Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Airbus har fornyligt fuldført den første full-scale test af fremdriftssystemet på deres CityAirbus, som er et fire-personers selvflyvende luftfartøj, som kan starte og lande vertikalt. CityAirbus vil åbne mulighed for at flyve rundt i tætbefolkede byer.
Rundt omkring i verden er man i gang med at udvikle eldrevne luftfartøjer. I USA er er Zunum, bl.a. med støtte fra Boeing, ved at udvikle et 12 personers regionalfly, som de forventer i kommerciel drift i 2022. Læs mere her.
I Europa er Airbus i fuld gang med at udvikle en CityAirbus, som planlægges i kommerciel drift i 2023. Den er blevet testet med to propeller i fuld størrelse, drevet af 100 kW Siemens elmotorer. Ifølge planen vil den i 2018 blive testet med 4 propeller, så man kan lave vertical take-off og landing (VTOL).
CityAirbus er udstyret med batterier, så den kan tranportere op til 4 passagerer over tætbefolkede storbyer til f.eks. lufthavne og togstationer hurtigt, billigt og bæredygtigt. Det innovative system med 4 propeller giver stor sikkerhed og et lavt støjniveau.
Vi har nu en bedre forståelse af ydeevnen af CityAirbus’ innovative elektriske fremdriftssystem, som vi fortsat vil forbedre gennem grundige test, mens vi samler en full-scale CityAirbus demonstator,
fortæller Marius Bebesel, CityAirbus chief engineer.
Demonstratoren I fuld størrelse vil i starten blive testet på jorden. I første halvdel af det kommende år, forventer udviklingsteamet at nå en ”power on” milestone, hvor alle fore motorer og det elektriske system er tændt for første gang. Den første flyvning er planlagt til slutningen af 2018. I starten vil fartøjet være fjernstyret, senere vil der være en testpilot ombord.
CityAirbus vil blive designet til at medbringe op til fire passagerer på faste ruter med en hastighed på 120 km/t. Den vil i starten blive fløjet af en pilot for at lette certificeringen og accept i befolkningen, inden den vil flyve uden pilot ombord.
Skriv et svar