Airbus A321LR har fløjet 8800 km nonstop , svarende til CPH-SFO

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Airbus ser nye muligheder med A321LR, som kan erstatte wide-body fly som A330, A380, 747, 777 og 787 på oversøiske flyvninger med mindre passagergrundlag.

Det eneste fly med kun en midtergang, som i dag bliver brugt til transatlantiske flyvninger er det aldrende og brændstofslugende Boeing 757, som i dag bruges af især amerikanske flyselskaber og Icelandair. Tidligere har man også kunnet flyve med en 757 fra København til New York, først med Continental og senere med United. Men på dage med kraftig modvind var det nødvendigt med en mellemlanding i Canada for at tanke op.

Boeing 737-900ER kan flyve op til 5460 km, men er ved at blive overhalet af den nye Boeing 737MAX 8, som kan flyve op til 6750 km med op til 210 passagerer.

Fra Seychellerne til Toulouse

I slutningen af marts fløj en A321LR fra Mahé i Seychellerne til Airbus fabrikken i Toulouse på 11 timer. Det er en strækning på 8800 km.

Rekorden blev gennemført som sidste del af et 100-timers test og certifikationsprogram. For at gøre flybetingelserne så realistiske som muligt, så medbragte A321LR’en 162 varmeproducerende dummy passagerer sammen med 16 testfolk og piloter.

A321LR har en maksimal startvægt på 97 ton, hvilket er 3,5 ton mere end en vanlig A321. Den ekstra vægt skyldes en tredje ekstra brændstoftank, som er placeret i midten af flyet. Hermed er den ideel til mange transatlantiske ruter, hvor der ikke har været grundlag for at indsætte et wide-body fly.

Den første testflyvning med en A321LR fandt sted den 31. januar 2018. I dag har A321LR gennemført 15 testflyvninger. Inden testflyvningen fra Seychellerne blev A321’eren tester i varme omgivelser i Sharjah International Airport i Emiraterne.

Airbus planlægger også en anden version af A321LR, som i en 2-klasse konfiguration kan flyve 7400 km med 206 passagerer.

I slutningen af 2018 forventer Airbus at A321LR vil være godkendt til kommercielle flyvninger.

Hvor langt væk er 8800 km?

Det bliver spændende at følge både A321LR og 737MAX 8, som kan åbne nye markeder. Norwegian er allerede ved at få leveret 737MAX 8, som for eksempel kan indsættes på direkte ruter fra Aalborg eller Bergen til USA.

SAS har netop bestil 50 nye Airbus A320neo. Det kan blive spændende om nogle af disse bestillinger kan blive konverteret til A321LR.

For at forså hvor langt man kan flyve med de nye langtrækkende fly, så er der 6180 km mellem CPH og JFK. Mellem CPH og Miami er der 7840 km.

Hvis man vil bruge de sidste dråber i tanken, så er der mellem CPH og San Francisco (SFO) præcis 8800 km.

Foto: Airbus



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *