Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Airbus nyeste flytype A220, tidligere kendt som Bombardier C-serie, vil fra næste år få endnu bedre rækkevidde. Dette muliggør nye ruter med flytypen for flyselskaber over hele verden.
Airbus bekræfter i en pressemeddelelse at den højeste tilladte startevægt (MTOW) på A220-typen øges med hele 2,3 ton. Dette øger igen den maksimale rækkevidde med 450 nautiske mil. For -100-modellen betyder det en maksimal rækkevidde på 3.350 nautiske mil og 3.400 nautiske mil for -200-modellen.
De nye specifikationer gælder for fly som leveres fra og med anden halvdel af 2020.
Fra Sydøstasien til Australien
– I vanlig Airbus-tradition forbedrer vi kontinuerligt vores produkter, udtaler Christian Scherer, kommerciel direktør hos Airbus. – Den nye max vægt gør det mulig at nå markeder som i dag ikke kan betjenes af de mindste kortdistance fly.
Den øgede rækkevidde opnås ved at udnytte eksisterende strukturelle og systemmæssige marginer, samt mængden af brændstof som flyet faktisk har kapacitet til. Dette giver flyselskaberne mulighed for at udvikle nye ruter. Eksempelvis er ruter fra Vesteuropa til Mellemøsten og fra Sydøstasien til Australien muligheder som der nu åbnes op for med denne flytype.
Stort marked for fly med op til 150 sæder
A220 er et moderne fly som forener det nyeste inden for aerodynamiske innovationer, moderne byggematerialer og Pratt & Whitney’s nyeste motorer. Dette resultere i et brændstofforbrug som er mindst 20% lavere per sæde sammenlignet med ældre flytyper.
– Siden opstarten for tre år siden, har A220-familien allerede bevist at den møder, eller til og med overgår forventet ydelse, og giver flyselskaberne mere fleksibilitet og øgede indtægter, siger Rob Dewar som er Chief Egineer for Airbus A220. – Dette giver Airbus endnu mere tillid til A220-platformen og lyst til at videreudvikle flytypen for at møde kundernes forventninger.
Med mere end 530 bestilte fly har A220 gode muligheder for at vinde store andele i markedet for fly med 100-150 sæder. Dette marked forventes at udgøre mindst 7.000 fly i løbet af de kommende 20 år.
Fotokredit: Airbus og SWISS.
Artiklen er tidligere bragt af Martin på vores norske søster site.
Skriv et svar