Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Air Frances øverste chef, Benjamin Smith, bekræftede i sidste uge, at selskabet vil mindske antallet af Airbus A380 fly. Selskabet flyver i dag med 10 fly af dette type, som kommer til at blive reduceret til 5 styks i den kommende tid.
Hans forgænger havde tidligere luftet planer om at tage et kritisk kig på A380 flåden. Air France har i øjeblikket ti A380 fly, hvoraf fem er leasede. I efteråret 2020 planlægges større vedligeholdelse af kabinen på disse fly. Nu vil det nok kun være tilfældet for de fem flyene, som selskabet selv ejer.
Air France Airbus A380
Det franske flyselskab introducerede A380, som bliver lavet i Frankrig, den 23. november 2009. Flyet startede med flyvninger mellem Paris (CDG) og New York (JFK). Flyene har fire klasser om bord: Economy Class, Premium Economy, Business Class og La Première (First Class). Air France har ni pladser til rådighed i den sidste og dyreste klasse. Du kan forvente alt tænkelig luksus her. Herunder et særligt rum til omklædning. Og en bar hvor du kan bestille alle de drinks, du ønsker. Selvfølgelig bliver der serveret eksklusive måltider. Du kan også bruge den nyligt fornyede First Class lounge i Paris (CDG). Det du ikke skal forvente, er den samme, nye indretning af La Première på et A380 fly som på et Boeing 777.
Høje omkostninger
I 2016 besluttede Air France sig for ikke at købe to ekstra A380-fly. Ordren blev i stedet for lavet om til yderligere to fly af type A350. Årsagen til, at franskmændene opgiver A380, er de høje driftsomkostninger. A380 bruger også mange gange mere brændstof end mindre, og mere effektive, flytyper. Nogle af dem kan også nemt dække de lange afstande, f.eks. Boeing 777-300ER og A350ULR. Ifølge den franske avis Les Echos kommer 5 af flyene nu til at forlade flåden helt.
Udover omkostninger, kæmper selskabet også med tekniske problemer med A380 flyene. Sidste sommer var der ikke mindre end tyve gange tekniske problemer med flyet. Også den foregående sæson var der flere tekniske defekter. Set bort fra prisen for reparationen, skal der også findes erstatningsfly, og forplejning, hotelværelser og eventuelt erstatning til op til 500 passagerer hver eneste gang.
A380-flyet har endnu ikke den nyeste kabine, som Air France har på for eksempel Boeing 777-300ER. Ombygningen af hele A380 kabinen koster efter sigende mere end 45 millioner euro per fly. Rygterne siger, at Air France skulle være under pres for at bevare de franske fly så meget som muligt. Bortset fra det, er spørgsmålet, om maskinerne i det hele taget kan sælges videre. Der er i øjeblikket ingen efterspørgsel efter så store fly. Mindre og mere effektive flytyper som Airbus A350 og 787 Dreamliner fra Boeing er meget mere populære. Disse mindre flytyper er meget mere fleksible til ruteplanlægningen og kan således også nå destinationer med mindre efterspørgsel.
Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Christian fra vores søsterside Insideflyer.nl.
Skriv et svar