Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Coronakrisen påvirker flyselskabernes kapacitetsbehovet og deres flådeplanlægningen. Som et resultat af den faldende efterspørgsel har mange flyselskaber valgt at holde deres største fly på jorden. Nu meddeler Air France, at de fremover ikke vil bruge selskabets Airbus A380-flåde.
Med udsigter til en reduceret efterspørgsel i mange år fremover har Air France besluttet at holde alle Airbus A380 på jorden. Det er ingen hemmelighed, at selskabet længe har ønsket at stoppe med at bruge denne flytype. Den er dyr at flyve med, og kabinen på Air France’s Airbus A380-flåde trænger til en opgradering. Det vil blive meget dyrt at moderniseret flyets indre. Udfasningen af flytypen startede derfor sidste efterår. Imidlertid var planen, at selskabet skulle fortsætte med at bruge flytypen indtil engang i løbet af 2022. Men med Corona-krisen er planerne nu blevet ændret.
Fem af Air France’s ni Airbus A380-fly ejes af selskabet, mens fire er lejet. Når flyene ikke længerer kommer i luften, medfører dette en skønnet nedskrivning på 500 millioner euro, som vil blive bogført i andet kvartal af 2020. Selskabets langdistanceflåde vil derefter hovedsageligt bestå af Airbus A350, Boeing 787 og Boeing 777.
Usikker fremtid for de store fly
Det ser ud til at være enighed i branchen om, at det vil gå flere år, før vi ser trafiktal på niveau med det, vi havde, før COVID-19 pandemien ramte verden. Flere flyselskaber har derfor valgt at holde deres Boeing 747 og Airbus A380 flåden på jorden. Selv Emirates, som er den største bruger af Airbus A380, har indset, at behovet for disse fly aldrig vil blive det samme som før.
Den udvikling, vi ser nu, er uundgåelig. Med en ret begrænset indtjening i brancen og en lavere efterspørgsel giver det god mening at stoppe med at bruge de største og mest omkostningstunge fly. Mere effektive flytyper er bestemt også bedre for miljøet. Nogle passagerer og luftfartsentusiaster vil sikkert komme til at savne de ikoniske flytyper. Men det ser ud til, at tiden er løbet fra at bruge dem.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Martin Damm Laupstad og bragt på vores norske søsterside.
Foto: Air France
Skriv et svar