Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Torsdag d. 27.juli offentliggjorde Air France KLM, at de ønsker at styrke deres position i både øst og vest. Dette sker blandt andet via et stærkere samarbejde med det kinesiske flyselskab China Eastern samt via køb af aktier i det britiske flyselskab Virgin Atlantic.
Grund ideen med de nye planer er, at skabe synergieffekter på tværs af selskaberne, som kan være med til at nedbringe både driftsomkostninger og priser. Sidstnævnt til glæde for forbrugerne.
De ambitiøse planer skal endeligt godkendes på en ekstraordinær generealforsamling d. 4. september 2017.
Styrkelse af bånd med China Eastern
Air France KLM ønsker at sikre og yderligere styrke sin tilstedeværelse på det vigtige kinesiske marked. Fokus vil i særdeleshed være på Shanghai. Dette skal bl.a. ske via et tættere samarbejde med China Eastern på områder som ruteplanlægning og prissætning. Samarbejdet burde føre til synergieffekter til gavn for begge selskaber.
En anden og meget væsentlig del af aftalen med China Eastern går ud på, at kineserne køber 10% af aktierne i Air France KLM.
Oprustning på tværs af Atlanten
De mest markante ændringer vil dog ske på Air France KLM´s forretning til Nordamerika!
Ligesom med China Eastern er det planen, at også Delta køber 10% af Air France KLM. Den kapitalindsprøjtning baner vejen for et køb af 31% af aktierne i det Richard Branson-stiftede Virgin Atlantic.
Købet af aktierne i Virgin Atlantic skaber et Joint Venture bestående af Air France KLM, Delta, Virgin Atlantic og Alitalia (hvis ellers selskabet består). Aftalen vil som udgangspunkt være gældende i 15 år.
I følge selskaberne selv vil de kunne tilbyde rejsende over 300 daglige nonstop transatlantiske flyvninger koncentreret om selskabernes hovedlufthavne, også kaldet hubs: Amsterdam, Atlanta, Boston, Cincinnati, Detroit, Los Angeles, London Heathrow, Minneapolis-St Paul, New York (JFK), Paris (CDG), Salt Lake City og Seattle.
På sigt vil det også blive muligt, at optjene og bruge bonuspoint på tværs af alle selskaberne.
Jean-Marc Janaillac, CEO, Air France KLM udtaler:
Sammen med vores partnere Delta og Virgin Atlantic, er vi glade for at kunne styrke vores transatlantiske samarbejde og dermed kunne tilbyde vores gæster endnu flere valgmuligheder mellem Europa, Storbritannien og USA, via 12 hubs på begge sider af Atlanten.
Som med den øgede fokus på det kinesiske marked, er det naturligvis også meningen med dette Joint Venture, at udnytte de synergieffekter der opstår når selskaberne f.eks. bruger samme flytyper, samme lufthavne, samme lounges osv.
Det bliver spændende at se i hvor høj grad disse nye planer, kommer os rejsende til gode. Der er ingen tvivl om, at vi får flere valgmuligheder, men lavere priser vil heller ikke være dårligt!
Kilde: Air France KLM & Virgin Atlantic.
Skriv et svar