AirHelp: Her er de 14 bedste og mest punktlige flyselskaber

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I en branche som tydeligvis ikke kan få nok af rangeringer, lister, kåringer og undersøgelser, så bringer vi en liste over verdens bedste flyselskaber udarbejdet af AirHelp.

Rangeringen som AirHelp har foretaget kårer de bedste samt mest punktlige flyselskaber i verden. Mens lavprisselskaberne fortsætter succesen og udbredelsen på det globale marked, så er det de etablerede selskaber der klarer sig bedst i det stadig mere konkurrenceprægede marked

AirHelp Score har netop publiceret sin egen rangliste over de bedste flyselskaber i verden

Rangeringen er en af de mest omfattende af sin slags, og tager hensyn til en række parametre inden for tre hovedområder:

  • Kvalitet og service: AirHelp bruger faktorene fra Skytraxresearch.com for at bestemme flyselskabets kvalitet både på landjorden og i luften.
  • Punktlighed: Selskapet har set på afgangsstatistiker for hvert enkelt flyselskab over en periode på tre måneder.
  • Kundeservice: Hvor effektivt flyselskabet håndterer klager og krav om kompensation.

Selvom store flyselskaber som Qatar, Emirates og British Airways er med på rangeringen, indeholder listen også en række overraskelser. Heriblandt det italiensk selskab Air Dolomiti som får en flot andenplads. De amerikanske flyselskaber er så godt som fraværende på listen som harmonerer godt med en af vores seneste artikler om den ringe kvalitet på det amerikanske flymarked.

Billede fra BA.com
Billede fra BA.com

Listen er som følger:

14. British Airways – Storbritanien har to flyselskaber i top 14 som det eneste “land”  på listen. British Airways gjorde det særligt godt i kundeservice-kategorien.

13. Emirates – Emirates bliver ofte associeret med den rene luksus på de lange ruter. Dette reflekteres i selskabets gode score på kvalitet og service. Dog klarer de sig noget dårligere i de andre kategorier.

12. Air France – Det franske selskab har haft et fantastisk år. I 2016 vandt de priser for “Best First Class Airline Lounge Dining”, men klarede sig generelt dårligt i punktlighed.

11. Lufthansa – Med 268 fly i flåden (ikke medregnet datterselskaber) er Lufthansa Tysklands og Europas største flyselskab. Alligevel klarer de at yde exceptionel service ombord. De opererer flyvninger til 197 internationale destinationer og vandt Skytrax pris for det bedste transatlantiske selskab og “Best Airline” i Vesteuropa. (Denne liste medregner ikke den nuværende alvorlige strejke hos det tyske flyselskab red.)

10. Finnair – Finnair er Finlands nationale flyselskab og blev grundlagt helt tilbage i 1923. Det er derfor et af verdens ældste flyselskaber og udmærker sig med effektivitet og punktlighed på sine flyvninger der i 2015 transporterede 10 millioner passagerer.

9. Air Canada – Air Canada er verdens 10. største flyselskab målt på flådestørrelsen. De vandt også Global Traveler magazines pris for bedste flyselskab i Nordamerika for 10. år i træk.

8. Cathay Pacific Airways – Det Hong Kong baserede flyselskab fik høje karakterer i kvalitet og service. Skytrax respondenterne gav også flyselskabet gode karakterer for sædekomfort, servicekvalitet og in-flight entertainment.

7. Air Baltic – Letlands nationale selskab er et lavprisselskab der kun operer inden for Europa. De havde den laveste score for kvalitet og service af alle 14 selskaber på listen. Til gengæld scorede de rigtig godt i punktlighed og reklamationssager.

6. Virgin Atlantic Airways – Richard Bransons transatlantiske selskab scorede en ganske jævn score over hele linjen, som sætter selskabet på en flot 6. plads. Det britiske flyselskab har for nyligt indgået et samarbejde med det amerikanske selskab Delta, og bliver derfor sat i direkte konkurrence med British Airways amerikanske samarbejde med American Airlines.

5. KLM Royal Dutch Airlines – Grundlagt i 1919 er det hollandske selskab verdens ældste. Selskabets 156 fly scorede højt på sikkerhed og god punktlighed med 88% af alle fly sine fly som ankom til tiden.

4. Singapore Airlines – Singapore Airlines var et af de få selskaber som scorede topkarakter i service og kvalitet, men med dårlig svartid på klagebehandlinger og udbetalinger blev den samlede karakter svækket.

3. Austrian Airlines – Austrian Airlines er et datterselskab af Lufthansa og har helt undgået arbejdskonflikter de seneste år, samt beholdt sin flotte rangering på AirHelps liste. Servicen er pünktlig og klager og kompensation håndteres effektivt.

2. Air Dolomiti – Måske en overraskende kandidat til listens 2. plads. Air Dolomiti er et af Italiaens regionale flyselskaber som styres af Lufthansa. Selskabets flåde består kun af 10 fly, men havde den stærkeste “on time” score af alle flyselskaberne i top 14.

1. Qatar Airways – Den bedste flyselskap i verden i henhold til AirHelp er Doha baserede Qatar Airways.  Der scores godt over hele linjen, med topkarakter for kvalitet og service. Flyselskabet flyver til 125 destinationer over hele verden, og vokser til snart at kunne tilbyde yderligere 50 destinationer.

Foto: Qatar Airways Airbus A380
Foto: Qatar Airways Airbus A380

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af Peter Fox fra vores norske søsterside, InsideFlyer.no



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *