Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Et nyt medlem af Airbus A330neo familien har været på sin første testflyvning. Flyvningen med den nye A330-800 startede i Toulouse-Blagnac Airport og varede i fire timer og fem minutter.
A330-800 er det andet medlem af A330neo familien og er det mest effektive entry-level long-range widebody fly. Det supplerer A330-900 versionen, som har en længere krop og den laveste omkostning per seat-mile blandt mellemstørrelse widebody fly. A330-900 vil inden årets udgang blive taget i brug af TAP i Portugal.
Catherine Schneider var med på premiereflyvningen som Airbus Flight Test Engineer, hvor hun overvåger systemerne i real-time på en flight-test-engineer’s (FTE) station.
Udviklingsprogrammet for A330-800 vil omfatte 300 timer i luften med en planlagt endelig certificering i 2019.
A330-800 og A330-900 har mere end 99 procent samme opbygning og de deler den samme rating med de øvrige medlemmer af Airbus A330 familien. Desuden har de to A330neo fly den samme rating som A350 XWB, hvilket gør at piloterne nemt kan skifte mellem de enkelte flytyper.
Passagerkapaciteten i A330-800 er 257 passagerer I en tre-klasse konfiguration, mens den længere A330-900 har plads til 287 passagerer i et tilsvarende layout.
A330neo har den mest støjsvage og mest komfortable kabine I sin kategori. Den er forsynet med den nye ”Airspace by Airbus” kabineindretning, som tilbyder LED belysning, nye toiletter og det nyeste indenfor in-flight entertainment.
Rolls-Royce’s Trent 7000 motorer driver A330-800 og A330-900, hvilket giver en betydelig besparelse på brændstoffet. Med en besparelse på 25 procent i forhold til tidligere generationer kan A330neo flyve længere med et lavere brændstofforbrug. Det resulterer i en rækkevidde på op til 8.150 nautical miles eller 17 timer i luften, som muliggør flyvninger mellem Sydøstasien og Europa., eller mellem København og sydamerikanske destinationer som f.eks. Buenos Aires og Santiago de Chile.
A330-800 er derfor en oplagt kandidat til at afløse ældre Boeing 767, Airbus A330-200 eller fire-motors Airbus A340.
Foto ©Airbus
Skriv et svar