 200%, min 1.000 points
Efter: 2.000 points
Ændring: Eks1 +580p, Eks2 +1.000p
Interkontinentale flyvninger
Eksempler
Eks1: Frankfurt-Tokyo 5.836 miles
Eks2: Frankfurt-New York 3.855 miles
Economy
Klasse: K, T, L
Før: 25%, min 150 points
Efter: ingen ændring
Klasse: W, S
Før: 25%, min 150 points
Efter: 50%
Ændring: Eks1 +1.459p, Eks2 +964p
Klasse: Q, V
Før: 100%, min 600 points
Efter: 50%
Ændring: Eks1 -2.918p, Eks2 -1.928p
Klasse: H, M, U, Y, B
Før: 100%, min 600 points
Efter: ingen ændring
Premium Economy
Klasse: N
Før: 100%, min 600 points
Efter: ingen ændring
Klasse: G, E
Før: 150%, min 600 points
Efter: ingen ændring
Business Class
Klasse: P
Før: 100%, min 300 points
Efter: ingen ændring
Klasse: Z
Før: 100%, min 300 points
Efter: 150%
Ændring: Eks1 +2.918p, Eks2 +1.928p
Klasse: C, D, J
Før: 200%, min 600 points
Efter: ingen ændring
First Class
Klasse: F, A
Før: 200%, min 1.200 points
Efter: 300%
Ændring: Eks1 +5.836p, Eks2, +3855p
Ændringerne for indenrigs og indenfor Europa består i at man går fra distancebaseret til fast pointssats. Sådan et optjeningssystem benytter SAS også på sine indenrigs- og europæiske ruter, så her får Lufthansa mere standardiserede satser.
For de billigste økonomiklassebilletter er der minimale ændringer, og generelt set så optjener man nu flere points end man gjorde før, med undtagelse af nogle få klasser. Her kan det være at billetklassen er flyttet prismæssigt som gør at det har været naturligt at flytte optjeningsklassen også. Det er altid vigtigt at undersøge ens billetklasse, fordi der er til tider kun småpenge til forskel mellem dem og det kan betyde en del højere pointsoptjening.
For Business Class er ændringerne at jo mere man betaler for billetten, jo flere points får man. Man belønner altså dem som betaler for de dyreste billetter med endnu flere points.
På økonomiklassen på interkontinentale ruter er ændringerne ikke mange. Fire klasser har fået ændret sin optjening så to får flere points og to får færre. Premier Economy bliver det samme som før, og for Business Class rykker billetklasse Z op fra 100% til 150% optjening. For at opnå de fulde 200% optjening skal man op i de tre dyreste billetklasser for Business Class. Her er der mange forskelle mellem selskaberne, og til sammenligning har man 200% optjening hos både Singapore Airlines og Thai Airways uanset hvilken billetklasse på Business man har købt.
For første gang har Lufthansa gjort det muligt at optjene 300% points. Begge billetklasser på First Class er nu sat op fra 200% til 300%, hvilket vel bare er ret og rimeligt, da en First Class billet koster betydeligt mere end en Business Class version hos Lufthansa.
Oprindeligt fra Bonusfeber.no (forfatter: Erling)
Skriv et svar