Air France og KLM bytter widebody bestillinger; ingen A350 til KLM

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I lang tid har det været uklart, om KLM ville få Airbus A350’er i sin flåde eller ej. Flådestrategien for Air France og KLM er nu besluttet, og der kommer ingen A350’er til det hollandske flyselskab.

Ordren af Airbus A350 fly var foretaget af Air France-KLM som samlet gruppe, som gør den endelige fordeling mellem flyselskaberne mere fleksibel. Og det er præcis, hvad der kommer til at ske nu. Air France-KLM har meddelt, at de åbne ordrer af Boeing 787 og Airbus A350 vil blive udvekslet mellem de to flyselskaber. Med dette håber gruppen bedre at kunne optimere flåden i de to selskaber og drage fordel af mere harmonisering og hurtigere vækst.

787 AFA#500 Paint Hangar Roll-Out

Byttehandel

Dette vedrører fly, der skal leveres mellem 2021 og 2023. 6 ordrer af Boeing 787 går fra Air France til KLM, mens 7 Airbus A350-900 fra KLM bliver udflaget under Air France.

Air France har i øjeblikket 9 787-9s i sin flåde. Endnu en Dreamliner vil blive leveret til det franske del af selskabet i maj 2020. Den første A350-900 forventes i september og derudover er der en eksisterende ordre på 20 A350’er. Med de 7 ekstra, som kommer fra KLM, vil Air France dermed til sidst have 28 fly af den type.

KLM har nu 13 787-9s og den første 787-10 forventes leveret i næste uge. Ved udgangen af 2020 skal dette være vokset til 21. Med de 6 Dreamliners fra Air France bliver det til i alt 27 fly.

Det er påfaldende, at Air France-KLM ikke skelner mellem -9 og -10-undertyperne i pressemeddelelsen. Dette er en indikation på, at der stadig er fleksibilitet i bestillingen for at ændre versioner.

 

Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *