Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
COMAC er ikke den flyproducent vi skriver mest om, men den er interessant, da det er Kinas forsøg på at lave fly, som kan konkurrere med Airbus og Boeing. Nu har Air China skrevet under på en aftale om at købe 100 COMAC C919 mellemdistance fly.
Den kinesiske flyproducent COMAC har endnu ikke nogle kunder uden for Kina, men de kinesiske flyselskaber fortsætter med at støtte COMAC. Nu er Air China kommet med og har bestilt 100 fly af typen C919ER (Extended Range).
Aftalen har en listepris på cirka 10 milliarder US dollars. Der forventes levering af de første fly allerede her i 2024 og det sidste i 2031. Da der er en eller anden form for sammenhæng statsmæssigt mellem Air China og COMAC, så er prisen nok væsentlig lavere. Det skal dog siges at Air China oplyser at de har søgt om kommercielt banklån for at kunne finansere købet.
Flyet havde sin første kommercielle flyvning den 28. maj 2023. Det var China Eastern Airlines, som var lanceringskunde. Turen var mellem Shanghai Hongqiao Airport og til Beijing Capital Airport.
Air China har allerede en ældre flytype fra COMAC. Det er en AR21, som er en regional flytype.
Vi har tidligere talt med den tidligere SAS pilot gennem mange år, Bjørn Lundström, om hans holdning og tanker omkring COMAC som flyproducent og hvorfor en C919 ligner ganske meget en Airbus A320. Lyt til det afsnit her:
Forsidefotoet er fra det første fly som China Eastern Airlines overtog.
Foto: China Eastern Airlines
Skriv et svar